Zajímavosti
🕓 2 min

Škoda 160 RS – nedoceněný závodník

Zaslouží si být Rapid Rapidem?

V roce 2012 vyrukovala mladoboleslavská škodovka na trh s novým liftback nižší střední třídy, který představuje mezistupeň mezi Fabii a Octavií. Řeč je samozřejmě o novodobém Rapidu. A právě toto jméno se stalo předmětem mnoha dohadů. Stále se totiž najde mnoho pravověrných fanoušků Škody, kteří tvrdí, že auto s tříválcem pod kapotou si zkrátka nezaslouží na své karoserii vozit název Rapid.

Jméno Rapid má totiž stále každý spojené se slavným československým kupé. To sice v mezinárodním pohledu nepatřilo mezi bůh ví jaké sporťáky. Na poměry Československa se ale jednalo takřka o supersport. To platí dvakrát o jeho závodních derivátech. Tím nejextrémnějším závodním strojem na bázi Škody Garde (pro export s názvem Rapid) byl slavný MTX 160 RS.

To nejlepší ze sovětského bloku

Tento závoďák vznikl v první polovině osmdesátých let minulého století. Za jeho vývojem stála známá společnost Metalex, ve spolupráci se závodním týmem Agroteam Slušovice. V porovnání se sériovým vozem, byla celá karoserie odlehčena. Extriér byl doplněn výrazným bodykitem, zlepšujícím aerodynamické schopnosti vozu, zatímco interiér byl obdařen masivním výztužným rámem, včetně pomocného rámu pro uchycení motoru. Jednalo se o agregát VAZ 1600 s výkonem 160 koní a točivým momentem 180 Nm. Motor byl vybaven dvojicí karburátorů Weber, což byl v osmdesátých letech standard každého závodního speciálu. Stejně jako pohonná jednotka i spojka pocházela ze sovětské Lady, plánovalo se její pozdější nahrazení dvojitou spojkou Metalex, k tomu ale nikdy nedošlo.

Výkon byl přenášen na zadní kola, pomocí čtyřstupňové převodovky, pocházející z dalšího škodováckého speciálu – 130 RS. „Stotřicítka“ poskytla vozu také své kotoučové brzdy na obou nápravách.

Úpadek do moře dějin

Bohužel, žádnou slávu si tento vůz nikdy nevydobyl. Na start rally se postavil pouze třikrát. Z toho jednou havaroval, podruhé zas vůz startoval jen mimo oficiální soutěž a při posledním startu musel tým odstoupil pro technické potíže.

Krátce na to byl celý Agroteam Slušovice rozpuštěn, vývoj definitivně ukončen a MTX 160 RS tak upadla v zapomnění automobilových dějin.

Picture of Petr Míka

Petr Míka

Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *