4 Pádné důvody, proč nekupovat diesel

1
3032
smoke tdi

Kromě toho, že diesel stojí víc peněz, což vám hned vysvětlíme, jde i o další důvody. U auta, kdy jezdíte denně, je třeba dobře počítat. Ačkoli vám palubní počítač dieselového auta hlásí příznivá čísla spotřeby, nemusí to být tak super, jak to na první pohled vypadá. Pokud si spočítáte pouze náklady na palivo, vyjde vám jeden kilometr levněji s dieselovým autem. Je ale třeba započítat i vyšší pořizovací cenu auta na naftu a vyšší servisní náklady počínající běžnou údržbou až po zcela radikální opravy. Vznětový motor totiž pracuje s mnohem většími silami a tlaky. Konstrukčně je o dost složitější a pak i náchylnější. Je třeba se držet základních pravidel, jak se k přeplňovanému dieselovému motoru chovat. Dalším rizikem zejména v našich podmínkách je dost nekvalitní palivo, na které jsou zejména moderní typy naftových motorů velmi citlivé.

Tak trochu nekultivovaný diesel

Nejvíce prodávaná jsou auta s čtyřválcovými motory o objemu od 1,6 do 2,0 l. Konstruktéři konečně dostali vibrace, hluk a zvuk motorů na snesitelnou mez. Třeba čtyřválec 2.0 TDI ukrytý pod kapotou vozu Volkswagen Golf GTD je velmi dobře odhlučněný a utlumený, diesel a chod vozu za studena, vám zkazí radost. Dobrý příklad dieselové kultivovanosti představují motory 1.4 TDI a 1.9 TDI PD, které najdete v bazarových autech z koncernu Volkswagen. Možná za 5 až 10 let dovedou konstruktéři dostat konečně úroveň naftových motorů na srovnatelnou laťku dnešních benzínových motorů, ale bude ještě chvíli trvat.

Neekologický diesel

Tabulkový údaj emisí oxidu uhličitého, CO2, ukazuje, že je složení výfukových plynů dieselových motorů nepoměrně horší, než u benzínových motorů. Oxidy dusíku, oxid uhelnatý, pevné částice a saze jsou asi ty nejdiskutovatelnější. Působí přímo na živé organismy a vědecké studie dokazují, že právě vdechování zplodin z naftových motorů nám značně ohrožuje zdraví. I moderní dieselové motory jsou i v současné době stále méně ekologické než jsou ty benzínové. Drahé a velmi složité filtry pevných částic a hlavně vstřikování močoviny do výfuku pak snižuje negativní dopad na naše zdraví na únosnou mez. Ne každé auto je ale má.

Pomalejší a línější diesel

Čísla týkající se výkonu a točivého momentu vám neprozradí o rychlosti auta všechno. Dieselový motor pracuje s polovičními otáčkami oproti benzínovému motoru. Aby se dieselový motor v rychlosti vyrovnal srovnatelnému benzínovému, potřebuje k tomu velmi dlouhé převodové stupně, které pak doslova otupují sílu přenášenou na kola. Naftový motor je pak pomalejší než srovnatelný motor benzínový. I relativně silná auta, vybavená dieselovými motory jsou nejen pocitově pomalejší než benzínový hatchback vybavený šestnáctistovkou.

Diesel prostě není sportovní

Diesel mezi sportovní auta nepatří. Motor spalující naftu už jen z principu opravdu nejlépe pracuje právě s částečným zatížením v konstantních otáčkách. Jak roste zátěž, která benzínovým motorům svědčí, klesá pak i efektivita dieselového motoru. Nepředvídatelný příval točivého momentu a jeho náhlý pokles, po kterém zvadne výkon jako kytka bez vody, se slastný pocit ze sportovního svezení kazí. Poznáte to na zatočené okresce a na okruhu to bude opravdu znatelné. Výrobci do vozů jako Porsche 911, BMW M3 a Ferrari F458 Italia dávají prostě atmosférický benzínový motor.

1 komentář

  1. Bože, co je toto za odborný článek? Nevím jestli dáma někdy jela v moderním dieselu ale spousta popsaných věcí již dávno neplatí. Přijde mi to jako reprodukovaný hodně starý článek.

    Osobně mám v provozu už jen dieselová auta (objem 2,2 a 2,0). Na jednom je najeto 300 000 km a s motorem žádný problém. Servis je zcela totožný s benzínovým autem (olej, filtry, akumulátor, klínový řemen, svíčky v mém případě žhavicí) a 1x výměna turba. Bonusem navíc je rozvodový řetěz, který se ještě neměnil. U benzínových aut je řemen, který se mění okolo 150 tis. km. Druhé vozidlo má teprve 145 tis. km a naprosto v pořádku. Dražší kupní cena je vykompenzována nízkou spotřebou přes 5l a vyšší bytelností motorů, které najedu více km bez závažných poruch. Pro člověka který najede více než 20 000 km bylo již mnohokrát spočteno, že se diesel vyplatí a člověk ušetří. Co se týče zvuku, tak moderní diesel si krásně ševelí. Kultivovanost čtyřválce je vzhledem ke zvuku čtyřválců na vysoké úrovni. Projev se kazí až ve vysokých otáčkách ve kterých stejně skoro nikdo nejede.

    Co se týče složitosti motorů, tak diesel pracuje s vyššími tlaky a motor je na to stavěný a bytelný. Proto také dieselové motory nemají problém s vysokým nájezdem kilometrů na rozdíl od benzínů. Moderní benzínový atmosférický motor od Mazdy pracuje také s těmito tlaky aby zajistil nižší spotřebu (reálná 7l o proti 5l v dieselu je pořád znatelná).

    Další složitá zařízení vyvinutá pro diesel se dnes běžně používají u benzínových motorů. Přímé vstřikování paliva je dnes běžnou součástí benzínových motorů. Turbo se rovněž stalo běžnou součástí moderních benzínových motorů a obě technologie mají za úkol, alespoň se přiblížit spotřebě dieselů. I přesto se to nedaří.
    Složitost motorů je dnes zcela stejná. Co se týče filtru pevných částic, tak je to novinka i pro benzínové motory, které se u některých motorů dočkáme již letos. Další léta je budou mít povinně všechny benzíny. Opět budou oba motory stejně složité a budou mít stejné filtry.

    Co se týče dynamiky jízdy, tak jste asi neměla nikdy srovnání moderního dieselu a benzínu. Nevím v jaké benzínu 1.6 jste jela ale pokud srovnáte stejně výkonné benzínové a dieselové auto, tak diesel vyniká lepší dynamikou z důvodu vyššího kroutícího momentu a možnosti podat maximální výkon v nižších otáčkách. Proto platí, že diesel má lepší odpich a lépe zrychluje. Šíře použitelných otáček pro maximální výkon se u dieselů o proti minulým letům zvětšil. Benzín má spektrum širší, to je pravda a tuto nevýhodu diesel kompenzuje převody.
    Jinak Ferrari také přistoupilo k přeplňovaným motorům a používá tak techniku z dieselu 😉
    Ještě z hlediska objemu. Měl jsem v loni půjčený na týden nový Opel Astra 1.6 CDTI s výkonem 100 kW a ve srovnání s mojí starou Astrou 2.2 DTI 92kW a v té době najetými 190 tis. km tak to auto bylo líné a zátah pomalý. Objem se stále nepodařilo nahradit. Nehledě na to, kolik takový motor vydrží.

    Možná si pročtěte něco o Audi a závodech Le Mans. Zjistíte, že s dieselem už několik let poráží věhlasné sportovní značky s jejich atmosférickými i přeplňovanými motory. Poslední ročníky jsou ve znamení hybridů a Audi si stále v hybridu drží diesel a je na špici. Jelikož jsou tyto závody testovacími centry nových technologií v automobilech, tak diesel má stále své přednosti.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here