Znáte historii legendárního Lotus Elise? Seznamte se s jedním z nejúspěšnějších vozů britské automobilky a jeho třemi sériemi.
Lotus Elise je dvoudveřový roadster s motorem umístěným vzadu a pohonem zadních kol. Má karoserii ze skleněných vláken na podvozku z lisovaného hliníku, který poskytuje tuhou platformu pro zavěšení kol a zároveň snižuje hmotnost a výrobní náklady na minimum.
Auto nabízí výkon až 163 kW (218 koní) a maximální rychlost 240 km/h. Zrychlení z 0 na 97 km/h zvládne za 4,3 sekundy. Takže mu to zabere asi tak dlouho, jako vám přečíst tento odstavec.
Britská automobilka Lotus Cars ho uvedla na trh v roce 1996, ale pracovat na něm začala už o dva roky dříve. Jméno bylo vybráno podle vnučky Romana Artioliho, Elise. Roman Artioli byl v době uvedení vozu předsedou představenstva společnosti Lotus. Lotus Elise se vyráběl dlouhou dobu a s jejich výrobou se skončilo teprve nedávno v roce 2022. Za celou dobu výroby bylo postaveno přes 35 tisíc kusů. Celkem světlo světa spatřily 3 série Lotus Elise.
Lotus Elise patří mezi dražší automobily. Za vysokou cenou hledejte propracovaný materiál a design, díky kterému je vůz lehký, ale zároveň silný. Využití vysoce kvalitních, lehkých materiálů k výrobě pevného vozu s nízkou hmotností a s propracovaným odpružením stojí hodně peněz.
Některé speciální edice vozů Elise jsou tak vzácné, že se i dnes prodávají za šílené částky. Každý výrobce sportovních vozů vyrábí auta spíš v menším počtu (někdy v omezeném množství), což automaticky vede k vysokému ocenění. Dalším faktorem, který dělá Elise drahým, je to, že je prostě skvělý. Proslul svou ovladatelností a velmi přesným řízením.
Série 1
První série se datuje do let 1996 až 2000. Vyráběla se v hale v Hethelu. Vozy první série díky nižší váze dosahovaly impozantního zrychlení. Méně kilogramů mělo navíc pozitivní vliv i na spotřebu pohonných hmot a efektivitu brzd.
Sérii 1 navrhli Julian Thomson, tehdejší šéfdesignér společnosti Lotus, a Richard Rackham, hlavní inženýr Lotusu. V roce 2000 Lotus představil Exige – verzi modelu Elise s pevnou střechou a motorem o výkonu 132 kW. Model Exige se odlišovat například i většími koly a zadním křídlem. Mezi další modely této série patří 111S a 340R.
Série 2
Sérii 1 posléze nahradila série 2. Ta první totiž už nevyhovovala evropským normám o bezpečnosti. Prodávala se v letech 2001 až 2011. Patří sem modely 111S, 111R/Federal Elise a modely 2008.
Série 2 modelu Elise upravila podvozek tak, aby splnil nové předpisy. Design karoserie byl vůbec poprvé navržený na počítači. Auta se vyráběla v závodě v Hethelu. Základ Elisu druhé série byl použitý pro Opel Speedster/Vauxhall VX220. Sdílely mnoho dílů a podvozek.
Série 3
Po sérii 2 následovala trojka. Oficiálně byla představená jako designová studie na pařížském autosalonu v roce 2010. Vůz byl těžší než tehdejší sériový model a měl podstatně výkonnější řadový čtyřválec o objemu 2,0 l. Sériový model nakonec prošel několika změnami. Došlo také ke snížení objemu motoru na 1,6 l a 1,8 l.
Změnou prošly například přední světlomety, které byly jednoduché, trojúhelníkového tvaru a o něco větších rozměrů. Nejlevnější verze v Evropě měla motor o objemu 1,6 litru, aby splňovala emisní normu Euro 5. Do této série patřily modely US Model, Elise Cup 220, Elise Sport, Sport 220, Elise Cup 250, Elise Cup 260, Elise Sprint, Elise Sport 240, Cup 250 Final Edition.