Bez AdBlue už se dnes žádný nový automobil s naftovým motorem neobejde. Je součástí systému SCR, který má za úkol snižovat emise. Zjistěte, o co se vlastně jedná a proč je tato kapalina tak důležitá. Poradíme, jak a kde ji doplnit a kolik stojí.
Co je AdBlue
AdBlue je netoxická a nehořlavá chemikálie, která se skládá z 67,5% z demineralizované vody a z 32,5% z močoviny. Možná jste se setkali i s jejím druhým názvem, AUS 32 (od Aqueous Urea Solution = vodný roztok močoviny).
Snižuje množství oxidů dusíku ve výfukových plynech u aut, která jako palivo používají naftu. Díky tomu dosáhnete nižších emisí a splníte stanovenou normu Euro 6, která se zaměřuje na eliminaci oxidů dusíku.
Používá se už poměrně dlouho, nejprve u užitkových vozů, nákladních vozidel a kamionů. Tato vozidla totiž vylučují nejvíce emisí a majitelé firem se s tím museli nějak vypořádat. Jelikož se ale normy neustále zpřísňují, s AdBlue se nyní běžně setkáte i u osobních vozidel.
Jak funguje AdBlue
AdBlue kapalina se využívá v systému selektivní katalytické redukce (SCR), tedy jedné ze dvou technologií, které slouží ke snížení emisí u naftových automobilů. Řeší se tím tedy i problém novodobých, výkonnějších aut. Vyšší spotřeba paliva totiž znamená vyšší emise.
Při SCR projdou výfukové plyny nejprve filtrem pevných částic. V něm se očistí od sazí. Poté dochází k následujícímu. AdBlue se vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor SCR. Močovina se rozloží na čpavek a oxid uhličitý. Čpavek následně reaguje s oxidy dusíku a ničí je, rozkládá je na dusík a vodu. Díky tomuto procesu z výfuku vychází téměř jen nezávadné látky – dusík a vodní pára. Škodliviny se redukují až o 95 %.
Aby vše fungovalo, výfukové potrubí musí mít dostatečně vysokou teplotu. Jinak nedojde ke kýžené chemické reakci. AdBlue se proto začne vstřikovat těsně před dosažením provozní teploty agregátu. O vše se stará snímač teploty ve výfukovém systému, který ve správný čas informuje řídící jednotku. Pokud je motor studený, systém nefunguje.