Zájem o elektromobily je v Česku stále malý, pomalu ale roste. Statistiky ukazují, že elektromobily se prodávají spíše v řádech desítek kusů. Která značka se kupuje nejvíce? A jaká auta si Češi pořídí mnohem raději než elektromobil?
Je elektromobil opravdu budoucnost? Možná ano, ale na český trh se tento trend dostává stále velmi pomalu. Je to dáno i nízkým počtem nabíjecích stanic a také krátkou dojezdovou vzdáleností aut. Mnohé z elektromobilů si tak po krátké době najdou cestu zpět k prodejci. A problémem je i vysoká pořizovací cena elektromobilu. Zájemci je tak často k financování využívána půjčka.
Jak vlastně elektromobil funguje?
Už název napovídá, že elektromobil se od auta se spalovacím motorem nejvíce odlišuje pohonem. Ten je u elektromobilu na elektrickou energii z baterií, ale i palivových článků nebo solárních panelů. Chybí jim tak klasický spalovací motor, ten vám ale chybět nebude. Elektromobil má největší tažnou sílu už při rozjezdu, a právě díky širokému rozsahu pracovních otáček převodovku nepotřebuje.
Elektromobil vs. plug-in hybrid
Čistě elektrický automobil se od toho hybridního samozřejmě odlišuje. Nebudeme teď mluvit o tom, který se více prodává (mimochodem, řidiči dávají zatím stále přednost hybridu), ale řekneme si, v čem se odlišují. Elektromobil pohání čistě elektrická energie, plug-in hybridy mají navíc stále i spalovací motor. To, že kombinuje dva různé pohony, způsobuje i potřebu složitějšího systému řízení. Hybrid se tak musí naučit správně využít energii pro jednotlivé pohony nebo jejich kombinovaný režim.
Kdo vládne trhu s elektromobily?
Možná si řeknete, že lídrem musí být Tesla, která je pro své alternativní pohony známá. Dnes se ale výrobě elektromobilů věnují i „staré“ značky jako je Volkswagen, Mercedes-Benz, Audi nebo Škoda. V období mezi lednem a srpnem tohoto roku nejvíce aut s alternativním pohonem, tedy jak elektromobilů, tak hybridů, prodala značka Hyundai. Ta má doteď v ČR celkem 134 registrovaných aut. Elektromobilů přitom bylo 78.
Pokud bychom se ale zaměřili čistě na elektromobily, tak tady vede Nissan se svými 124 registrovanými elektromobily. A nezaostává ani Volkswagen, jehož elektromobily si registrovalo 95 lidí.
Elektromobil pro každého
Na elektromobilu, který bude dostupný pro všechny, právě pracuje Renault. Cena by údajně neměla přesáhnout 260 tisíc korun. Na trh by přitom mohl přijít už za pět let. Otázkou je, zda do této doby Renault nepředběhne jiná značka.
Zatím nejlevnější elektromobil u nás má Škoda. Je jím Škoda Citigo iV a její cena začíná na zhruba 430 tisících korun. První zákazníci ještě navíc získají roční dobíjení zdarma. Škoda má do roku 2022 plány na uvedení až 10 elektromobilů, přičemž právě Citigo iV je prvním z těch sériově vyráběných. Dojezd tohoto modelu aktuálně činí 260 kilometrů.