Kolik se svým autem dojedete na rezervu? Existuje obecný průměr, ale realita může být u každého vozu někde trochu jinde. Zjistěte, jaký je dojezd na rezervu.
Když se rozsvítí „hladové oko“, neznamená to, že je s vámi amen. S autem se dá na rezervu ještě nějaký ten flák cesty ujet. Ideálně k nejbližší benzínce. Ale některé vozy to zvládnou bez problémů ještě dál. Jak daleko ve výsledku na rezervu ujedete závisí na různých faktorech.
Jaký je průměrný dojezd na rezervu v palivové nádrži?
Obecně se tvrdí, že auto po rozsvícení kontrolky rezervy paliva může jet ještě nějakých 60 až 80 kilometrů. Spousta řidičů se řídí podle odečtu palivoměru, který najdete na palubním počítači.
Zde bychom radili opatrnost – číslo není 100% přesné. Je to spíš číslo, které by fungovalo v nějakých ideálních podmínkách. Jenže při cestě do rovnice vstupují i další faktory jako je styl jízdy, stáří auta, množství pasažérů, stav vozovky, provoz atd.
Například když je plný vůz a jedete hustým provozem, dojezd bude podstatně nižší, než když jste sami a netrčíte v zácpě na dálnici.
Pozor si dávejte i na vozy s výkonnými motory. Ty mají podstatně vyšší nároky, a tak se jejich nádrž vyprázdní podstatně dřív než u jiných aut. Rozdíly jsou třeba i o šedesát kilometrů.
Spotřeba je důležitá věc, víte, jaká je ta vaše? Spočítejte si ji v našem článku Výpočet průměrné spotřeby. Zjistěte, jak jste na tom a připravte se, v případě že se třeba chystáte na delší jízdu na dovolenou. V odkaze najdete praktickou kalkulačku, která vám tento údaj pomůže zjistit.
Dojezd na rezervu tedy může být opravdu různý. Rozpětí je obrovské. Zatímco některá auta mohou jet i přes 100 km, než bude nádrž úplně prázdná, jiným dochází dech po desítkách kilometrů.
Jak to tedy vypadá v konkrétních případech?
- Volvo V40 112,75 km
- Audi A6 99,88 km
- Škoda Octavia 1.9 TDI 50 až 60 km
- Volkswagen Passat 2.0 TDI 90 km
- BMW M3 51,48 km
Na dlouhé cesty jsou obecně lepší vozy na naftu. V průměru mají i celkový vyšší dojezd.
Už jste se někdy setkali se zkratkou BEV, PHEV či HEV? A co teprve ZEV nebo ICE? V článku se podíváme jednotlivým technologiím na zoubek a prověříme jejich silné a slabé stránky.
Zejména dieselové motory jsou v Česku oblíbené kvůli nižším nákladům na provoz auta. Není se čemu divit, zejména když přihlédneme k aktuálním cenám benzínu. Nafta bohužel příliš nezaostává.
Trochu problematické jsou biosložky. Víte, kde tankovat naftu bez biosložky? U dieselových motorů myslete i na venkovní podmínky. Celkem jsou na trhu k dostání 4 druhy nafty, každá je uzpůsobená na jiné teploty. Víte, kde se tankuje zimní nafta? Poradíme na našem blogu.
Palivo doplňte co nejdříve
Jak už jsme zmínili, na palubní počítač raději slepě nespoléhejte. Do hry vstupuje spousta dalších faktorů, a tak se vám může stát, že palivo dojde pár kilometrů před benzínkou. A potom je problém na světě.
Ona i jízda s téměř prázdnou nádrží je podle odborníků problematická. Vždy je to jen krůček od toho, aby palivo došlo úplně. Navíc se přehřívají jednotlivé díly, čerpadlo není mazáno a ve skoro prázdné nádrži se hromadí hodně vzduchu. Změnou teploty může dojít k přeměně na kapalinu a jejímu stečení do paliva.
Víme, někdy není jiná možnost. Buď prostě není po ruce benzínka. Nebo třeba chybí finance. Někdo zase shledává, že tankování je v dané situaci zbytečné, když jen trochu popojíždí po městě a že mu to ještě nějakou chvíli vydrží. Jenže riskovat se v tomto případě prostě nevyplácí.
" ["post_title"]=> string(44) "Dojezd na rezervu. Kolik km ještě ujedete?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(17) "dojezd-na-rezervu" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-04-03 10:07:50" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-04-03 08:07:50" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=21290" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [1]=> object(WP_Post)#15005 (24) { ["ID"]=> int(21114) ["post_author"]=> string(1) "1" ["post_date"]=> string(19) "2022-07-11 16:11:52" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2022-07-11 14:11:52" ["post_content"]=> string(6754) "Výrobci automobilů u každého modelu uvádí průměrnou spotřebu. Ne vždy však toto číslo koresponduje s realitou. Pojďte se podívat, jak vypočítat průměrnou spotřebu pohonných hmot.
Proč je důležitá průměrná spotřeba vozidla?
Průměrná spotřeba paliva je měřítkem, jaké jsou náklady na provoz motorového vozidla. Pro výpočet je nutné znát počet litrů
spotřebovaného paliva a vzdálenost, jakou jsme na toto palivo ujeli. Průměrná spotřeba se udáva v l/100km (litrech na 100 ujetých
kilometrů).
Vzorec pro výpočet průměrné spotřeby
průměrná spotřeba = (spotřebované palivo / ujetá vzdálenost v km) * 100
[CP_CALCULATED_FIELDS id="1"]
Průměrná spotřeba vozidla
Průměrná spotřeba paliva je obecné měřítko nákladu na provoz konkrétního automobilu. Pro její výpočet potřebujete znát počet litrů spotřebovaného paliva, a také vzdálenost, jakou jste na toto palivo ujeli. Průměrná spotřeba se udává v litrech na 100 ujetých kilometrů.
Pokud budeme počítat průměrnou spotřebu pro automobil Škoda Octavia Combi 2014. Kdy při ujetých 260 kilometrech jsme spotřebovali 9,9 litru. Vychází průměrná spotřeba přibližně na 3,8 litru na 100 km. Tedy: průměrná spotřeba = (9,9/260)*100
Spočítejte si průměrnou spotřebu vašeho vozu, a podělte se o ni s námi do komentáře.
Jak ušetřit za palivo?
Tato otázka pronásleduje snad každého řidiče. Cena benzínu nebo nafty jde pomalu, ale jistě nahoru, a časté ježdění zasahuje do peněženky. Každý ušetřený litr je k dobru po několika stovkách kilometrů vám dokáže ušetřit nemalé peníze. Podívejme se tedy na několik tipů, díky kterým palivo ušetříte a nestojí vás vůbec nic.
Nevozte zbytečnou zátěž
Uklizení autě má hned dvě výhody. Budete se v něm lépe cítit a lehčí auto spotřebuje méně paliva. Motor totiž nemusí pracovat s takovou zátěží a při popojíždění ve městě půjde kufr plný nářadí zaručeně cítit. Při opakovaných akceleracích je znát každé kilo.
Pneumatiky jsou zásadní
Nesprávně natlakované či nekvalitní pneumatiky se negativně projeví na průměrné spotřebě i na bezpečnosti jízdy. Správný tlak v pneumatikách není žádná věda a každý výrobce k autům dodává potřebné informace. Pneumatiky se snažte kontrolovat na měsíční bázi. Třeba při návštěvě benzínové pumpy. Podhuštěné pneumatiky mají velký odpor a rychle se opotřebovávají. Nezapomeňte také přezout na letní pneumatiky.
Aerodynamika není důležitá jen na závodech
Jezdit zbytečně se střešním nosičem nebo s otevřenými okénky? Na delších vzdálenostech ve větších rychlostech se vám to hodně prodraží. Karoserie aut jsou vytvarovány tak, aby měly co nejlepší aerodynamiku a nebrzdil je vítr. Je tedy samozřejmé, že i s kvalitní "rakví" na střeše jde nízký odpor do koše.
Plynulá jízda
Za jízdu brzda-plyn vám vaše průměrná spotřeba nepoděkuje. Snažte se předvídat situaci na silnici a předcházejte zbytečnému ostrému brzdění a častému vytáčení motoru. Místo zpomalení před vjezdem do obce sundejte nohu z plynu a nechejte auto zpomalit samo. Každý z nás již zažil situaci, kdy se snažíme na poslední chvíli stihnout zelenou na semaforech a ona tam na poslední chvíli skočí červená. Na prázdné dálnici v Německu se vám rychlost 150 km/h většinou oplatí, u nás už to ale bývá hodně rozdílné.
" ["post_title"]=> string(38) "Výpočet průměrné spotřeby paliva" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(25) "vypocet-prumerne-spotreby" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-04-23 12:45:13" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-04-23 10:45:13" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=21114" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [2]=> object(WP_Post)#15008 (24) { ["ID"]=> int(1091) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2022-03-08 11:31:00" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2022-03-08 10:31:00" ["post_content"]=> string(3985) "Jaké jsou aktuální ceny benzínu?
Pokud jezdíte vozem pravidelně nebo delší vzdálenosti, tak si pravděpodobně dáváte pozor na ceny benzínu. Na několika nádržích vám totiž i malý rozdíl v ceně za litr ušetří pěkné peníze. Zjistěte si tedy kolik korun stojí benzín nebo nafta ve Vašem regionu. Nebo máte naplánovanou delší cestu do jiné části republiky a zajímá vás, kolik stojí benzín v jiných koutech České republiky? Připravili jsme pro proto aktualizované ceny pohonných hmot.
Ceny nafty i benzínu se neustále mění
Chcete vědět, kolik stojí benzín či nafta pro váš vůz zrovna u vás, nebo vás zajímá celá republika? U nás najdete pravidelně aktualizované ceny pohonných hmot. Ceny nafty i benzínu v posledním čtvrtletí stagnují, díky čemuž tankujeme stále za velice podobné peníze. K zamyšlení je ale fakt, že cena za ropu jde dolů. Tolik obávaný růst cen PHM do závratných výšin se tedy nekoná. Tedy alespoň zatím.
Jaká je průměrná spotřeba vašeho vozidla?
Pokud se tak zajímáte o průměrnou cenu tankovaného paliva, tak vás rozhodně zaujme i naše kalkulačka na výpočet průměrné spotřeby. Zde si můžete velice snadno a rychle spočítat, kolik váš plechový mazlíček vlastně pohonných hmot spotřebuje. Stačí vám znát pouze množství spotřebovaného paliva, ujetou vzdálenost a průměrnou cenu benzínu nebo nafty. Zjistíte tak nejen průměrnou spotřebu ve tvaru litrů/100 kilometrů, ale také cenu za ujetý kilometr. Na základě těchto dat můžete snadno vypočítat kolik vás provoz vozidla stojí, či jak se ve skupině dělit o placení nafty.
Aktuální ceny benzínu a nafty v ČR
" ["post_title"]=> string(48) "Aktuální cena benzínu a nafty - Kde tankovat?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(4) "open" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(21) "aktualni-ceny-benzinu" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-04-02 11:44:09" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-04-02 09:44:09" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(27) "https://autotrip.cz/?p=1091" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [3]=> object(WP_Post)#15001 (24) { ["ID"]=> int(16488) ["post_author"]=> string(2) "16" ["post_date"]=> string(19) "2022-03-06 12:48:00" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2022-03-06 11:48:00" ["post_content"]=> string(11378) "S přestavbami na LPG se dnes setkáváme téměř denně. Zlaté doby těchto úprav jsou sice za námi, ale i dnes mnohé táhnou. Velkou výhodou je, že přestavba na LPG je možné u jakéhokoliv zážehového motoru. Největšího rozmachu dosáhly přestavby na zkapalněný ropný plyn v Itálii, Holandsku a Polsku. U moderních aut ale již nejsou přestavby tak jednoduché, jak to bylo dříve. Pojďme se tedy na tohle téma podívat důkladněji.
Přestavba na LPG a její náročnost podle typu motoru
V minulosti se přestavovaly hlavně víceválcové motory, u kterých se tak výrazně snížila spotřeba. Jenže dnes v době čtyřválců a tříválců jsou šestiválce omezeným zbožím. Tohle ovšem není jediný problém. Masivně se začalo využívat přímé vstřikování paliva do válců, což není pro využití LPG ideální. Ovšem i s tím si dokážou výrobci těchto systémů poradit a výraznou překážkou tak nejsou. Může se to ale nepříjemně projevit na ceně přestavby na LPG.
Motory s nepřímým vstřikováním paliva
Začněme úplně tím nejjednodušším systémem vstřikování paliva. Tím je využití centrálního směšovače, kterým může být karburátor nebo centrální vstřikování benzínu. V tomto případě se využívá destička s otvory, jíž proudí LPG přímo do sání. Množství vstřikovaného plynu záleží na rozhodnutí krokového elektromotoru a řídící jednotky vstřikování. Tento druh vstřikování se již dnes ale moc nepoužívá.
Nahradil ho totiž systém sekvenčního vstřikování LPG, jelikož je kompatibilní s motory využívající vícebodové vstřikování paliva. To jsou například dobře známé vozy Škoda Fabia s motorem MPI. V reálu to vypadá tak, že každý válec má svůj vlastní vstřikovač ústící do sání. Do sacího potrubí se vyvrtá potřebný otvor a do něj se našroubuje nátrubek se solenoidovým vstřikovačem. Plyn je vstřikován v plynném skupenství.
Motory s přímým vstřikováním paliva
Tohle je to netěžší, s čím se firmy zabývající se přestavbami na LPG setkávají. Motory s přímým vstřikováním paliva jsou napříkald FSI, GDI a další. Vstřikovače paliva v tomto případě ústí přímo do spalovacího prostoru a z toho důvodu jsou tepelně zatíženy. Při jízdě na benzín jsou palivem ochlazovány, ale jakmile se přívod paliva uzavře, tak se okamžitě začnou ohřívat. Z toho důvodu dnes existují dvě možnosti:
- Tou první je vstřikování paliva přímo do sání stejně jako u sekvenčního systému. V tom případě jsou použity vstřikovače a poměr paliva a LPG záleží na typu motoru. Ve většině případů to bývá až 90% LPG.
- Druhou možností je vstřikování LPG v kapalném skupenství. K tomu se využívají ony benzínové vstřikovače. Tím je docíleno chlazení vstřiků a není tak potřeba využívat vstřikování benzínu.
Pozor na ventily!
Je potřeba brát v potaz, že LPG je oproti klasickému palivu suché. Dokáže snížit náklady na cestování, ale může dojít k rychlejšímu opotřebení motoru. Zmínit můžeme opotřebení ventilových sedel, které se postupně zaklepávají do hlavy. Z toho důvodu provoz na LPG vyžaduje častější kontrolu ventilové vůle než při klasickém použití benzínu jako paliva. Jako nejodolnější se ukazují motory s bronzovou sadou sedel ventlů.
