Zajímavosti
🕓 3 min

Kultovní auta: Ford RS200 – 6. díl

Ford RS200 ve světové rallye

Legendární rallyová skupina B, která vznikla v důsledku rozhodnutí FIA z roku 1982, měla jedno základní pravidlo: žádná pravidla nejsou. – To sice není tak úplně pravda, jistá omezení byla, a hlavně muselo být vyrobeno 200 kusů homologovaných aut pro běžné silnice, ale auta, která závodila v soutěžích, byla opravdu brutální a téměř neomezovaná.

Lepší než Escort

Mezi tyto brutální závodní nástroje patřil i kůň automobilky Ford, model RS200, který se vyráběl od roku 1984 do roku 1986. Automobilka původně měla v plánu jen vylepšit svůj rallyový Escort a dělala na voze s pracovním názvem Escort RS 1700T, ale ukázalo se, že bez čtyřkolky si v rallye už nikdo ani nevrzne a tak původní plán opustila.

Světlo světa tak spatřil Ford RS200, který měl samozřejmě pohon všech čtyř kol, uprostřed uložený motor o objemu 1800ccm a laminátovou karoserii. Auta pro automobilku Ford tentokrát stavěla jiná, dostatečně spolehlivá společnost, Reliant, a na vývoji závodního speciálu se podíleli lidé, kteří pracovali pro F1 – designér Tony Southgate a inženýr John Wheeler.

Na konkurenci RS200 nestačil

Pod kapotou RS200 se skrývala pohonná jednotka o objemu 1,8 litru s turbem, nazvaná Ford/Cosworth BDT, jež produkovala 250 koní v případě silniční verze. Závodní verze pak měly výkon mezi 350 a 450 koňmi. Auto bylo nicméně poměrně těžké a motor v nízkých otáčkách dělal problémy, takže tenhle Ford nakonec nebyl tak konkurenceschopný, jak by si představovali jeho výrobci.

Třetí místo úspěchem

Nejlepším výsledkem, kterého Ford RS200 ve skupině B dosáhl, bylo třetí místo, jež v roce 1986 získal tovární jezdec Kalle Grundel na Švédské rallye.

Portugalská tragédie

Hned v dalším závodě, Portugalské rallye, však došlo ke strašlivé nehodě, kdy domácí jezdec Joaquim Santos vyletěl z trati přímo do diváků. Mimochodem do diváků v této zemi už léta naprosto neukázněných, problémy s diváky přebíhajícími trať těsně před auty tu byly běžné. Důsledek nezvládnuté RS200 v zatáčce byl drsný: tři lidé na místě zemřeli a jednatřicet jich bylo zraněno. Po této nehodě tovární týmy ze závodu odstoupily, ale celý šampionát pokračoval dál.

Ralyecross jako východisko z nouze

Po nehodě na Portugalské rallye Ford plánoval u svého vozu změny, objevil se nový motor o objemu 2137 ccm s označením BDT-E, který vyvinul Brit Brian Hart, současně měl nový model zvaný Evolution neboli E2 také lepší brzdy i zavěšení, a obrovský výkon až 815 koní u některých verzí. Zákaz skupiny B v roce 1986 však nakonec neumožnil auto ani vyzkoušet na světových ralyye tratích, a tak Ford RS200 E2 vyrazil do rallycrossu, kde od roku 1986 do roku 1992 s mnoha úspěchy závodil. v roce 1991se podařilo Norovi Martinu Schanchemu s tímto vozem získat dokonce titul mistra Evropy v rallyecrossu.

Kultovní auta: Škoda 130 RS – 1. díl

Kultovní auta: Lancia Delta Integrale – 2. díl

Kultovní auta: Audi Quattro – 3. díl

Kultovní auta: Peugeot 205 Rallye – 4. díl

Kultovní auta: Lancia Stratos – 5. díl

foto: wikipedia.org

Picture of Marek Hervíř

Marek Hervíř

Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *