Srovnání Žebříčky
🕓 10 min

Test: Hyundai Staria 2,2 CRDi AT FWD – Vesmírná loď pro rodinu i podnikání

Nadvláda Multivanu je v posledních letech ohrožena stále lepší konkurencí. S příchodem modelu Staria má zákazník dalšího brouka v hlavě. Extravagantní novinka sází na diesel 2,2 CRDi, vzdušný interiér a příjemné jízdní vlastnosti. Pohoda na palubě zaručena i při plném obsazení devíti člennou posádkou.

Obsah Zobrazit

    Základní informace

    • Délka: 5 253 mm
    • Šířka: 1 997 mm
    • Výška včetně ližin: 1 990 mm
    • Rozvor: 3 273 mm
    • Světlá výška: 186 mm
    • Palivo: Diesel
    • Výkon: 130 kW
    • Převodovka: 8stupňový automat

    Nabídka pohonných jednotek

    Hyundai si pro nás v případě volby pohonné jednotky nepřipravil žádné velké překvapení. Rozhodně za to buďme rádi. Pod kapotou se tak objevuje dieselová jednotka 2,2 CRDi, která je pro daný model adekvátní motorizací. Při porovnání s konkurentem v podobě VW Multivan, jenž nabízí diesel, benzín a plug-in hybrid, je patrné, že Hyundai vsadil vše na jednu kartu. Ostatně konkurence z koncernu Stalentis (Peugeot, Citroen, Opel) nabízí své velkoprostorové vozy pouze v čistě elektrickém provedení. Z tohoto pohledu je tak volba dieselového agregátu 2,2 CRDi tím nejlepším, co mohlo potencionální zákazníky potkat.

    Přeplňovaná čtyřválcová jednotka se zdvihovým objemem 2 199 cm3 nabízí maximální výkon 130 kilowatt, respektive 177 koňských sil při 3 800 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment dosahuje na příjemných 430 Nm. v rozmezí od 1 500 do 2 500 otáček za minutu. Průměrná spotřeba se odvíjí především od zatížení vozu. Při obsazení pětičlennou posádkou se spotřeba pohybuje okolo devíti litrů na sto kilometrů.

    Vznětová jednotka se v základním provedení pojí se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem jedné nápravy. V nabídce však nechybí ani verze s automatickou osmistupňovou převodovkou a dokonce i pohonem obou náprav. V případě pohonu všech kol nelze konfigurovat s manuální převodovkou. Do našeho redakčního testu se dostala verze s osmistupňovým automatem a pohonem předních kol.

    Týdenní soužití s vozem

    Extravagantní MPV

    Byť by se mohlo zdát, že v případě osobních dodávek mají designéři hodně svázané ruce, Jihokorejci dokázali načrtnout a následně zavést do výroby opravdu originální až extravagantní kousek. Na první pohled si design tohoto vozu zamilujete nebo vás prostě bude dráždit vždy, když Starii potkáte na silnici.

    Příď vozu je nezaměnitelná. Tenká linie ledkového světelného podpisu v kombinaci s níže položenými reflektorovými Bi-LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel (HBA) dávají vozu punc luxusní dodávky. To samé platí při pohledu na záď vozu, kde své místo našly opravdu rozměrné zadní LED svítilny s originální grafikou, kterou si rovněž s ničím jiným nespletete.

    Dalším charakteristickým prvkem nové Starie jsou velké prosklené plochy. V přední části vozu je na můj vkus do interiéru až moc vidět, stejně tak i do zbytku interiéru. Bohužel i v případě výbavy Style chybí tónování skel, a tak si ve voze připadáte jako v akváriu. Absence tónování skel však není neřešitelná věc. Rozhodně ji doporučuji, protože i páté dveře jsou komplet průhledné, a tak dáváte celé ulici na odiv složení zavazadelníku.

    Interiér

    Po otevření rozměrných dveří se v plné kráse odhalí vzdušný interiér. Kdo má rád hodně místa, světla a pocit maximální svobody pohybu za volantem, bude ze Starie maximálně nadšený. Celá koncepce palubní desky je založena na jednoduchém a čistém designu. Z toho pak následně vyplívá i onen pocit vzdušného interiéru, který samozřejmě ještě umocňují velké prosklené plochy a panoramatické střešní okno.

    Přístrojový štít je řešen samostatně stojícím displejem s přehlednou grafikou a zobrazením veškerých údajů palubního počítače. Jelikož jsou budíky posazeny hodně vysoko, absence head-up displeje nevadí. Středový panel nabízí 10,25palcovou obrazovku infotainmentu s navigačním systémem. Nechybí možnost konektivity v podobě Android auto či Apple CarPlay. Obrazovka infotainmentu není nakloněna směrem k řidiči, nicméně čitelnost zůstává bez výhrad. Snad jen mohl být displej posunut více směrem k řidiči namísto umístění tlačítka pro výstražná světla a signalizaci zapnutých bezpečnostních pásů. Infotainment nabízí intuitivní ovládání, snad jen grafické zpracování navigačního systému by si zasloužilo pořádnou modifikaci. Stejně tak rozlišení parkovací kamery.

    V přední části interiéru potěší opravdu velkorysá nabídka odkládacích prostor. Začněme schránkou před přístrojovým štítem, za obrazovkou infotainmentu, přihrádka před spolujezdcem, ve výplních dveří, vedle voliče automatické převodovky a skvělý stolek s odkládacími prostory vznikne po sklopení prostředního sedadla v přední řadě sedadel.

    Variabilita

    Staria je nabízena ve dvou uspořádáních interiéru, základem je devítimístné uspořádání (3+3+3). Ve výbavě Luxury je pak interiér řešen dispozicí (2+2+3), celkem tedy sedmimístný interiér zaměřený ještě na větší pohodlí převážených osob.

    Díky kolejnicím je možné druhou a třetí řadu sedadel posouvat. Háček je však v tom, že nelze posouvat libovolně, tak jako u Multivanu. Druhá a třetí řada sedadel mají své základní postavení, a pak je lze posunout o jednu pozici vpřed a zafixovat. Dále lze sklopit opěradla či sedadla vyjmout. Oproti německému sokovi však nelze posuvné lavice zafixovat v libovolné pozici a tím celková variabilita interiéru dostává na frak. Každopádně v základních pozicích druhé a třetí řady lze jednoznačně konstatovat. Každý cestující má dostatek prostoru a pohodlí i na dlouhé cesty. Zároveň za třetí řadou sedadel zůstává dostatek prostoru pro uložení zavazadel. Devítimístná verze nabízí objem kufru v rozmezí od 831 do 1 303 litrů. V případě zachování pouze přední trojice sedadel nabízí Staria maximální objem až 4 935 litrů.

    Jízda

    Pod kapotou pracuje výše zmíněná jednotka 2,2 CRDi v kombinaci s automatickou osmistupňovou převodovkou a pohonem přední nápravy. Z mého pohledu se jedná o nejlepší konfiguraci pro drtivou většinu zájemců. Pohon obou náprav bych volil pouze v případě, kdy cestujete pravidelně do horských středisek. V opačném případě je čtyřkolka pro jízdu v převážně městském provozu naprosto zbytečná. Ušetříte rovných 50.000 Kč a nemusíte se obávat nákladného servisu v případě poruchy pohonu obou náprav.

    Výkon 130 kilowatt je pro většinu situací naprosto dostačující. Potěší 430 Nm., které dokážou vůz s hmotností okolo 2,4 tuny příjemně a agilně rozpohybovat. Celkový projev hodnotím jako velmi kultivovaný. Spotřeba okolo devíti litrů je v naprostém pořádku, potěší i dobré odhlučnění a minimum vibrací. Přítomnost automatické převodovky významně povyšuje celkový komfort za volantem. Automat nikterak neubírá z výkonnostního potenciálu 177 koňských sil, naopak příjemně a kultivovaně řadí přesně podle potřeby. Snad jen vzhled voliče automatické převodovky by mohl vypadat trochu hodnotněji. Takto mi připomíná staré ovladače od klimatizace v dovolenkových destinacích. Každopádně funkčnost a součinnost s dieselovou jednotkou a pohonem přední nápravy je bez výhrad.

    Potěší celkový dojem z řízení, za volantem se cítíte spíše jako ve velkém SUV nežli v dodávce. Vysoký posez, skvělý výhled všemi směry potěší nejen v městském provozu ale i při dlouhých štrekách napříč Evropou. Podvozek je někde na půli cesty mezi zmíněným SUV a dodávkou. Rozvor 3 273 milimetrů se jednoduše někde musí projevit. V některých momentech záď trochu plave, při zatížení naopak hezky houpe přes výmoly. V celkovém hodnocení je podvozek rozhodně plusem Starie. Schopnost filtrovat široké spektrum nerovností a celková jízdní stabilita dodávají pocit komfortu a bezpečí.