Objem a životnost tlakové nádrže na LPG
Nejčastěji se setkáme s rezervními nádržemi místo rezervy. Jejich objem se pohybuje mezi 30 až 59 litry a stojí cca 7 500 Kč. Nevýhodou je fakt, že nemáte rezervní kolo. Druhou možností jsou válcové nádrže, které jsou vhodné spíše pro dodávky a americká auta. Jejich objem se pohybuje kolem 45 až 80 litrů. Zabírá ovšem hodně místa. Podle stanoviska Ministerstva dopravy ČR je životnost takové tlakové nádrže 10 let od data výroby. Následně se tato nádrž musí vyměnit za nový odpovídající kousek. Také je potřeba počítat s tím, že jednou ročně či každých 10 000 kilometrů je nutná revize.
Na kolik vyjde přestavba na LPG?
Přesnou cenu vám samozřejmě říct nemůžeme, jelikož se liší podle vozidla, značkou a podobně. Konečnou cenu též výrazně ovlivní počet válců a druh motoru. Krásným příkladem jsou motory s konstrukcí do V, jelikož vyžadují dvě palivové hrazdy a přestavba na LPG je tak dražší než u klasického čtyřválce. U čtyřválcového motoru vychází přestavba na 25 000 až 30 000 Kč. Cena se samozřejmě může dostat výše. U šestiválcového motoru do V se cena zvýší o tisicíkoruny.
Spotřeba při jízdě na LPG
Obecně můžeme říct, že je o 10 až 20 procent vyšší, než při jízdě na benzín, ale není to pravidlem. Do rovnice ale musíte započítat také fakt, že litr LPG je o polovinu levnější než benzín. V konečném důsledku je tedy nejdůležitější roční nájezd. Vyplatí se hlavně těm, kteří najezdí ročně alespoň 20 000 kilometrů.
ŠKODA OCTAVIA 1,0 TSI, 85 kW | ŠKODA OCTAVIA 1,0 TSI, 85 kW s přestavbou LPG | |
Přibližná pořizovací cena | 451 000 Kč | 481 000 Kč |
Kombinovaná spotřeba v litrech na 100 km | 4,5 l | 5,2 l |
Palivo | benzín | LPG |
Přibližná cena paliva | 32 Kč | 14 Kč |
Cena za 1 km | 1,5 Kč | 0,7 Kč |
Ceny jsou pouze přibližné a konečná cena záviscí na mnoha faktorech.
" ["post_title"]=> string(55) "Vyplatí se přestavba na LPG? Co o LPG možná nevíte" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(49) "vyplati-se-prestavba-na-lpg-co-o-lpg-mozna-nevite" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-05-23 10:31:31" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-05-23 08:31:31" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=16488" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [4]=> object(WP_Post)#15000 (24) { ["ID"]=> int(19819) ["post_author"]=> string(2) "24" ["post_date"]=> string(19) "2022-03-05 14:25:00" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2022-03-05 13:25:00" ["post_content"]=> string(10255) "Auta na vodík jsou další z možností, jak snížit emise a ulehčit přírodě. Jejich historie se začala psát před více než 200 lety. Zjistěte, jak fungují a jaké jsou jejich možnosti. Podíváme se na jejich hlavní výhody, nevýhody a možné využití v budoucnosti.
Jak funguje vodíkový automobil
Vodíkový automobil se vyráběl hned ve dvou typech.
- Vůz se spalovacím motorem, který místo benzínového paliva využívá vodík. Motor má buď zážehový nebo vznětový.
- Vozy s elektromotorem, které vyrábí elektřinu pomocí chemické reakce vodíku s kyslíkem v palivovém článku. Součástí výbavy je baterie. Jediným vedlejším produktem je pára, tedy čistá voda.
První typ se do výroby vlastně nikdy nedostal, zůstal pouze na úrovni prototypů. Ukázalo se, že je to sice technicky možné, ale vysoce neefektivní. Proto vodíkové automobily, které se dnes vyrábí a používají i na silnicích, jsou vlastně jen jiný druh elektromobilů.
Bohužel, bez baterie se neobejdou. Samotný palivový článek totiž pro jízdu nestačí, nedokáže vygenerovat dostatek energie pro dynamičtější akci jako je například předjíždění, kdy je průměrná spotřeba mnohem vyšší.
Baterie se dobíjí průběžně jako u hybridních vozidel. Dostatečně výkonný palivový článek by byl bohužel příliš rozměrný, nepraktický a pro většinu zákazníků také ekonomicky nedostupný.
Krátká historie vodíkových automobilů
První typ vodíkového automobilu, o kterém jsme si pověděli v předchozí kapitole, je historicky starší než druhý typ. A to není všechno. Jeho prototyp byl zkonstruovaný již v roce 1807. Stal se tak prvním spalovacím motorem na světě, čímž předstihl i klasická benzínová auta.
Kdo za ním stojí? Švýcar Francois Isaac de Rivaz. Vynalezl tehdy pístový spalovací motor s elektrickým zapalováním, který jako palivo využíval vodík a vzduch. Namontoval ho na vozidlo se čtyřmi koly a první vodíkové „vozítko“, které už v mnohém připomínalo dnešní automobil, bylo na světě.
Po de Rivazově vynálezu se vodíkový automobil vyvíjel velmi pomalu, jelikož ho ostatní typy zastínily. Dalším důležitým milníkem je až rok 1860, kdy Belgičan Jean Joseph Etienne Lenoir zkonstruoval vůz Hippomobile. Jeho motor se počítá mezi první komerčně úspěšně.
Jako nouzovku ho využili i Sověti při obraně Leningradu před nacisty. Přestavěli nákladní vozidla na vodíkový pohon. Vodíku totiž měli z obranných balónů nadbytek, zatímco běžných pohonných hmot byl nedostatek.
Výhody a nevýhody vodíku
Čisté pohody mají oproti benzínu nebo naftě spoustu výhod. Ale bohužel i nevýhod. Ač vodíkový automobil zní jako píseň budoucnosti, některé automobilky od něj zcela upustily. V mnoha ohledech je totiž poměrně nepraktický a elektromobil se mu vyrovná.
Výhody
Jednou z největších výhod, kromě šetrnosti k životnímu prostředí, je rychlé tankování a dlouhý dojezd. Např. Hyundai Nexo natankujete (v ideálním případě) za 5 minut, přičemž dojezd je až 666 km. Elektromobily už ale vodíkové vozy v této oblasti dohánějí a rozdíly se stírají.
Nevýhody
Infrastruktura je základ a zároveň jednou z největších výzev. Zatím to s ní není nijak valné. Tak například v Česku vodíkové čerpací stanice teprve vznikají. Okolo roku 2023 bychom jich měli mít 6 až 8 a pokryly by potřeby až 90 000 vozidel. Možnosti tankovaní jsou proto v současnosti jednou z nevýhod. Oproti elektromobilu si vodíkový automobil zkrátka nenabijete doma v garáži.
Vodíkové stanice jsou omezené plnícím výkonem. Pokud bude čerpat jedno vozidlo za druhým v krátkém časovém intervalu, doba tankování se prodlouží i dvojnásobně. Takže tvrzení, že nabíjení zabere jen pár minut, v praxi může vypadat úplně jinak.
Poměrně nepraktický je pohonný systém, který zabere spoustu místa. Zároveň musíte počítat s menším místem v kufru kvůli nádržím. S tím se pojí i vysoká hmotnost vozidla. A samozřejmě vysoká cena. Ta se u vodíkových automobilů pohybuje od 1 milionu až ke 2 milionům Kč. Náklady na výrobu jsou totiž až dvakrát vyšší než u elektromobilu.
Otázkou je také to, nakolik je výroba vodíku ekologická. V současnosti na tom v tomto ohledu není zrovna nejlépe, ovšem v budoucnu by se měl vodík vyrábět čistě udržitelnými procesy.
Mají vodíkové automobily budoucnost?
Co se osobních vozů týče, tak budoucnost bude nejspíš patřit spíše elektromobilům, které jsou v mnoha ohledech praktičtější, nabízí nižší náklady na spotřebu a ve vývoji jdou neustále kupředu. Vodíkový pohon se bude nejspíš využívat hlavně v průmyslu a dálkové dopravě.
" ["post_title"]=> string(59) "Auta na vodík: O co jde a jaké mají výhody a nevýhody?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(13) "vodikova-auta" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-10-31 09:41:40" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-10-31 08:41:40" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=19819" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [5]=> object(WP_Post)#14999 (24) { ["ID"]=> int(18687) ["post_author"]=> string(2) "16" ["post_date"]=> string(19) "2022-03-05 12:49:00" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2022-03-05 11:49:00" ["post_content"]=> string(12189) "Každý majitel nebo provozovatel vozu se už někdy musel zamyslet nad tím, co natankovat do vozu. Snad všem je totiž jasné, že spalovací motory potřebují dříve nebo později doplnit nádrž a pokud auta často střídáte, tak vás možná bude zajímat, jestli natankovat benzín nebo naftu. Pokud už ale bude pozdě, tak jsme pro vás připravili článek, kde se věnujeme velkému problému, kterým je natankování špatného paliva do auta. Zodpovíme také vaše otázky týkající se prémiových paliv a aditiv.
Jak vypočítat průměrnou spotřebu vozu?
U každého vozu si můžete dohledat průměrnou spotřebu, kterou udává výrobce. Ta se ale v důsledku mnoha faktorů může měnit a vaše reálná spotřeba se může od té udávané hodně lišit. Proto jsme pro vás připravili článek Výpočet průměrné spotřeby paliva, kde také navíc najdete jednoduchou kalkulačku. Díky ní se obratem dozvíte, kolik vás stojí jeden kilometr jízdy a jaká je reálná průměrná spotřeba vašeho vozu. A pokud se vám spotřeba bude zdát moc vysoká, tak jsme připravili i několik lehce aplikovatelných tipů, jak snížit spotřebu vašeho vozidla.
Koupit auto na benzín nebo na naftu?
Název článku Benzín nebo nafta? Jaký druh vybrat vám nejspíš napoví, čemu se věnujeme. Oba druhy paliv mají své pro a proti, tudíž byste se měli pečlivě rozhodnout, co je pro vaše využívání vlastně vhodné. Nečekejte ovšem, že vám přineseme jednoznačnou odpověď. Ta totiž není. Řekneme vám ale, nad čím se před výběrem vozidla zamyslet, abyste později nelitovali. Do přehledné tabulky jsme shrnuli výhody i nevýhody benzínu a nafty.
Jak se vyznat ve značení benzínu a nafty?
Když přijedete na čerpací stanici, tak tam nenajdete označení benzín a nafta. V roce 2018 se označení paliv sjednotilo napříč celou Evropou a my si ve článku Nové značení benzínu a nafty popíšeme, co označení paliv znamená. Nebudeme se věnovat pouze základnímu dělení paliv, ale také způsobům, jak nové zkratky vznikly.
Co když natankujete naftu do benzínového auta?
Tohle se může stát i zkušeným řidičům, proto byste tohle téma neměli brát na lehkou váhu. Stačí jednou naskočit do zapůjčeného nebo firemního vozu a před tankováním se dostatečně nezamyslet. Tato chyba může mít ale katastrofální dopad na motor. Dozvíte se proto, co dělat při natankování špatného paliva, abyste předešli poškození vozu. Budeme se věnovat nejen naftě v benzínovém voze, ale také benzínu natankovanému do dieselového agregátu.
Je potřeba aditivovat naftu?
Polovina automobilů na území naší země má pod kapotou naftový motor. I když se tomu tak v některých případech nemusí zdát, tak naftové motory jsou velice citlivé na kvalitu nafty, kterou do nich tankujete. Jednou z možností, jak vylepšit vlastnosti tankované nafty je právě její aditivace. Ve článku Jaké aditiva do nafty používat se věnujeme tomu, co to vlastně aditiva do nafty jsou, jaký mají dopad na motor a jaké druhy aditiv do nafty můžete koupit.
Vyplatí se tankovat prémiová paliva?
Při výběru správné tankovací pistole na benzínce jste si už určitě všimli toho, že můžete natankovat také dražší prémiová paliva. Bývají ale výrazně dražší než jejich klasická varianta, takže vás pravděpodobně zajímá, jestli se za taková paliva vůbec vyplatí připlatit. Nebudeme se ale věnovat jen výhodám prémiových paliv, ale vyvrátíme si také časté mýty, které s nimi bývající spojované. Nezapomene si zmínit také další možnosti aditivace paliva.
Aktuální ceny benzínu a nafty ve vašem kraji
Najezdíte mnoho kilometrů, tudíž každá ušetřená koruna na litru paliva dokáže udělat velký rozdíl? Připravili jsme pro vás aktualizovaný přehled cen paliv v jednotlivých krajích České republiky, díky čemuž se můžete rozhodnout, kde na své cestě tankovat.
Kde tankovat naftu bez biosložky?
Aby toho nebylo málo, tak stále musíme kontrolovat, jaké palivo do automobilu vlastně tankujeme. I přes přísné normy jsou některá paliva kvalitnější než jiná. Jedním z parametrů, nad kterým je potřeba se zamyslet, je obsah biosložky v palivu. Biosložka musí být do paliva míchána kvůli zákonům, ale některé řetězce čerpacích stanic se s tím dokázaly popasovat tak, že stále můžete natankovat naftu bez biosložky.
" ["post_title"]=> string(45) "Paliva - Co vše o nich potřebujete vědět?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(38) "paliva-co-vse-o-nich-potrebujete-vedet" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-04-23 10:59:56" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-04-23 08:59:56" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=18687" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [6]=> object(WP_Post)#14998 (24) { ["ID"]=> int(19860) ["post_author"]=> string(2) "24" ["post_date"]=> string(19) "2022-03-04 18:19:00" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2022-03-04 17:19:00" ["post_content"]=> string(12502) "Auta na CNG jsou dalším ze způsobů, jak odlehčit životnímu prostředí. Zjistěte, jak vlastně vozy na CNG fungují, jaké jsou jejich silné stránky a v čem naopak pokulhávají za konvenčními automobily. Povíme si i něco o jejich možné budoucnosti.
Co je to CNG
CNG je zkratka pro stlačený zemní plyn (z anglického compressed natural gas). Jedná se o další alternativu ke klasickým pohonným hmotám, která by měla být ekologičtější a ekonomicky výhodnější. Setkáte se ovšem i s motory, které využívají jak CNG, tak benzín nebo naftu.
Zemní plyn se kromě stlačené formy využívá i ve formě zkapalněné. V druhém případě se poté označuje zkratkou LNG. BioCNG zase odkazuje na stlačený biometan. Ten se mimochodem řadí mezi obnovitelné zdroje energie. Získává se například z čističek odpadních vod nebo při likvidaci odpadu ze zemědělství.
Historie CNG
Plyn se jako palivo v motoru použil již v roce 1872. Záhy se ale dostal do pozadí jiných kapalných pohonných hmot, a to benzínu a nafty. Dokonce i petrolej ho jeden čas předčil. K plynu se výrobci začali vracet až vlivem nedostatku zdrojů během první a druhé světové války.
Stlačený plyn (tehdy svítiplyn) jako takový se začal v automobilovém průmyslu využívat až ve 30. letech 20. století. Do České republiky tato inovace dorazila v roce 1936. Klasický zemní plyn přišel na řadu až téměř o 52 let později, kdy na naše silnice vyjelo první přestavěné auto.
Jak fungují auta na CNG
Jak auto na CNG funguje? Motor se pohání pomocí tepelné energie, která vznikne při vznícení stlačeného zemního plynu. Vedlejším produktem procesu je vodní pára a oxid uhličitý. Ovšem žádné pevné částice. Spalování je tedy čisté. Některé motory kombinují jak CNG, tak benzín nebo naftu. Ovšem pozor. Zcela bez konvenčních paliv to v některých případech nejde. Trocha jich je potřeba na studený start a také na testování kvality plynu po doplnění.
Výhody a nevýhody
Výhody CNG
Je ekologický. Při spalování plynu se netvoří žádné saze, ani pevné částice. Auta na CNG ve srovnání s benzínovými vypouští až o 25 % méně emisí oxidu uhličitého. Oxidů dusíku potom o 80% méně. CNG splňuje současné emisní limity a bude bez problémů splňovat i ty budoucí.
Nižší náklady na údržbu motoru. Motor pracuje lépe díky vysokému oktanovému číslu. Díky tomu se tolik neopotřebuje. A jelikož je zimní plyn čistý, nebude vám zanášet ani zapalovací svíčky.
Nízké provozní náklady. Plyn je zkrátka levnější než benzín nebo nafta. Jeho cena je navíc stabilnější. Průměrně byste za ježdění měli ušetřit až o 30 až 50%. Průměrná spotřeba je přitom nějakých 3 až 10 kg CNG na 100 km.
Tichý chod. Záleží samozřejmě na stáří motoru a tom, jak se o něj budete starat. Stále by měl být ale až o 10 až 15 dB tišší.
Nevýhody CNG
Vysoká pořizovací cena. Nový vůz na zemní plyn stojí o 15 až 20% víc než automobil na naftu nebo benzín.
Nedostupnost čerpacích stanic. V současnosti je jich veřejně přístupných 224. Aktuální informace o počtu plnících stanic najdete zde. Na lepší infrastruktuře se sice pracuje a další neustále vznikají, stále však jde o jasný nedostatek, ač to není tak katastrofální jako například u aut na vodík.
Nesmíte do některých podzemních garáží. Auta s pohonem CNG mají vjezd do spousty podzemních garáží (většinou staršího data) zapovězený, a to kvůli bezpečnosti v případě úniku zemního plynu z nádrže. Nové garáže se už naštěstí staví v souladu s legislativou tak, aby v nich vozy na CNG parkovat směly.
Dražší servis. Každé dva roky se musíte vydat na povinnou kontrolu, kde ověří těsnost systému. Jednou za 10 až 22 let (podle výrobce) je navíc potřeba absolvovat revizní tlakovou zkoušku. Plus samozřejmě běžný servis jako u každého vozidla.
Pokud se rozhodnete o dodatečnou přestavbu motoru, počítejte s tím, že to nebude levné. U čtyřválcového motoru vás to vyjde okolo 60 000 Kč, což je dvakrát tolik, co přestavba na LPG. Dodatečná přestavba staršího vozu navíc mírně sníží jeho výkon (o 5 až 10 %).
Kdy se vám vyplatí auto na CNG
- Najezdíte hodně kilometrů a počáteční investice se vám rychle vrátí.
- Chcete jezdit ekologičtěji.
- Pokud cena benzínu a nafty dramaticky neklesne.
Jestli je pro vás pořizovací cena velký problém, ale přesto vás tato alternativa láká, zapřemýšlejte nad ojetinou na CNG. Pokud by však šlo o netovární přestavbu, určitě chtějte nějaké dokumenty a bližší informace o tom, kdo motor přestavěl a zda má vůz v pořádku všechny servisní náležitosti a normy.
Jaké je využití a budoucnost CNG?
V Česku se s ním v současné době nejčastěji setkáte u městských autobusů. Dopravci mají výhodu v tom, že si vybudovali vlastní infrastrukturu čerpacích stanic. Ne vždy jsou bohužel přístupné i pro běžné smrtelníky. Osobních automobilů na CNG máme v ČR okolo 25 tisíc. Ministerstvo dopravy s CNG do budoucna počítá ve větší míře nejen u osobních a užitkových, ale i nákladních aut.
Co čeká CNG automobily na světové scéně? To teprve ukáže čas. V souladu se snižováním emisí se samozřejmě s CNG počítá. Nejspíš ale nastane to, že se většina výrobců rozhodne pro jednu konkrétní technologii a od ostatních upustí. Zejména kvůli vysokým nákladům na výzkum a dalším investicím.
Kromě aut na CNG jsou ve hře elektromobily, auta na vodík a další. Otázkou tedy je, která technologie se ukáže jako nejefektivnější, nejvýhodnější a zřejmě i nejzelenější. Trend u největších producentů však ukazuje směrem k elektromobilům a hybridním technologiím.
" ["post_title"]=> string(54) "Auta na CNG: Historie, budoucnost, výhody a nevýhody" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(11) "auta-na-cng" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-04-02 11:50:58" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-04-02 09:50:58" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=19860" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [7]=> object(WP_Post)#14997 (24) { ["ID"]=> int(2530) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2022-03-02 18:07:00" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2022-03-02 17:07:00" ["post_content"]=> string(5918) "Vše co nevíte o biopalivu
Na jaře se kolem silnic začínají rozlévat žlutá moře řepky, kterou vozíme i v nádržích aut. Jak je to vlastně s touto složkou paliva, kolik jí tam je a proč? O biopalivech, přesněji o zákonech biopaliva se týkajících, se na jaře rokovalo současně v Praze i v Bruselu. Shodou okolností došlo k situaci, kdy projednávaný evropský návrh doporučoval přidávání rostlinných složek omezit, zatímco český návrh je chtěl naopak rozšířit. A jaký byl výsledek? Evropský návrh byl schválen a český odročen. Nicméně zákony neumí odpovědět na nejdůležitější otázku: jestli jsou biopaliva vůbec k něčemu dobrá.Jak to celé všechno začalo?
Všechno začalo oficiálně v roce 1997, kdy se pomocí tzv. Kjótského protokolu podařilo 55 zemí přimět k závazku omezit emise plynů, které přispívají ke skleníkovému efektu. V listopadu 2000 navázal na tento protokol Brusel dokumentem o zajištění energetické soběstačnosti, v němž se ke splnění kjótských cílů navrhuje do roku 2020 nahradit 20 % evropské spotřeby benzinu a nafty biopalivy. V roce 2003 vznikla direktiva s předepsaným podílem 5,75 % do roku 2010 a 10 % do roku 2020. Podobné cíle si kladou i v USA a vypisují dotace pro zemědělce, aby je motivovali k pěstování energeticky výhodných plodin. Během pěti let tato politika přinesla vražedné následky, potravinářské suroviny jako je třeba kukuřičný škrob a sójový či palmový olej se staly zájmem chemického průmyslu, potravin ubylo a jejich ceny stouply. V letech 2007 a 2008 nastala potravinová krize, která pro 110 milionů lidí v rozvojových zemích znamenala živoření pod hranicí hladu. Důvod? Mezi lety 2005 a 2008 se cena kukuřice ztrojnásobila, pšenice zdražila o 127 a rýže o 180 %. V roce 2011 se nicméně situace opakovala: USA (největší světový vývozce kukuřice) hlásí nízkou úrodu způsobenou suchem, 40 % procent z ní ale přesto jde na výrobu bioetanolu... jinak by zemědělci museli vracet dotace. Nevratné škody vznikly i v Indonésii, Malajsii a Amazonii, kde vzácné původní pralesy ustupují palmovým plantážím. Olej z nich pohání auta Američanů s "ekologickým cítěním", kteří věří, že zachrňují přírodu. V Evropské unii od roku 2007 probíhají impulzy ke změnám, v říjnu 2012 vydává Evropská komise konkrétní návrh na reformu legislativy, který se v roce 2014 dostal do Evropského parlamentu, kde byla na začátku května 2015 schválena změna. Podíl rostlinných biopaliv v roce 2020 se z původně plánovaných 10 % sníží jen na 7%, nicméně proti dnešku musí reálná dodávka biopaliv na trh ještě narůst – dnes jsme totiž v unijním průměru jen na 5%. Bohužel se současnou situací se nedá udělat nic rychle. Radikální opuštění biopaliv by jednak nabouralo závazky ke snížení emisí toho či onoho oxidu, a jednak nemáme po ruce nic, čím bychom kukuřici a řepku rychle nahradili. Takzvaná biopaliva druhé a třetí generace, získávaná ze zemědělských zbytků jako je sláma odpady, budou zřejmě vhodná pro velkokapacitní výrobu až za několik let. Další překážkou jsou zájmy mnoha lidí, firem i celých států, které na biopalivech vydělávají, poskytují pracovní příležitosti a čerpají dotace. V roce 2011, kdy reálný podíl biopaliv dosáhl 4,11%, uvolnila Unie na jejich podporu celkem šest miliard eur, to jest skoro 165 miliard korun.A jaký mají vlastně takzvaná biopaliva vliv na naše vozy?
Velký. Rizikem nafty s přídavkem bioložky na bázi MEŘO (metylester řepkového oleje) je oxidační nestabilita. Do palivové soustavy má přístup vzduch, se kterým MEŘO reaguje a vznikají husté kaly. Vůz s takto zanesenou palivovou soustavou nejde nastartovat, v horším případně hrozí poškození vysokotlakých částí. Proto kvalitní nafta obsahuje zvláštní aktivaci, s níž vydrží v nádrži odstaveného vozidla přes půl roku bez problémů s oxidací. Nekvalitní nafta může oxidovat už po dvou měsících. Na našem trhu jsou pouze tři druhy nafty bez MEŘO: Eurooil Optimal Diesel, OMV Maxx Motion a Shell V-Power Diesel. Ani benzinová auta nejsou úplně v bezpečí, pokud jezdí na směs E85. Nejčastěji jim selhávají podávací pumpy v nádrži: směs je elektricky vodivá, což ohrožuje v ní ponořený komutátor čerpadla. Elektrolýza nahlodá uhlíkové kartáče, magnetické pole zeslábne a čerpadlo se přestane točit. Odolnější čerpadla bez komutátoru mají jen vozidla upravená na E85 přímo v továrně. Krajním případem je pak odloučení vody, kterou na sebe líh předtím navázal, typicky kondenzát vlhkosti v palivové nádrži vozidla nebo v tanku čerpací stanice. Udrží ji jen při dostatečné koncentraci, proto při naředění větším množstvím čistého benzinu, kdy koncentrace lihu v nádrži klesne, se voda může odloučit. Typicky to hrozí vozidlům provozovaným střídavě na E85 se standardním benzinem. Při naplavení do palivové soustavy jde motor špatně nastartovat, v dlouhodobě odstaveném vozidle může voda zahájit korozi vnitřních dílů motoru. Nejjednodušší radou a předcházením případným problémům je tedy spotřebovat palivo co nejdříve a rozhodně netankovat do zásoby. Ilustrační foto: nazeleno.cz" ["post_title"]=> string(40) "Biopalivo. Jak to je vlastně s řepkou?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(4) "open" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(36) "biopalivo-jak-to-je-vlastne-s-repkou" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-05-23 10:31:41" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-05-23 08:31:41" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(27) "https://autotrip.cz/?p=2530" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [8]=> object(WP_Post)#14996 (24) { ["ID"]=> int(15817) ["post_author"]=> string(2) "16" ["post_date"]=> string(19) "2020-11-25 16:27:14" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2020-11-25 15:27:14" ["post_content"]=> string(10510) "Tankování zná dokonale každý motorista. Jednou za čas prostě klesne hladina pohonných hmot pod příjemnou hranici a je potřeba navštívit čerpací stanici. Tam si ve většině případů vybíráte mezi naftou a benzínem. Jenže určitě víte, že čerpacích pistolí je tam hned několik, i když si vlastně vybíráte mezi dvěma druhy paliva. Je tomu tak proto, že v případě benzínu i nafty si můžeme vybrat mezi klasickou verzí a prémiovou "aditivovanou" variantou.
Která paliva se aditivují?
Pohonné hmoty se samozřejmě aditivují již při výrobě, aby splňovaly různé požadavky i normy. Aditiva jsou schopny velice výrazně upravit vlastnosti paliva, ale jsou také pro výrobce paliv velice drahé. Proto jsou pohonné hmoty aditivovány tak, aby zvládly projít kontrolou. V takové podobě je následně tankujeme. Množství renomovaných sítí čerpacích stanic ale nabízí i speciální možnosti, kterými jsou právě takzvaná prémiová paliva s větší příměsí aditiv. Zmínit můžeme například Shell, MOL nebo Benzinu.
Tip: Aktuální ceny benzínu a nafty
Proč se pohonné hmoty aditivují?
V případě prémiových paliv můžete tedy natankovat upravené pohonné hmoty, které mají (nebo by měly) mít lepší vlastnosti a označovány bývají nějakým obchodním názvem, které je od klasických paliv odliší. Ty mívají nízký obsah přidaných aditiv, jichž stačí klidně 0,3 ml na litr paliva a znatelně změní vlastnosti. V případě prémiových paliv se dostaneme do úplně jiných čísel. Vysoce aditivovaná nafta či benzín obsahuje klidně i 3 ml aditiv na litr nafty. Přesné množství a složení jsou výrobním tajemstvím výrobců.
Prémiová paliva na našich benzínkách
Znát můžete například Verva Diesel od Benziny, u MOL je to prémiová nafta EVO Diesel+ a OMW nabízí MaxxMotion Diesel. Poslední dva zmínění výrobce používají velice kvalitní základní složky, při jejichž výrobě jsou využívány nákladné postupy. Cetanové číslo takové nafty je až 60, přičemž obyčejná nafta se pohybuje kolem 51. Velkou výhodou je fakt, že neobsahují biosložku a méně pění. V neposlední řadě se vyjímají svou odolností vůči mrazu, tudíž jsou skvělé jako zimní nafta. Zmínit musíme i prémiový benzín 95 Shell V-Power Nitro+.
Bude vás zajímat: Kde tankovat naftu bez biosložky?
Co očekávat při tankování prémiových paliv?
Přidaná aditiva u nafty výrazně zlepší mazivost, což sníží zátěž na vstřikovače. Důležité je ale zlepšení spalování, což se pozitivně odrazí na projevu motoru a vylučovaných spalinách. U prémiových benzínů je též potvrzena čistící vlastnost a jsou tak schopny zbavit váš motor usazeného karbonu (do určité míry), což má za následek navrácení výkonu motoru, čistší chod a nižší spotřebu. Prémiová paliva obecně brání usazování ve vstřikovacích tryskách, zlepšují průběh spalování a brání usazování karbonu ve výfukovém traktu. Díky tomu se sníží pravděpodobnost zatuhnutí regulace turba, což je častý problém u moderních naftových motorů.
Čemu věřit?
Proto se setkáte s názory, že někdo okamžitě po natankování cítí, jakoby mu přirostly další válce. Je to pouze pocit. Vyčistění motoru není okamžité, a většinou budou potřeba čtyři nádrže aditivovaného paliva. Zmínit je potřeba i vysokooktanové benziny, jako jsou Benzina Verva 100, Shell V-Power Nitro+ Racing a OMW MaxxMotion 100+. Už podle oktanového čísla jde poznat, že se jedná o závodní benzíny, ale natankovat je můžete i do klasického auta. Ani tady ale nečekejte zvýšení výkonu, ale spíše čistější motor. Jejich výhodou je, že neobsahují etanol, který na sebe váže vodu, tudíž je to vhodné palivo pro zazimování. U aut se stářím kolem 14 si řídící jednotka nedokáže poradit s rozdílnými vlastnosti tohoto paliva, jelikož má vyšší odolnost proti detonačnímu spalování.
A co aditiva do nafty?
Většina z prodejců přidává do prodávané motorové nafty bio příměsi. Ty sice snižují množství vypouštěných emisí, ale bohužel mají negativní dopad na chod motoru samotného. Snadno se tak dá říct, že biosložka opět snižuje kvalitu tankované nafty, Největšími problém je tvoření zvýšeného množství usazenin v nádrži, snížením provozuschopnosti motoru během chladných zimních měsících či zvýšené riziko ucpání palivového filtru. Kvalitní aditiva do nafty jsou schopny do určité míry potlačit negativní vlivy této složky a vylepšit celkové vlastnosti. Více se dočtete ve článku: Jaká aditiva do nafty používat a jak je vybrat?
Často opomíjená aditiva do benzínu
Aditivovat samozřejmě můžeme i benzín. K tomu se v poslední době přiklání více a více řidičů. V dřívějších dobách byl totiž benzín bez biosložek, míval i vyšší oktanové číslo a neopomeňme také to, že byl kladen menší důraz na emisní normy. Aditiva do benzínu jsou schopné bojovat s negativním vlivem biosložek a navíc čistí palivovou soustavu, spalovací prostor i výfukový systém. Aditiva do benzínu proto doporučujeme používat hlavně z preventivních důvodů.
" ["post_title"]=> string(70) "Prémiová paliva: Spíše než vyšší výkon čekejte něco jiného" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(57) "premiova-paliva-spise-nez-vyssi-vykon-cekejte-neco-jineho" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-04-23 11:53:42" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-04-23 09:53:42" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=15817" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [9]=> object(WP_Post)#15189 (24) { ["ID"]=> int(12081) ["post_author"]=> string(2) "16" ["post_date"]=> string(19) "2020-11-08 08:52:59" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2020-11-08 07:52:59" ["post_content"]=> string(9267) "Zima s sebou přináší mínusové teploty a na ty se musí připravit také majitelé dieselů. Ti by měli do nádrže natankovat zimní naftu. Ta disponuje odpovídajícími vlastnostmi, abyste se nedostali do potíží. Krutá zima totiž dokáže být na auta pořádně náročná a ani diesely nejsou trápení ušetřeny. Před zimou nestačí pouze přezout na zimní pneumatiky, doplnit zimní výbavu do kufru a dolít nemrznoucí kapaliny. Zklamat vás totiž může letní nafta v nádrži.
Zamrzlá letní nafta v nádrži dokáže zkazit den
Vy byste tak po otravném škrabání sedli do auta a při startování se nic neděje. Říkáte si, že to přece není možné. Auto ještě včera fungovalo bez problému a podle točení startéru je v pořádku i autobaterie. Problém je ale v nádrži, kde máte místo zimní nafty stále letní, která "ztuhla". Letní nafta je v čerpacích stanicích až do 30. září a teprve v období 1. října až 15. listopadu ji vymění nafta třídy D s filtrovatelností do -10 stupňů Celsia. Vlastníky benzínových vozů nic takového netrápí, jelikož benzín má bod tuhnutí až pod -40 stupni.
Co je to ona filtrovatelnost nafty?
Takzvaná filtrovatelnost je vlastnost nafty, která má obrovský vliv na to, jestli ráno v mrazech vůbec nastartujete. Nafta totiž v nízkých teplotách tuhne a může se stát, že neprojde palivovým filtrem automobilu. Tento test se simuluje sítem, které má stejné vlastnosti jako filtr. Jiř při teplotě kolem -7 stupňů Celsia se může nafta srážet a tvořit krystalky. Ty mohou následně ucpat palivovou soustavu a vy se nikam nedostanete.
V zimě tankujte plnou nádrž
Svému autu můžete také pomoci tím, že jednoduše natankujete plnou nádrž. Mnozí tankují po stovkách a brání se tím, že jezdí krátké vzdálenosti. Pokud totiž necháte auto s trochou nafty odstavené na delší dobu v mrazu, tak mohou přijít potíže. V poloprázdné nádrži se snadno kondenzuje pára, jež může zamrznout. Tyto krystalky ledu (tudíž vody) nejsou pro vůz nic dobrého. Negativně ovlivní chod motoru a mohou ucpat nejrůznější hadičky a podobně. Pokud natankujete plnou, tak je pravděpodobnost kondenzace vodních par výrazně nižší.
Kde se tedy zimní nafta tankuje?
Většina sítí čerpacích stanic se snaží, aby zimní naftu nabízely již 1. prosince. Tohle rozhodnutí není nijak ovlivněno teplotami. Zimní nafta už se do stanic dováží od poloviny listopadu, aby se do prosince důkladně propláchly skladovací nádrže a kompletní systém. Díky tomu máme jistotu, že od 1. prosince tankujeme naftu, která má filtrovatelnost až do -20 stupňů Celsia. Bez jakýchkoliv obav si tak můžete zajet k tankovacím stanicím Benzina, EuroOil a Shell. Existuje i takzvaná arktická nafta třídy 2, jejíž filtrovatelnost je až do -32 stupňů Celsia. U každé benzínky ji ale nenajdete a prodává se pouze v místech, kde se takové teploty očekávají. Prémiové aditivované nafty jsou výborné v tom, že díky aditivaci je jejich filtrovatelnost nesmírně lepší a je tak vhodná do teplot až -35 stupňů Celsia.
4 druhy nafty
- Od 15. dubna do 30. září tankujeme naftu třídy B, které se také říká letní. Její filtrovatelnost je kolem 0°C.
- Od 1. října do 15. listopadu a od 1. března do 15. dubna se prodává nafta třídy D s udávanou filtrovatelností -10°C.
- Od 1. prosince. do 28. února je pro nás na čerpacích stanicích nachystána zimní nafta třídy F s filtrovatelností -20°C.
- V některých lokalitách se nabízí také arktická nafta třídy 2 s filtrovatelností - 32 °C.
Kdy přidat zimní aditivum do nafty?
Pokud vám v nádrži po letním období zůstane letní nafta či nafta přechodová, tak ji vylévat samozřejmě nemusíte. Dotankujte ji naftou zimní a po promíchání by to již mělo být v pořádku. Pokud máte pochybnosti o míchání zbytku letní nafty s nově natankovanou zimní, tak můžete do nádrže přidat aditiva do nafty. Na každé čerpací stanici můžete koupit "Super diesel aditiv zimní". Potřebné množství vypočítáte podle množství nafty a v nejlepším případě aditivum v nádrži rozmíchejte přitankováním nafty. Na aditivum do nafty musíte myslet předem. Zimní aditivum do nafty zamrzlou naftu v nádrži rozpustit nedokáže a vám nebude zbývat nic jiného, než počkat na povolení. Během extrémních mrazů se prodává také takzvaná arktická nafta. Ta disponuje filtrovatelností až do -32 stupňů Celsia. U nás se ale prodává jen krátkodobě.
" ["post_title"]=> string(67) "Kde se tankuje zimní nafta - Je potřeba zimní aditivum do nafty?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(26) "kde-se-tankuje-zimni-nafta" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-05-23 10:24:51" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-05-23 08:24:51" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=12081" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } } ["post_count"]=> int(10) ["current_post"]=> int(-1) ["before_loop"]=> bool(true) ["in_the_loop"]=> bool(false) ["post"]=> object(WP_Post)#15009 (24) { ["ID"]=> int(21290) ["post_author"]=> string(2) "24" ["post_date"]=> string(19) "2022-07-25 20:44:52" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2022-07-25 18:44:52" ["post_content"]=> string(6950) "Kolik se svým autem dojedete na rezervu? Existuje obecný průměr, ale realita může být u každého vozu někde trochu jinde. Zjistěte, jaký je dojezd na rezervu.
Když se rozsvítí „hladové oko“, neznamená to, že je s vámi amen. S autem se dá na rezervu ještě nějaký ten flák cesty ujet. Ideálně k nejbližší benzínce. Ale některé vozy to zvládnou bez problémů ještě dál. Jak daleko ve výsledku na rezervu ujedete závisí na různých faktorech.
Jaký je průměrný dojezd na rezervu v palivové nádrži?
Obecně se tvrdí, že auto po rozsvícení kontrolky rezervy paliva může jet ještě nějakých 60 až 80 kilometrů. Spousta řidičů se řídí podle odečtu palivoměru, který najdete na palubním počítači.
Zde bychom radili opatrnost – číslo není 100% přesné. Je to spíš číslo, které by fungovalo v nějakých ideálních podmínkách. Jenže při cestě do rovnice vstupují i další faktory jako je styl jízdy, stáří auta, množství pasažérů, stav vozovky, provoz atd.
Například když je plný vůz a jedete hustým provozem, dojezd bude podstatně nižší, než když jste sami a netrčíte v zácpě na dálnici.
Pozor si dávejte i na vozy s výkonnými motory. Ty mají podstatně vyšší nároky, a tak se jejich nádrž vyprázdní podstatně dřív než u jiných aut. Rozdíly jsou třeba i o šedesát kilometrů.
Spotřeba je důležitá věc, víte, jaká je ta vaše? Spočítejte si ji v našem článku Výpočet průměrné spotřeby. Zjistěte, jak jste na tom a připravte se, v případě že se třeba chystáte na delší jízdu na dovolenou. V odkaze najdete praktickou kalkulačku, která vám tento údaj pomůže zjistit.
Dojezd na rezervu tedy může být opravdu různý. Rozpětí je obrovské. Zatímco některá auta mohou jet i přes 100 km, než bude nádrž úplně prázdná, jiným dochází dech po desítkách kilometrů.
Jak to tedy vypadá v konkrétních případech?
- Volvo V40 112,75 km
- Audi A6 99,88 km
- Škoda Octavia 1.9 TDI 50 až 60 km
- Volkswagen Passat 2.0 TDI 90 km
- BMW M3 51,48 km
Na dlouhé cesty jsou obecně lepší vozy na naftu. V průměru mají i celkový vyšší dojezd.
Už jste se někdy setkali se zkratkou BEV, PHEV či HEV? A co teprve ZEV nebo ICE? V článku se podíváme jednotlivým technologiím na zoubek a prověříme jejich silné a slabé stránky.
Zejména dieselové motory jsou v Česku oblíbené kvůli nižším nákladům na provoz auta. Není se čemu divit, zejména když přihlédneme k aktuálním cenám benzínu. Nafta bohužel příliš nezaostává.
Trochu problematické jsou biosložky. Víte, kde tankovat naftu bez biosložky? U dieselových motorů myslete i na venkovní podmínky. Celkem jsou na trhu k dostání 4 druhy nafty, každá je uzpůsobená na jiné teploty. Víte, kde se tankuje zimní nafta? Poradíme na našem blogu.
Palivo doplňte co nejdříve
Jak už jsme zmínili, na palubní počítač raději slepě nespoléhejte. Do hry vstupuje spousta dalších faktorů, a tak se vám může stát, že palivo dojde pár kilometrů před benzínkou. A potom je problém na světě.
Ona i jízda s téměř prázdnou nádrží je podle odborníků problematická. Vždy je to jen krůček od toho, aby palivo došlo úplně. Navíc se přehřívají jednotlivé díly, čerpadlo není mazáno a ve skoro prázdné nádrži se hromadí hodně vzduchu. Změnou teploty může dojít k přeměně na kapalinu a jejímu stečení do paliva.
Víme, někdy není jiná možnost. Buď prostě není po ruce benzínka. Nebo třeba chybí finance. Někdo zase shledává, že tankování je v dané situaci zbytečné, když jen trochu popojíždí po městě a že mu to ještě nějakou chvíli vydrží. Jenže riskovat se v tomto případě prostě nevyplácí.
" ["post_title"]=> string(44) "Dojezd na rezervu. Kolik km ještě ujedete?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(17) "dojezd-na-rezervu" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-04-03 10:07:50" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-04-03 08:07:50" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=21290" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } ["comment_count"]=> int(0) ["current_comment"]=> int(-1) ["found_posts"]=> int(29) ["max_num_pages"]=> float(3) ["max_num_comment_pages"]=> int(0) ["is_single"]=> bool(false) ["is_preview"]=> bool(false) ["is_page"]=> bool(false) ["is_archive"]=> bool(true) ["is_date"]=> bool(false) ["is_year"]=> bool(false) ["is_month"]=> bool(false) ["is_day"]=> bool(false) ["is_time"]=> bool(false) ["is_author"]=> bool(false) ["is_category"]=> bool(true) ["is_tag"]=> bool(false) ["is_tax"]=> bool(false) ["is_search"]=> bool(false) ["is_feed"]=> bool(false) ["is_comment_feed"]=> bool(false) ["is_trackback"]=> bool(false) ["is_home"]=> bool(false) ["is_privacy_policy"]=> bool(false) ["is_404"]=> bool(false) ["is_embed"]=> bool(false) ["is_paged"]=> bool(true) ["is_admin"]=> bool(false) ["is_attachment"]=> bool(false) ["is_singular"]=> bool(false) ["is_robots"]=> bool(false) ["is_favicon"]=> bool(false) ["is_posts_page"]=> bool(false) ["is_post_type_archive"]=> bool(false) ["query_vars_hash":"WP_Query":private]=> string(32) "9ca06183745267e3de61e7794e42f108" ["query_vars_changed":"WP_Query":private]=> bool(true) ["thumbnails_cached"]=> bool(false) ["allow_query_attachment_by_filename":protected]=> bool(false) ["stopwords":"WP_Query":private]=> NULL ["compat_fields":"WP_Query":private]=> array(2) { [0]=> string(15) "query_vars_hash" [1]=> string(18) "query_vars_changed" } ["compat_methods":"WP_Query":private]=> array(2) { [0]=> string(16) "init_query_flags" [1]=> string(15) "parse_tax_query" } }