Platby mýtného se vám na cestách nevyhnou – co byste o mýtném v ČR měli vědět?

Mýtným se rozumí poplatek za užití pozemních komunikací, u nás v České republice mýtné platí vozidla na určitém zpoplatněném úseku nad 3,5 tuny, menší vozidla pak platí poplatek tím, že si zakoupí dálniční známku. 

Klasické dálniční známky u nás s novým rokem byly zrušeny – a všechno tak dnes funguje elektronickou cestou. Výši mýtného počítá operátor, který provozuje elektronický systém mýtného. U jednotlivých vozidel se tak může výše mýtného lišit. 

Jaké poplatky jsou v mýtném zahrnuty

Mýtné je složeno celkem ze tří položek. Neplatí se pouze za to, že vozidlo po dálnici jede, do mýtného se započítávají i další položky. Poplatek za užití komunikace je jasnou položkou číslo jedna, dále se vypočítává poplatek za hluk z provozu a poplatek za znečištění ovzduší. Dvě poslední položky jsou započítávány z jasného důvodu. 

Vozidel jezdí hodně a také nám nemalou měrou přispívají ke znečišťování ovzduší a hluk zase obtěžuje obyvatele měst a obcí, kteří bydlí v blízkosti dálnice. Tyto poplatky by pak měly být jakýmsi příspěvkem na stavbu protihlukových stěn nebo na zlepšení kvality znečištěného ovzduší. 

Každé vozidlo ale neplatí stejné mýtné, to se vypočítává individuálně podle toho, kolik náprav vozidlo má, jak je těžké nebo zda jede vozidlo přes dálnici v noci, nebo přes den. Poplatek za znečištění ovzduší se zase počítá z toho, jakou hmotnost vozidlo má, kolik má náprav a také podle obecných emisních norem. 

Jakým způsobem se mýtné platí

Mnohem více než to, za co platíme, nás obvykle zajímá to, jak platíme. Přeci jen je dobré mít všechno v pořádku uhrazené – a to co nejpohodlněji. Staré mýtné brány jsou dnes už minulostí a mýtné se nejen u nás obvykle platí elektronickou cestou. Což je mnohem rychlejší a také pohodlnější. Především pro firmy, kterých se mýtné týká v drtivé většině případů. Mýtné si lze buďto předplatit nebo ho lze uhradit zpětně na fakturu. 

Pokud se rozhodneme mýtné předplatit, lze tak učinit na obchodním místě, přes mobilní aplikaci, převodem na účet, nebo za pomoci zákaznické samoobsluhy. Platit lze v hotovosti, platební kartou, bankovním převodem, ale také pomocí palivových karet, které jsou velmi oblíbené u firem s velkým vozovým parkem. Díky palivovým kartám se na cestách dá uhradit dnes již téměř vše, počínaje pohonnými hmotami a konče poplatky mýtného nebo odtahových služeb. 

V případě, že je mýtné hrazeno zpětně, je platba prováděna v závislosti na typu dohody o podmínkách následného placení. V tomto případě lze mýtné uhradit bankovním převodem nebo také za pomoci tankovací – palivové karty.

Pre-pay a post-pay, jaké jsou jejich výhody a nevýhody? 

Předplatné mýtného funguje na podobném principu, jako je tomu u předplacených SIM karet u mobilních operátorů. Majitel vozidla si jednoduše nabije svou kartu a čerpá z ní. Pokud se blíží kredit k nule, je na to řidič upozorněn a karta musí být zase dobita. Z hlediska výhod je to lepší způsob v tom, že platby jsou uhrazeny okamžitě, a kromě dobíjení karet se pak majitel vozidla nemusí o nic dalšího starat. 

V případě, že se mýtné platí v závislosti na typu dohody o podmínkách následného placení, kdy je na výběr ze dvou dohod, je pro dopravce výhodnější platit tankovací – palivovou kartou, protože v tomto případě všechny potřebné dokumenty vyřizuje provozovatel karty. Samotný dopravce pak pouze čerpá výhod podle toho, u jaké společnosti má kartu založenou. A to se v některých případech může skutečně vyplatit. 

Výhody palivových karet a mýtné

U firem, které mají více vozidel, jezdí do zahraničí a podobně, se určitě vyplatí vlastnit palivové karty, jelikož mají skvělé benefity. V rámci palivových karet lze právě platit i mýtné, ubývá tedy jedna velká starost navíc, navíc mýtné se neplatí u nás, ale ve všech zemích. I při častých cestách do ciziny tak může být mýtné hrazeno z jedné karty. 

Každý dopravce má ale na výběr více možností. 

Zdroj obrázku 1: {Daniel Jedzura} / Shutterstock.com

Zdroj obrázku 2: {Dmitry Kalinovsky} / Shutterstock.com

Picture of Marek Hervíř

Marek Hervíř

Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *