Výměna disků a pneumatik je jednou z nejčastějších pokusů o úpravu či personalizaci vozu. Je to poměrně snadná a rychlá možnost, jak dát najevo, co se vám líbí. Někdy ale potřeba něco vylepšit může všechno naopak zhoršit.
Proč měnit rozměry dané automobilkami?
Automobilky vědí, jaké kola jsou pro jejich vozy ideální. Na prakticky zaměřených vozech tedy najdeme těžší disky a pneumatiky. Základem je totiž výborná trakce a přilnavost na nejrůznějších površích. To se rovná větší bezpečnost.
Jak to vypadá v praxi
Test proběhl na vozu Subaru XV. Se standardními celoročními pneumatikami 225/60 R17 byl naměřen výkon 143 koní a 178 N.m. Následně byly nasazeny těžší terénní disky R15 s gumami 235/75. To už šly čísla dolů. Výkon se dostal pouze na 129 koní a 165 N.m. To znamená úbytek 14 koní.
Důvody úbytku
Proč tedy výkon klesá v závislosti na různých pneumatikách? Motor musí roztáčet vyšší hmotnost, což se okamžitě projeví na rozjezdech. Důležitá je taky změna obvodu kola. Pokud vyměníte díky za jiné o palec větší, přičemž zachováte obvod kol, tak rozdíl téměř nepoznáte. Budete ale muset nasadit nižší pneumatiky, což se projeví na pohodlí.