Žně supersportů
Každý rok se automobilový fanatici, tak zvaní „petrol headi“ více a více obávají toho, že budeme v rámci zachování zelené planety Země, vídat stále méně nových sporťáků a supersportů. To se naštěstí v roce 2015 nestalo a nám nad vší tou krásou přecházel zrak.
Americké svaly se vrací na scénu
Již na začátku roku 2015 jsme se dočkali premiéry dlouho očekávaného supersportu s emblémem Ford. Novinka GT je duchovní nástupce modelu GT a legendárního GT40. Historie druhého jmenovaného vozu sahá až do roku 1963 a je protkána soupeřením, odhodláním a hlavně zlatem a vítězstvím. Není tak divu, že si Ford dával (a stále dává) s novou generací pořádně na čas.
Jeho koncept byl slavnostně odhalen na autosalonu, konaném v samotném srdci amerického automobilového průmyslu – Detroitu.
Po stránce designové musíme říci, že se Ford opravdu vytáhl. Nové „gétéčko“ skvěle kombinuje prvky ze staré školy s moderními křivkami a prolisy karosérie, stejně jako s prvky aktivní aerodynamiky.
Největším rozdílem současného Fordu GT v porovnání s jeho předchůdci se ukrývá v motorové části vozu. Pokud očekáváte masivní „vé osmičku“ polykající litry benzínu, musíme Vás zklamat. Ford se rozhodl jít i se svým zástupcem na poli supersportů s dobou a do vínku dal „gétéčku“ motor V6 Eco Boost s objemem 3,6 litru. Nečekejte ale žádného drobečka z Fiesty. Tento agregát je se svými šesti sty koňmi, dosud nejsilnějším motorem EcoBoost, který kdy z dílen Fordu vzešel.
Nástupce legendy dostal turbo!
Ani ne měsíc po premiéře Fordu GT, jsme se dočkali dalšího velkolepého představení. Tentokráte se o slovo přihlásilo italské Ferrari a každý zapálený automobilový fanda očekával, s čím se tato automobilka vytáhne. Ferrari si na sebe totiž v jistém smyslu upletlo bič. Jeho model 458 Italia, reprezentuje to nejlepší, co Ferrari dokáže. Dokonale přesné ovládání, skvělé vyvážení a dokonalý motor, který se svými bleskovými reakcemi jen těžko hledá konkurenci. Tento „koktejl“ vytváří naprosto dokonalý supersport. Osobně jsem měl možnost s tímto supersportem „řádit“ a musím přiznat, že jsem se do 458 Italia skutečně zamiloval.
Dovedete si tak představit, jak velký úkol stál před Ferrari – dokázat postavit nástupce dokonalého supersportu, který slovo dokonalý posune na další úroveň. Bohužel, s novým Ferrari 488GTB jsem osobně tu čest neměl, soudě ale dle reakcí kolegů novinářů ze zahraničí, soudím, že Ferrari nezklamalo. Vůz je kompletně nový. Nalezneme zde zcela nový design, nový podvozek, nové zavěšení a hlavně zcela jiný motor. Místo 4,5 litrového vidlicového osmiválce Ferrari použilo osmiválec s objemem „pouze“ 3,9 litru. Na něm se ale usídlila dvojice turbodmychadel. Ve výsledku produkuje motor výkon 670 koňských sil při osmi tisících otáčkách za minutu. A taková porce výkonu dokáže s vozem, který váží pouze 1370 kg opravdové divy. Z nuly na sto kilometrů v hodině vůz sprintuje za skvělé 3 sekundy. Můžeme tak říci, že před Ferrari stál opravdu těžký úkol, zvládlo ho na výbornou.
Honda/Acura ce hlásí o slovo!
V našem výčtu nejzajímavějších supersportů loňského roku, jsme zmínili zástupce jak Evropy, tak Ameriky. Je proto nevyhnutelné, zmínit i supersport pocházející z Asie. A jeden takový se naštěstí v roce 2015 objevil. Jedná se o nástupce legendární Hondy NSX – Acura NSX. Ta se představila, stejně jako výše zmíněný Ford GT na severoamerickém autosalonu v Detroitu. Její konečná technika, stejně jako datum zahájení výroby produkční verze, je zatím otázkou. Pojďme si tedy alespoň přiblížit, co nám nabídl vystavený vůz v Detroitu.
Karosérie je dílem designerky Michelle Christensen a Acura NSX je tak první supersport na světě, designovaný ženou. Pod touto překrásnou „slupkou“ nalezneme motor V6 s dvojicí turbodmychadel. Tento agregát, spolu s elektromotorem, přenáší skrze devítistupňovou dvojspojkovou převodovku zadní kola, zatímco ty přední jsou roztáčeny dvojicí elektromotorů.
Foto zdroj: Acura ,Ferrari, Ford