    Výbava a ceník

    Hned na úvod jedna dobrá zpráva. Základní provedení se vlezlo pod hranici jednoho milionu korun. Konfigurace Comfort vyjde na 949 990 Kč, nabízí diesel 2,2 CRDi, šestistupňovou manuální převodovku, pohon přední nápravy, devítimístné uspořádání interiéru a bohatou základní výbavu. Druhý stupeň výbavy Smart již nabízí možnost volby mezi automatem a manuálem a taktéž pohonem obou náprav. Zde se pohybujeme na částkách v rozmezí od 1,1 do 1,2 milionu korun. Výbava Style nabízí totožné volby pohonného ústrojí jako verze Smart. Přidává však bohatší výbavu a možnost implementace paketu Premium v hodnotě 60.000 Kč. Výbava Style se pohybuje v rozmezí 1,15 až 1,25 milionu korun.

    • (Kožené čalounění sedadel, ventilovaná přední sedadla, 360° kamerový systém SVM, kamerové sledování mrtvého úhlu BVM a video komunikace s cestujícími na zadních sedadlech)

    Výbavový stupeň Luxury nabízí sedmimístný interiér, automatickou převodovku a možnost volby mezi pohonem 4×2 či 4×4. Zde se částka již nebezpečně přiblížila k hranici 1,5 milionu korun. Konkrétně si budete muset připravit 1 449 990 Kč, respektive 1 499 990 korun v případě čtyřkolky.

    V základní výbavě Comfort na vás bude čekat:

    • 17″ ocelová kola, pneumatiky 215/65 R17, plnohodnotná rezerva
    • Reflektorové halogenové přední světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel (HBA)
    • Nárazníky a maska chladiče v barvě vozu
    • Vnější zpětná zrcátka v barvě vozu s integrovanými ukazateli směru
    • Přední a zadní zástěrky
    • Boční, manuálně posuvné dveře pravé i levé
    • Zadní dveře zavazadlového prostoru výklopné nahoru
    • Vyhřívání zadního skla
    • Druhá a třetí řada sedadel posuvná a sklopná, druhá řada sedadel v poměru 60:40
    • Výklopný sedák třetí řady
    • Látkové čalounění sedadel
    • Výškově nastavitelné sedadlo řidiče
    • Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče
    • Digitální přístrojový panel „Supervision“ s 10,25″ barevným displejem
    • Zadní parkovací senzory
    • Zadní parkovací kamera s obrazem na displeji rádia/navigace
    • Přihrádka nad čelním sklem (nelze s panoramatickým oknem)
    • Uzavíratelná přihrádka na palubní desce před řidičem
    • Manuální klimatizace se samostatnými výdechy pro druhou a třetí řadu sedadel
    • Výdechy topení pro druhou řadu sedadel
    • Tempomat s inteligentním omezovačem rychlosti, rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost ISLA
    • Elektricky ovládaná přední okna, s funkcí jednodotekového ovládání
    • Elektricky ovládaná vnější zrcátka s funkcí elektrického sklápění
    • 12V zásuvka a 2× USB konektory vpředu
    • USB konektory pro cestující vzadu
    • Palubní počítač
    • Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, sklopný klíč
    • Inteligentní klíč a startování tlačítkem
    • Vyklápěcí boční okna pro druhou řadu sedadel
    • Rádio s 8″ dotykovým displejem, RDS, DAB a MP3 přehrávačem, USB a funkce bezdrátového připojení Android Auto a Apple CarPlay
    • Bluetooth handsfree, ovládání audiosystému na volantu
    • Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy před. sedadel, okenní airbagy 
    • Antiblokovací systém ABS + stabilizační systém ESP + multikolizní brzda MCB
    • Asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích – LKA, sledování únavy řidiče DAW
    • Aktivní asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích – LFA
    • Autonomní nouzové brzdění FCA s detekcí chodců, cyklistů
    • Upozornění na cestující vzadu RSA
    • Automatické tísňové volání eCall
    • Kontrola tlaku v pneumatikách
    • Imobilizér

    Hodnocení

    Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.

    Fotogalerie Hyundai Staria

    Picture of Tomáš Sacher

    Tomáš Sacher

    Více mě osloví rodinné kombi, MPV či schopné SUV v terénu nežli supersport. Rád ocením důmyslnost v interiéru, spolehlivou techniku a povedený design. Nejraději fotím těsně před západem slunce, kdy rozptýlené světlo nechá vyniknout jinak nevýrazným liniím karoserie.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *