Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Rozvody auta – jak fungují a kdy je nutné je vyměnit?

Rozvody auta – jak fungují a kdy je nutné je vyměnit?

0

Rozvody automobilu jsou klíčovým prvkem každého benzínového i naftového motoru. Na první pohled je sice jen těžko uvidíte, jejich význam je ale obrovský. Jejich hlavní funkcí je správné načasování vstřiku palivové směsi, uzavření spalovacího prostoru i otevření a následné uzavření výfukového ventilu. Víte ale, kdy se uchýlit k jejich výměně? I na to se společně podíváme v tomto článku.

Rozvody auta – jak fungují a kdy je nutné je vyměnit?

Automobilové rozvody jsou klíčem pro zajištění hladkého chodu i správného fungování motoru. Jsou zásadní pro optimální výkon i dlouhou životnost. Pokud fungují tak, jak mají, opouští spaliny snadno spalovací prostor a nedochází k jejich mísení s palivem či vzduchem. Kontrolu a případnou výměnu rozvodů není vhodné podceňovat, jen tak se totiž vyhnete starostem a nákladným opravám.

Jaké jsou druhy a z čeho se rozvody skládají?

Podobně jako jiné komponenty mají klasické rozvody několik druhů a dalších součástí. Řadí se mezi ně nejprve rozvodový řetěz, u jiných aut pak rozvodový řemen. 

Odborníci poukazují na to, že rozvodový řetěz je mnohdy trvanlivější, ale na druhou stranu zpravidla hlučnější. Řemen je oproti tomu tišší, ale méně odolný a musí se pravidelněji měnit.

Trendem automobilek posledních zhruba devíti let jsou takzvané mokré rozvodové řemeny. Ty jsou oproti předešlým konstrukčním variantám poměrně tiché i nepříliš těžké a zároveň vykazují jen minimální tření. Lépe odolávají vysokým teplotám, jsou tenčí a stačí jim jen slabá napínací kladka. S jejich přílišnou výměnou se v praxi nepočítá, a proto jsou zabudovány uvnitř motoru. Jejich výměna ale každopádně bude násobně dražší než u klasických řemenů.

Velký význam má také vačková hřídel. Ta totiž kontroluje otevírání a zavírání ventilů. Na svém povrchu má různě umístěné profily, které určují, jak a kdy se ventily otevírají a následně i zavírají.

Důležité jsou i napínací kladky a kladky se speciálními vodicími rolemi, které slouží k udržení napnutí řemene či řetězu. Správné napnutí je totiž důležité pro bezproblémový chod rozvodů, na což by měl každý řidič myslet.

V neposlední řadě jde také o rozvodové kryty, které udržují celý systém v hermeticky uzavřeném prostoru, chrání ho před nečistotami a zároveň zabrání úniku mazacího oleje.

Kdy je nutné rozvody vyměnit?

Výrobci automobilů obvykle stanovují doporučený interval pro výměnu rozvodů v uživatelském manuálu nebo servisní knize. Doporučený interval se obvykle pohybuje u dieselových motorů mezi 60 000 až 160 000 kilometry, avšak může se lišit v závislosti na značce a konkrétním modelu automobilu. 

V případě benzínového pohonu se uvádí, že by takový interval měl být delší a pohybovat se mezi 120 000 a 180 000 kilometry. I u benzínových modelů ale platí, že záleží na mnoha dalších okolnostech, a to včetně konkrétní značky či modelu.

Po koupi ojetého vozu s výměnou neotálejte

V každém případě platí, že při koupi ojetého vozu by žádný řidič neměl s výměnou rozvodů otálet. Výjimkou je, pokud je prokazatelně uvedeno, kdy k výměně rozvodů naposledy došlo. I v dnešní době se totiž na trzích stále objevují vozy se stočenými kilometry, a i proto by se po takové koupi vozidla měly rozvody vyměnit.

Pokud se rozvody nevymění včas, hrozí riziko poškození motoru a drahých oprav. Příznaky opotřebení nebo poruchy rozvodů mohou například být:

Pokud rozvodový řemen praskne, je pravděpodobné, že to vůbec neuslyšíte. Důsledky tohoto prasknutí ale snadno pocítíte. Ve většině případů auto úplně zastaví a nepůjde nastartovat. 

Výměna rozvodů

Výměna rozvodů je náročný úkon, který obvykle vyžaduje dovednost a zkušenosti autorizovaného servisního technika. Raději se tedy do takto náročného úkolu nepouštějte sami a kontaktuje vašeho oblíbeného a spolehlivého automechanika.

Pokud se však do výměny rozvodů chcete přeci jen pustit sami, připravte se i na výměnu několika dalších komponentů. Řadí se k nim třeba i vodní čerpadlo, vodní kladky, napínací kladky či hydraulický napínák. V některých případech se nevyhnete ani napínákům řetězů či vodícím lištám. I proto tedy dobře zvažte svoje schopnosti a možnosti, ať si domácí výměnou nezpůsobíte více škody než užitku. 

Jaká je cena za výměnu rozvodů?

Jednotný ceník za výměnu rozvodů neexistuje. Každý mechanik si i v závislosti na svých zkušenostech, vytížení nebo regionálním působení stanovuje odlišné hodinové či úkolové sazby. Jiná je i cena materiálu, a proto pro každý motor jsou v praxi úplně jiné ceny. 

Platí ale, že malé motory s jednou kladnou (1,2 TSI apod.) začínají na cenách kolem 4 500 Kč. Včetně práce i materiálu se pak tato cena povětšinou vyšplhá do rozmezí 7 000 až 12 000 Kč. Platí ale, že cena za takový úkon je třeba u autorizovaného servisu mnohem vyšší. 

U složitých motorů, jako je třeba koncernový motor 3,0 TDI nebo Mazda CX 7 s motorem 2,3 ale platí, že cena za takový úkon bude mnohem náročnější a vyšplhat se může i do několika desítek tisíc korun.

Závěrem je možné konstatovat, že preventivní úkoly jsou mnohdy levnější záležitostí než následné oprava. Příliš tedy s výměnou rozvodů ve vašem automobilu neotálejte. Vaše peněženka to totiž vzhledem k možným výše popsaným rizikům ocení.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články

Tři autosedačky vedle sebe

Problém velkých rodin: 3 autosedačky vedle sebe?

0
Plánujete nebo jste v očekávání třetího dítěte? Tato situace vás postaví před mnoho zajímavých výzev ve vašem životě, například jaké auto vybrat, aby se...