No categories
🕓 7 min

Startování motoru se spojkou nebo bez spojky: Který způsob je lepší?

Startování motoru se spojkou nebo bez spojky je téma, které často rozděluje motoristy na dvě skupiny. Jedni tvrdí, že spojku při startování motoru vždy používají, zatímco druzí startují motor bez jejího použití. Oba způsoby mají své argumenty pro i proti, a tak je důležité se na tuto problematiku podívat podrobněji.

Obsah Zobrazit

    Jak správně startovat auto?

    Nejlepším způsobem, jak zjistit, zda je nutné sešlápnout spojku při startování, je podívat se do manuálu k vozidlu, kde výrobce přesně uvádí, jaký postup doporučuje. Obecně platí, že většina výrobců doporučuje startovat osobní automobily s manuální převodovkou se sešlápnutým spojkovým pedálem, a to bez ohledu na typ motoru – benzínový nebo naftový. A jak je to s automatickou převodovkou Nejdůležitějším pravidlem je vždy se ujistit, že vozidlo je v poloze „P“ (Park) nebo „N“ (Neutrální). To zabrání neúmyslnému pohybu vozidla při startu. Kromě toho je doporučeno sešlápnout brzdový pedál. 

    Proč startovat motor se spojkou?

    Startování motoru se spojkou je běžné doporučení, které se nachází v návodech k obsluze u mnoha moderních automobilů. Tento postup má několik výhod:

    • Bezpečnost: Když je spojka sešlápnutá, je motor odpojen od převodovky, což snižuje riziko náhodného pohybu vozidla při startu. Pokud by byla zařazená rychlost, ale spojka nebyla sešlápnutá, auto by se mohlo pohnout kupředu nebo dozadu, což může být nebezpečné, zejména v uzavřených prostorách, jako je například garáž.
    • Ochrana startéru a šetření baterie: Sešlápnutím spojky odlehčujete startéru, protože motor nemusí při startování otáčet i převodovkou. To snižuje zátěž na startér a může prodloužit jeho životnost. Stisknutím pedálu spojky při spuštění motoru se také snižuje opotřebení baterie. 
    • Úspora energie: Startování se sešlápnutou spojkou snižuje ztráty způsobené třením v převodovce, což může vést k efektivnějšímu startu, zejména při nižších teplotách.

    Výrobci a jejich doporučení

    Každý výrobce má své vlastní doporučení ohledně sešlapování spojky při startování auta. Například koncern Volkswagen vždy doporučuje sešlápnout spojku, když startujete motor. Na druhé straně Hyundai u všech svých benzínových motorů tento krok nedoporučuje. Dříve měla Hyundai pojistku, která startování bez sešlápnuté spojky znemožňovala, a tento systém je stále běžný u mnoha nových aut.

    startování se spojkou

    Startování bez spojky u některých vozidel zkrátka nejde

    Existují vozidla, která neumožňují startování motoru bez sešlápnutí spojkového pedálu. Tyto vozy, včetně některých modelů japonských značek, vyžadují toto pravidlo z bezpečnostních důvodů, aby byl při startu motoru sešlápnutý spojkový nebo brzdový pedál. Tento systém zajišťuje, že se vozidlo při startování náhodně nerozjede, čímž se zvyšuje bezpečnost provozu.

    Například, u některých modelů, například značky Fiat a Alfa Romeo je systém navržen tak, že pokud řidič nezkontroluje, zda je spojka sešláplá nebo brzdový pedál stisknutý, motor se jednoduše nenastartuje. Tento bezpečnostní prvek je běžnou součástí také moderního automobilového designu a slouží k ochraně nejen vozidla. 

    Některá tato vozidla mají funkci Operator „OR“. V těchto automobilových bezpečnostních systémů vyžadují, aby byl při startování motoru sešlápnutý buď spojkový pedál, nebo brzdový pedál:

    • Sešlápnutá spojka nebo sešlápnutý brzdový pedál: Motor se nastartuje, pokud je splněna alespoň jedna z těchto podmínek. Není nutné splnit obě podmínky současně.

    Jak to funguje:

    1. U vozidel s manuální převodovkou: Startování motoru vyžaduje, aby byl sešlápnutý spojkový pedál. Pokud spojka není sešláplá, motor se nezapne. Tento systém zajišťuje, že motor nebude startovat, pokud je převodovka zařazená v jiném než neutrálním režimu, což by mohlo způsobit, že se auto rozjede.
    2. U vozidel s automatickou převodovkou: Startování motoru vyžaduje, aby byl sešlápnutý brzdový pedál. Tento systém zajišťuje, že auto se nezačne pohybovat, dokud není brzdový pedál stisknutý, čímž se zajišťuje stabilita vozidla během startování.

    Startování bez spojky u nových a moderních vozidel není možné

    U moderních vozů je startování se sešlápnutou spojkou běžným standardem. Mnoho výrobců integrovalo bezpečnostní systémy, které vyžadují sešlápnutí spojky před startováním motoru. Tento postup má výhody v prevenci neúmyslného pohybu vozidla a v odlehčení startéru, což může prodloužit jeho životnost. 

