Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Rozvody auta – jak fungují a kdy je nutné je vyměnit?

Rozvody auta – jak fungují a kdy je nutné je vyměnit?

0

Rozvody automobilu jsou klíčovým prvkem každého benzínového i naftového motoru. Na první pohled je sice jen těžko uvidíte, jejich význam je ale obrovský. Jejich hlavní funkcí je správné načasování vstřiku palivové směsi, uzavření spalovacího prostoru i otevření a následné uzavření výfukového ventilu. Víte ale, kdy se uchýlit k jejich výměně? I na to se společně podíváme v tomto článku.

Rozvody auta – jak fungují a kdy je nutné je vyměnit?

Automobilové rozvody jsou klíčem pro zajištění hladkého chodu i správného fungování motoru. Jsou zásadní pro optimální výkon i dlouhou životnost. Pokud fungují tak, jak mají, opouští spaliny snadno spalovací prostor a nedochází k jejich mísení s palivem či vzduchem. Kontrolu a případnou výměnu rozvodů není vhodné podceňovat, jen tak se totiž vyhnete starostem a nákladným opravám.

Jaké jsou druhy a z čeho se rozvody skládají?

Podobně jako jiné komponenty mají klasické rozvody několik druhů a dalších součástí. Řadí se mezi ně nejprve rozvodový řetěz, u jiných aut pak rozvodový řemen. 

Odborníci poukazují na to, že rozvodový řetěz je mnohdy trvanlivější, ale na druhou stranu zpravidla hlučnější. Řemen je oproti tomu tišší, ale méně odolný a musí se pravidelněji měnit.

Trendem automobilek posledních zhruba devíti let jsou takzvané mokré rozvodové řemeny. Ty jsou oproti předešlým konstrukčním variantám poměrně tiché i nepříliš těžké a zároveň vykazují jen minimální tření. Lépe odolávají vysokým teplotám, jsou tenčí a stačí jim jen slabá napínací kladka. S jejich přílišnou výměnou se v praxi nepočítá, a proto jsou zabudovány uvnitř motoru. Jejich výměna ale každopádně bude násobně dražší než u klasických řemenů.

Velký význam má také vačková hřídel. Ta totiž kontroluje otevírání a zavírání ventilů. Na svém povrchu má různě umístěné profily, které určují, jak a kdy se ventily otevírají a následně i zavírají.

Důležité jsou i napínací kladky a kladky se speciálními vodicími rolemi, které slouží k udržení napnutí řemene či řetězu. Správné napnutí je totiž důležité pro bezproblémový chod rozvodů, na což by měl každý řidič myslet.

V neposlední řadě jde také o rozvodové kryty, které udržují celý systém v hermeticky uzavřeném prostoru, chrání ho před nečistotami a zároveň zabrání úniku mazacího oleje.

Kdy je nutné rozvody vyměnit?

Výrobci automobilů obvykle stanovují doporučený interval pro výměnu rozvodů v uživatelském manuálu nebo servisní knize. Doporučený interval se obvykle pohybuje u dieselových motorů mezi 60 000 až 160 000 kilometry, avšak může se lišit v závislosti na značce a konkrétním modelu automobilu. 

V případě benzínového pohonu se uvádí, že by takový interval měl být delší a pohybovat se mezi 120 000 a 180 000 kilometry. I u benzínových modelů ale platí, že záleží na mnoha dalších okolnostech, a to včetně konkrétní značky či modelu.

Po koupi ojetého vozu s výměnou neotálejte

V každém případě platí, že při koupi ojetého vozu by žádný řidič neměl s výměnou rozvodů otálet. Výjimkou je, pokud je prokazatelně uvedeno, kdy k výměně rozvodů naposledy došlo. I v dnešní době se totiž na trzích stále objevují vozy se stočenými kilometry, a i proto by se po takové koupi vozidla měly rozvody vyměnit.

Pokud se rozvody nevymění včas, hrozí riziko poškození motoru a drahých oprav. Příznaky opotřebení nebo poruchy rozvodů mohou například být:

Pokud rozvodový řemen praskne, je pravděpodobné, že to vůbec neuslyšíte. Důsledky tohoto prasknutí ale snadno pocítíte. Ve většině případů auto úplně zastaví a nepůjde nastartovat. 

Výměna rozvodů

Výměna rozvodů je náročný úkon, který obvykle vyžaduje dovednost a zkušenosti autorizovaného servisního technika. Raději se tedy do takto náročného úkolu nepouštějte sami a kontaktuje vašeho oblíbeného a spolehlivého automechanika.

Pokud se však do výměny rozvodů chcete přeci jen pustit sami, připravte se i na výměnu několika dalších komponentů. Řadí se k nim třeba i vodní čerpadlo, vodní kladky, napínací kladky či hydraulický napínák. V některých případech se nevyhnete ani napínákům řetězů či vodícím lištám. I proto tedy dobře zvažte svoje schopnosti a možnosti, ať si domácí výměnou nezpůsobíte více škody než užitku. 

Jaká je cena za výměnu rozvodů?

Jednotný ceník za výměnu rozvodů neexistuje. Každý mechanik si i v závislosti na svých zkušenostech, vytížení nebo regionálním působení stanovuje odlišné hodinové či úkolové sazby. Jiná je i cena materiálu, a proto pro každý motor jsou v praxi úplně jiné ceny. 

Platí ale, že malé motory s jednou kladnou (1,2 TSI apod.) začínají na cenách kolem 4 500 Kč. Včetně práce i materiálu se pak tato cena povětšinou vyšplhá do rozmezí 7 000 až 12 000 Kč. Platí ale, že cena za takový úkon je třeba u autorizovaného servisu mnohem vyšší. 

U složitých motorů, jako je třeba koncernový motor 3,0 TDI nebo Mazda CX 7 s motorem 2,3 ale platí, že cena za takový úkon bude mnohem náročnější a vyšplhat se může i do několika desítek tisíc korun.

Závěrem je možné konstatovat, že preventivní úkoly jsou mnohdy levnější záležitostí než následné oprava. Příliš tedy s výměnou rozvodů ve vašem automobilu neotálejte. Vaše peněženka to totiž vzhledem k možným výše popsaným rizikům ocení.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články