AdBlue: O co jde a jak se doplňuje?

0
5526
AdBlue kapalina

Bez AdBlue už se dnes žádný automobil s naftovým motorem neobejde. Je součástí systému SCR, který má za úkol snižovat emise. Zjistěte, o co se vlastně jedná a proč je tato kapalina tak důležitá. Poradíme, jak a kde ji doplnit a kolik stojí.

Co to je

AdBlue je netoxická a nehořlavá chemikálie, která se skládá z 67,5% z demineralizované vody a z 32,5% z močoviny. Možná jste se setkali i s jejím druhým názvem, AUS 32 (od Aqueous Urea Solution = vodný roztok močoviny).

Snižuje množství oxidů dusíku ve výfukových plynech u aut, která jako palivo používají naftu. Díky tomu dosáhnete nižších emisí a splníte stanovenou normu Euro 6, která se zaměřuje na eliminaci oxidů dusíku.

Používá se už poměrně dlouho, nejprve u užitkových vozů, nákladních vozidel a kamionů. Tato vozidla totiž vylučují nejvíce emisí a majitelé firem se s tím museli nějak vypořádat. Jelikož se ale normy neustále zpřísňují, s AdBlue se nyní běžně setkáte i u osobních vozidel.  

adblue

Jak funguje AdBlue

AdBlue kapalina se využívá v systému selektivní katalytické redukce (SCR), tedy jedné ze dvou technologií, které slouží ke snížení emisí u naftových automobilů. Řeší se tím tedy i problém novodobých, výkonnějších aut. Vyšší spotřeba paliva totiž znamená vyšší emise.  

Při SCR projdou výfukové plyny nejprve filtrem pevných částic. V něm se očistí od sazí. Poté dochází k následujícímu. AdBlue se vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor SCR. Močovina se rozloží na čpavek a oxid uhličitý. Čpavek následně reaguje s oxidy dusíku a ničí je, rozkládá je na dusík a vodu. Díky tomuto procesu z výfuku vychází téměř jen nezávadné látky – dusík a vodní pára. Škodliviny se redukují až o 95 %.

Aby vše fungovalo, výfukové potrubí musí mít dostatečně vysokou teplotu. Jinak nedojde ke kýžené chemické reakci. AdBlue se proto začne vstřikovat těsně před dosažením provozní teploty agregátu. O vše se stará snímač teploty ve výfukovém systému, který ve správný čas informuje řídící jednotku.  Pokud je motor studený, systém nefunguje.

Jak se doplňuje AdBlue a kolik stojí?

Pokud vlastníte novější automobil, který splňuje normu Euro 6, AdBlue vám nějakou chvíli vydrží. Průměrně něco okolo 15 000 kilometrů. Spotřeba totiž vychází na 0,8 až 1,2 litru kapaliny na 1000 ujetých kilometrů.

Močovina má ve vozidle samostatnou nádrž u nádrže palivové. Starší vozidla ji ale mají jinde. Najdete ji v zavazadelníku tak, že odkryjete podlážku zavazadlového prostoru. Druhé řešení bohužel není příliš praktické. Raději si čalounění chraňte hadrem, ať si ho nezničíte. AdBlue je totiž žíravina, která je navíc nepříjemně cítit.

První doplnění provede pravděpodobně odborník během stanovené pravidelné prohlídky automobilu. S prodlužujícími se servisními intervaly tato povinnost připadne na vás. AdBlue doplníte buď:

  • na čerpací stanici z výdejní pistole,
  • nebo z kanystru kapaliny. K dostání opět na čerpací stanici nebo v autoservisu.

Je doplňování těžké? Nijak zvlášť. Záleží na vaší šikovnosti, ale pokud trochu vylejete vedle, nic se neděje. Dejte si jen pozor na to, abyste si neušpinili oblečení nebo boty. Dávkování samo je automatické a řídí se požadavky řídící jednotky.  

Cena AdBlue

Kanystry s močovinou jsou nejdražší. Vyjdou zhruba na 40 Kč za litr. Dávkujte přímo z pistole a ušetříte. Ceny se u čerpacích stanicí liší, někde natankujete za 10 Kč za litr, jinde okolo 20 Kč.

AdBlue nesmí dojít! Neignorujte hlášení

Pokud vám kontrolka hlásí, že AdBlue dochází, co nejdříve ho doplňte. Motor se bez něj totiž nerozběhne. Ač by bez močoviny fungoval bez problémů, systém je kvůli legislativě nastavený tak, aby vám to nedovolil. Jakmile tedy vypnete motor a roztok v něm není, nenastartujete.

Co dělat, když kapalina dojde za jízdy

Pokud vám AdBlue dojde během jízdy, dolijte do nádrže destilovanou vodu. Systém se přepne do nouzového režimu se závadou a dovolí vám ujet 1000 Km. Dojeďte do nejbližšího servisu a vyřešte to s odborníkem.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte váš komentář
Vaše jméno