    U vozidel vybavených systémem Start-Stop je startování se sešlápnutou spojkou také běžné. Tento systém automaticky vypíná motor při zastavení, například na semaforech, a znovu ho startuje, když řidič sešlápne spojkový pedál (u manuálních převodovek) nebo uvolní brzdový pedál (u automatických převodovek). Sešlápnutí spojky je tedy nezbytné nejen pro inicializaci startu motoru, ale i pro jeho automatické znovuspuštění během jízdy.

    Proč někteří startují motor bez spojky?

    Navzdory výhodám startování motoru se spojkou se někteří řidiči rozhodli pro startování bez jejího použití. Existují pro to různé důvody:

    • Pohodlí: Někteří řidiči považují startování bez sešlápnutí spojky za jednodušší a rychlejší, zejména pokud vědí, že je vůz zařazený na neutrál. Pro ně může být každodenní sešlapování spojky zbytečným krokem.
    • Úspora spojky: Někteří řidiči tvrdí, že každodenní sešlapování spojky při startování přispívá k jejímu opotřebení. Ačkoli tento argument má své opodstatnění, je třeba zdůraznit, že spojka je určena pro časté používání a správné sešlapování při startování by nemělo způsobit významné opotřebení.

    Jaké jsou další technické důvody pro startování motoru bez spojky

    Existují technické důvody, proč se někdy doporučuje startovat motor bez spojky, pokud to vozidlo umožňuje. I když se hovoří o možném vyšším opotřebení axiálních ložisek, toto opotřebení je téměř minimální a vyvažuje ho delší životnost ostatních součástek.

    Motorová kliková hřídel je uložena v hlavních ložiscích, která jsou radiální. Axiální ložiska, která hřídel drží v ose, jsou poměrně malá a křehká. Ve chvíli, kdy řidič při startování sešlápne spojku, dochází k posunu klikové hřídele dozadu. Tento pohyb vytlačuje olej z malých axiálních ložisek, což může vést k přímému kontaktu kovových částí bez mazání. Tento náhlý kontakt může způsobit malé opotřebení ložisek. Výsledkem by tak mohlo být zkrácení životnosti ložisek a v extrémních případech by mohla být nutná generální oprava motoru.

    Kterých vozidel se tento problém může týkat?

    Problémy s axiálními ložisky při startování se sešlápnutou spojkou se mohou objevit u některých specifických motorů, které jsou na axiální zatížení citlivé. Mezi tyto motory především patří:

    • Motory 1.8 turbo ve vozech Škoda a Volkswagen: Tyto motory jsou známy tím, že axiální ložiska mohou trpět nadměrným opotřebením při startování se sešlápnutou spojkou.
    • Starší motory BMW TDS s manuální převodovkou: Tyto motory jsou rovněž náchylné k axiálnímu opotřebení při startování se spojkou.
    • Fabia 1.4 TDI: U tohoto motoru také může dojít k problémům s ložisky při startování se sešlápnutou spojkou.

    Historie a praktické příklady

    V minulosti, u některých starších vozidel, jako například u škodovek, byl startér méně výkonný a olej v převodovce byl hustý. V těchto případech bylo zvlášť důležité sešlápnout spojku při startování, protože to pomáhalo snížit zátěž na motor a startér. Pokud by se spojka sešlápnuta nebyla, startér by mohl být přetížený a motor by mohl mít potíže s nastartováním kvůli odporu v převodovce.

    Doporučení a závěr

    Při rozhodování, zda nastartovat motor se sešlápnutou spojkou, nebo bez ní, je zásadní řídit se doporučeními výrobce vozidla a dodatečnými informacemi uvedenými v manuálu. Většina výrobců doporučuje startování motoru se sešlápnutým spojkovým pedálem, a to z důvodu zajištění bezpečnosti a ochrany mechanických komponentů.

    Na druhé straně, někteří odborníci a starší vozidla mohou naznačovat startování bez sešlápnutí spojky, zejména pokud to doporučuje výrobce nebo pokud to odpovídá specifikům daného modelu. Je důležité vždy zkontrolovat specifické pokyny uvedené v manuálu vozidla, aby se zajistilo dodržování doporučených praktik a aby se předešlo možnému opotřebení nebo poškození.

    Picture of Martina Poláková

    Martina Poláková

    Ráda cestuji autem neplánovaně kamkoliv, kdykoliv a na, jakkoliv dlouhou cestu. Mám ráda velká auta, která jsou praktická a umí na víkend převést cokoliv na co si vzpomenu. Od 18 let vlastním řidičský průkaz a užívám si tu bezstarostnou a svobodnou jízdu, kam zrovna chci. Na Autotripu pro vás převážně píšu informační články a praktické tipy pro řidiče.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *