Výměna disků a pneumatik je jednou z nejčastějších pokusů o úpravu či personalizaci vozu. Je to poměrně snadná a rychlá možnost, jak dát najevo, co se vám líbí. Někdy ale potřeba něco vylepšit může všechno naopak zhoršit.
![Velikost kol a výkon auta. Jak spolu souvisí? Velikost kol a výkon auta. Jak spolu souvisí?](https://autotrip.cz/wp-content/uploads/2018/05/pneumatiky-uvod-768x463.jpg)
Proč měnit rozměry dané automobilkami?
Automobilky vědí, jaké kola jsou pro jejich vozy ideální. Na prakticky zaměřených vozech tedy najdeme těžší disky a pneumatiky. Základem je totiž výborná trakce a přilnavost na nejrůznějších površích. To se rovná větší bezpečnost.
Jak to vypadá v praxi
Test proběhl na vozu Subaru XV. Se standardními celoročními pneumatikami 225/60 R17 byl naměřen výkon 143 koní a 178 N.m. Následně byly nasazeny těžší terénní disky R15 s gumami 235/75. To už šly čísla dolů. Výkon se dostal pouze na 129 koní a 165 N.m. To znamená úbytek 14 koní.
Důvody úbytku
Proč tedy výkon klesá v závislosti na různých pneumatikách? Motor musí roztáčet vyšší hmotnost, což se okamžitě projeví na rozjezdech. Důležitá je taky změna obvodu kola. Pokud vyměníte díky za jiné o palec větší, přičemž zachováte obvod kol, tak rozdíl téměř nepoznáte. Budete ale muset nasadit nižší pneumatiky, což se projeví na pohodlí.