Domů Zajímavosti 4 Pádné důvody, proč nekupovat diesel

4 Pádné důvody, proč nekupovat diesel

0
20
smoke tdi

Kromě toho, že diesel stojí víc peněz, což vám hned vysvětlíme, jde i o další důvody. U auta, kdy jezdíte denně, je třeba dobře počítat. Ačkoli vám palubní počítač dieselového auta hlásí příznivá čísla spotřeby, nemusí to být tak super, jak to na první pohled vypadá. Pokud si spočítáte pouze náklady na palivo, vyjde vám jeden kilometr levněji s dieselovým autem. Je ale třeba započítat i vyšší pořizovací cenu auta na naftu a vyšší servisní náklady počínající běžnou údržbou až po zcela radikální opravy. Vznětový motor totiž pracuje s mnohem většími silami a tlaky. Konstrukčně je o dost složitější a pak i náchylnější. Je třeba se držet základních pravidel, jak se k přeplňovanému dieselovému motoru chovat. Dalším rizikem zejména v našich podmínkách je dost nekvalitní palivo, na které jsou zejména moderní typy naftových motorů velmi citlivé.

Tak trochu nekultivovaný diesel

Nejvíce prodávaná jsou auta s čtyřválcovými motory o objemu od 1,6 do 2,0 l. Konstruktéři konečně dostali vibrace, hluk a zvuk motorů na snesitelnou mez. Třeba čtyřválec 2.0 TDI ukrytý pod kapotou vozu Volkswagen Golf GTD je velmi dobře odhlučněný a utlumený, diesel a chod vozu za studena, vám zkazí radost. Dobrý příklad dieselové kultivovanosti představují motory 1.4 TDI a 1.9 TDI PD, které najdete v bazarových autech z koncernu Volkswagen. Možná za 5 až 10 let dovedou konstruktéři dostat konečně úroveň naftových motorů na srovnatelnou laťku dnešních benzínových motorů, ale bude ještě chvíli trvat.

Neekologický diesel

Tabulkový údaj emisí oxidu uhličitého, CO2, ukazuje, že je složení výfukových plynů dieselových motorů nepoměrně horší, než u benzínových motorů. Oxidy dusíku, oxid uhelnatý, pevné částice a saze jsou asi ty nejdiskutovatelnější. Působí přímo na živé organismy a vědecké studie dokazují, že právě vdechování zplodin z naftových motorů nám značně ohrožuje zdraví. I moderní dieselové motory jsou i v současné době stále méně ekologické než jsou ty benzínové. Drahé a velmi složité filtry pevných částic a hlavně vstřikování močoviny do výfuku pak snižuje negativní dopad na naše zdraví na únosnou mez. Ne každé auto je ale má.

Pomalejší a línější diesel

Čísla týkající se výkonu a točivého momentu vám neprozradí o rychlosti auta všechno. Dieselový motor pracuje s polovičními otáčkami oproti benzínovému motoru. Aby se dieselový motor v rychlosti vyrovnal srovnatelnému benzínovému, potřebuje k tomu velmi dlouhé převodové stupně, které pak doslova otupují sílu přenášenou na kola. Naftový motor je pak pomalejší než srovnatelný motor benzínový. I relativně silná auta, vybavená dieselovými motory jsou nejen pocitově pomalejší než benzínový hatchback vybavený šestnáctistovkou.

Diesel prostě není sportovní

Diesel mezi sportovní auta nepatří. Motor spalující naftu už jen z principu opravdu nejlépe pracuje právě s částečným zatížením v konstantních otáčkách. Jak roste zátěž, která benzínovým motorům svědčí, klesá pak i efektivita dieselového motoru. Nepředvídatelný příval točivého momentu a jeho náhlý pokles, po kterém zvadne výkon jako kytka bez vody, se slastný pocit ze sportovního svezení kazí. Poznáte to na zatočené okresce a na okruhu to bude opravdu znatelné. Výrobci do vozů jako Porsche 911, BMW M3 a Ferrari F458 Italia dávají prostě atmosférický benzínový motor.

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here