Segment crossoverů a SUV prožívá v posledních několika letech až neuvěřitelný boom. Vždyť mezi SUV se řadí více než polovina všech prodaných osobních automobilů. Pojďme se proto společně podívat na pětici SUV, které se objeví na našem trhu v roce 2017.
Škoda Kodiaq
Jen málokoho překvapí, že jako nejočekávanější novinkou, která dorazí na začátku příštího roku na náš trh označíme Škodu Kodiaq. První velké SUV z dílny Škody bylo představeno na začátku podzimu na velkolepé show v Berlíně. Následně prožilo svou výstavní premiéru na autosalonu v Paříži. Design Kodiaqu je odvozen od šestimístného konceptu VisionS, jenž si svou premiéru odbyl již na začátku letošního roku v Ženevě. O modelu Kodiaq si ostatně můžete na našem serveru přečíst mnoho článků, jako kompletní představení tohoto vozu, nebo jeho srovnání s konkurencí.
Audi Q5
Druhé největší (nebo třetí nejmenší) SUV z dílny německého Audi bylo poprvé představeno v roce 2008 na autosalonu v Pekingu. Na letošním pařížském autosalonu byla představena jeho nová generace. Zaoblená, baculatá karoserie, tolik typická pro SUV Audi z první dekády jednadvacátého století je ta tam. Namísto té přináší Audi agresivní, ostré linie, které známe z nové generace Audi Q7. Na první pohled nás „kvé pětka“ zaujme především agresivním pohledem, který je dán výraznou grafikou světlometů a širokou a ostře řezanou maskou chladiče. Pod kapotou dramaticky vyhlížejícího SUV Audi Q5 se představí dvoulitrový benzínový motor TFSI s výkonem 185 kW a dvoulitrové turbodiesely jejichž výkon se pohybuje mezi 140 po 210 Kw. Prodeje této novinky se čtyřmi kruhy na přídi budou zahájeny rovněž na počátku roku 2017.
Alfa Romeo Stelvio
Ikonická automobilka Alfa Romeo se v posledních pár letech konečně navrací k životu. Po dlouhém období, kdy Alfa vyráběla pouze několik modelů, které navíc trpěly mnohými poruchami a jen sráželi pověst Alfy do kolen přichází konečně éra růstu. Tu zahájila moderní Alfa Romeo Giulia, která se nebojí srovnání ani s ostrými sedany automobilek jako Audi nebo BMW. Giulia byla pouze prvním poslíčkem příchodu nové éry Alfy. Ten má doopravdy nastartovat až představení prvního SUV Alfy Romeo. To ponese název po slavném alpském průsmyku, který se pro své dokonalé zatáčky každoročně stává cílem nejednoho automobilového nadšence. Alfa Romeo Stelvio bude postavena na základech platformy, jenž využívá i Giulia. S „Julií“ bude Stelvio sdílet i paletu motorů a převodovek. Zatímco Giulia měla světu předvést, že Alfa je schopná návratu mezi automobilovou špičku, Stelvio má ještě důležitější úkol. Má se stát zachráncem automobilky, který dokáže násobně zvýšit hodnoty prodejnosti a přinést tak do pokladny automobilky tolik potřebné příjmy. Veřejnosti bude Stelvio představeno ještě před koncem tohoto měsíce a na trh se dostane již v průběhu příštího roku. Vedení koncernu FCA odhaduje, nebo spíše doufá, že se do konce roku 2018 podaří prodat minimálně 400 000 kusů tohoto modelu. Stane se Stelvio skutečným zachránce Alfy nebo si FCA staví jen vzdušné zámky?
Abarth 500X
U koncernu Fiat Chrysler ještě zůstaneme. Značka Abarth je italským specialistou pro úpravu modelů Fiatu. Tato společnost mění malé, roztomilé „fiátky“ v drsné motokáry, která si dokáží zjednat respekt na jakékoli silnici a v minulosti dokonce proháněli na etapách světových rally i ty nejzvučnější jména. Ačkoli Abarth již není takový pojem jako kdysi, stále rozšiřuje své výrobní portfolio. To se již dávno netýká jen úprav modelu 500. V letošním roce jsme mohli spatřit model Abarth 124 Spider a v roce příštím se můžeme těšit na první SUV Abarth. Bude se jednat o upravený model Fiat 500X, tedy Abarth 500X. Pod kapotou vozu by se měl objevit 1,4 litrový benzínový čtyřválec s turbem, známý ze zmíněného modelu 124 Spider. Pro nové SUV bude ovšem navýšen jeho výkon k hodnotě 200 koňských sil. Fiat, potažmo Abarth by se svým ostrým malým SUV rád konkuroval Nissanu Juke Nismo. Podaří se Italům porazit Japonce na jejich vlastním „písečku“?
Kia Niro
Pole hybridních SUV a crossoverů se stává pro mnoho automobilek stále atraktivnější. Svého zástupce v tomto segmentu bude mít od příštího roku i jihokorejská Kia. Dlouho očekávaný model Niro měl vycházet z odvážného konceptu, představený v roce 2013. Sériový model Niro ovšem nemá s avantgardním konceptem pranic společného. Namísto tvarům, které přímo vybízeli k porovnání s Nissanem Juke se nám dostává pohledu na poměrně nudný crossover, který ničím na první pohled výrazně nezaujme. Atraktivněji působí Niro co se týče použité techniky. Pod kapotou vozu tepe benzínová šestnáctistovka spolupracující s 45 kW elektromotorem.
Foto: Škoda, Audi, Kia, Autocar, Fiat