Další skvost českého automobilového dědictví
Česká automobilová historie je plná více či méně známých prototypů, které přinášely příslib lepší budoucnosti a návratu mezi průmyslovou špičku. Jmenujme například vůz, přezdívaný jako „české Ferrari“, kterému jsme se věnovali v nedávném článku – Tatra JK 2500. Dnes se společně podíváme opět do českého automobilového archivu. Nebudeme se ale věnovat vozům sportovním, nýbrž ryze terénním. Konkrétně bude dnes řeč o prototypu Škoda 973, známý jako Babeta.
Jak Babeta k životu přišla
Vývoj tohoto malého offroadu začal z jednoduchého důvodu. Československá armáda potřebovala po druhé světové válce nové terénní vozidlo, pro případ, že by bylo opět nutné vyrazit do zbraně. O této nutnosti se na ministerstvech dlouho diskutovalo, až konečně v roce 1949 padlo definitivní rozhodnutí o objednávce terénního vozidla u Mladoboleslavských automobilových závodů.
Zmíněná objednávka byla jednoduchá. Nehledě na náklady postavit vůz, který v brodivosti, průchodnosti terénem i jízdních vlastnostech předčí Jeep Willys, používaný americkou armádou. Na základě těchto požadavků měli vývojáři prakticky volnou ruku. První prototypy byly postaveny mezi lety 1951 – 1953. Poslední evoluce prototypů disponovala 1,5 litrovým celohliníkovým čtyřválcem OHC o výkonu 36,8 kW, samonosnou karosérií bez rámu, světlou výškou cca. 40 cm, nezávislým zavěšením všech kol a stálým pohonem zadních kol a připojitelným pohonem předních kol.
Testování vozu probíhalo v bahnitém terénu na našem území a na písečném podkladu v okolí Drážďan. I samotní tvůrci se při těchto terénních testech podivovali, s jakým přehledem zvládá Škoda 973 terén, do kterého by se člověk se zdravým rozumem nikdy nevydal. Mnozí, kteří těmto testům přihlíželi poté s nadsázkou tvrdili, že by Babeta dokázala šplhat i po zdech.
Rozkaz z Moskvy vše ukončil
Babeta, nebo chcete-li Škoda 973 tedy měla výborně našlápnuto na post hlavního terénního vozu nejen československé armády. Po podepsání Varšavské smlouvy byl ale celý tento ambiciózní projekt ze dne na den shozen ze stolu. Z Moskvy totiž přišlo nezvratitelné rozhodnutí, že naše armáda bude stejně jako ostatní země varšavské smlouvy využívat automobily GAZ ruské výroby. Model 973 tak vznikl v pouhých 40 testovacích exemplářích.
Svých patnáct minut slávy tak Škoda 973 prožila pouze díky snímku České televize „Kdyby tisíc klarinetů“. Zde se vůz objevil ve scéně, kdy se rozeznívají tóny písně „Babeta šla do světa“. Odtud také pochází přezdívka tohoto zapomenutého offroadu z Mladé Boleslavi.
Foto: Wikimedia.org