Domů Pro řidiče Vše, co jste nevěděli od AdBlue a jeho použití

Vše, co jste nevěděli od AdBlue a jeho použití

0
15
adblue

Redukční činidlo AdBlue slouží ke snížení emisí oxidů dusíku a doposud jej do svých vozů dolévali hlavně řidiči nákladních automobilů. Norma Euro 6 ale v mnoha případech ukládá tuto povinnost i majitelům osobních automobilů. U vznětového motoru platí pravidlo, že vše, co zvyšuje jeho účinnost, tedy poměr vykonané práce vůči spotřebě paliva, současně vede k vyšší produkci emisí oxidů dusíku.

Slabé místo u dieselových motorů

Čím méně paliva jde do válce, tím víc molekul kyslíku nenajde uhlík. Z vysokým teplem mohou rozmělnit molekuly neškodného vzdušného dusíku, N2, a vytvořit nebezpečné oxidy dusíku. Je třeba dostat do válců menší přebytek vzduchu, anebo nižší teploty. V minulosti se to dělalo formou recirkulace výfukových plynů zpět do válce, které nahradí přebytečný kyslík a sníží teplotu při spalování. U dieselu nelze mít jen tolik kyslíku, kolik je do něj vstřikováno paliva. Nafta se pak nemísí se vzduchem dokonale.

Mohlo by se stát, že uhlíkové molekuly se nedostanou ke kyslíku na konci válce. Když to s EGR přeženete, vzroste kouřivost. Část paliva vyletí z válce v podobě sazí a molekula kyslíku nemá uhlík a spojí se s dusíkem. EGR má svoje limity a může končit poklesem účinnosti motoru a nárůstem spotřeby. Ta roste i proto, že výfukové plyny ženeme zpět do válce škrcením motoru, rostou čerpací ztráty, a pokud motor dušený výfukovými plyny víc kouří, musí se často vypalovat filtr pevných částic.

EGR už dnes nestačí

Povolená koncentrace oxidů dusíku ve výfukových plynech je snižována s každou poslední emisní normou na polovinu. Pokud podle Eura 5 mohla osobní auta vyráběná v letech 2010 až 2015 vypouštět 0,180 g NOX na km, v současné době už nesmí auta vypouštět přes 0,080 g/km. Nově homologované modely Superb či Passat už se řídí Eurem 6 již rok. Automobilky hledají způsob, jak oxidy dusíku ukáznit ve výfuku. Princip je v opakovaném roztrhání pevné vazby kyslíku na dusík a odebrání kyslíku palivem, tedy uhlíkem či vodíkem. Pak atomy dusíku musí vytvořit znovu neškodné molekuly N2, které tvoří 76 % hmotnosti vzduchu, který dýcháme.

Akumulační katalyzátor LNT

Snadná a levná cesta je suchá, tedy LNT neboli NOX akumulační katalyzátor. Jde o několik chemických principů. U koncernu VW se oxidy dusíku zachytí na baryum a zreagují na dusičnan barnatý. Po pár kilometrech, když dojde baryum, čidla NOX poznají, že množství za katalyzátorem se blíží tomu vycházejícímu z motoru a klesá množství zachycovaných NOX. Řídicí jednotka začne regeneraci, zvýší teploty spalin a přidá palivo. Ve výfukových plynech zbydou produkty nedokonalého spalování, hlavně oxid uhelnatý, CO. Oxidy dusíku odchází z barya. Platina a rhodium podporují oxidaci, kyslík svázaný s dusíkem jde za oxidem uhelnatým, dusík odbourá a z CO vytvoří CO2. Osamocený atom dusíku vytvoří páry v podobě molekul neškodného dusíku, stejných, jaké motor nasál.

Počet součástí i nároky na obsluhu a servis má toto auto podle Euro 6 stejné. NOX katalyzátor je integrován s oxidačním, pro redukci nespálených uhlovodíků a pro vypalování částicového filtru. Přidaná jsou čidla měřící oxidy dusíku. Kapacita barya pro zachycení oxidů dusíku je ale omezená. Aby nemusel regenerovat stále, musí jich motor vypustit co nejméně. Regenerace v trvání 7 sekund, stojí víc paliva. Celková účinnost motoru není velká a maskovat to umí pouze lehčí auta vybavená menšími motory.

adblue tankování

SCR téměř zdarma

Nákladní vozy volí jinou strategii. Motor tvoří oxidy dusíku a zlikviduje je ve výfuku vodným roztokem močoviny při selektivní katalytické redukci, SCR. Teplem a párou se z výfukových plynů po vstříknutí do výfuku z močoviny uvolní čpavek, NH3. Zachytí se v katalyzátoru SCR, reaguje s oxidem dusnatým, NO, a dusičitým, NO2, na dusík, N2, a vodu, H2O. Redukce je výkonnější a motor se netrápí. Není třeba palivo, ale jen vodný roztok močoviny s obchodním názvem AdBlue. Jeho spotřeba mezi 0,8 až 1,5 l na 1 000 km za cenu od 10 do 31 Kč na litr.

Výrobci snížení spotřeby paliva v souvislosti se zavedením SCR neudávají, ale v praxi je znatelné. SCR není ale ve všech autech zejména díky vysoké výrobní ceně. Dříve močoviny vystačila na celý servisní interval a doplňoval ji autoservis. Hladina AdBlue v nádrži se vypočítává z jeho spotřeby a když jej dolijete, vůz to nepozná, zjistí se to na diagnostice. Pro Euro 6 koncern PSA pro Citroën i Peugeot nasazuje SCR na všech autech. BMW, Jeep, Mercedes-Benz, Opel a značky koncernu Volkswagen včetně Škody Auto jej používají u těžších a výkonnějších modelů. Do budoucna budeme tedy AdBlue doplňovat mnohem častěji.

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here