Legendární rallyová skupina B, která vznikla v důsledku rozhodnutí FIA z roku 1982, měla jedno základní pravidlo: žádná pravidla nejsou. – To sice není tak úplně pravda, jistá omezení byla, a hlavně muselo být vyrobeno 200 kusů homologovaných aut pro běžné silnice, ale auta, která závodila v soutěžích, byla opravdu brutální a téměř neomezovaná.
Lepší než Escort
Mezi tyto brutální závodní nástroje patřil i kůň automobilky Ford, model RS200, který se vyráběl od roku 1984 do roku 1986. Automobilka původně měla v plánu jen vylepšit svůj rallyový Escort a dělala na voze s pracovním názvem Escort RS 1700T, ale ukázalo se, že bez čtyřkolky si v rallye už nikdo ani nevrzne a tak původní plán opustila.
Světlo světa tak spatřil Ford RS200, který měl samozřejmě pohon všech čtyř kol, uprostřed uložený motor o objemu 1800ccm a laminátovou karoserii. Auta pro automobilku Ford tentokrát stavěla jiná, dostatečně spolehlivá společnost, Reliant, a na vývoji závodního speciálu se podíleli lidé, kteří pracovali pro F1 – designér Tony Southgate a inženýr John Wheeler.
Na konkurenci RS200 nestačil
Pod kapotou RS200 se skrývala pohonná jednotka o objemu 1,8 litru s turbem, nazvaná Ford/Cosworth BDT, jež produkovala 250 koní v případě silniční verze. Závodní verze pak měly výkon mezi 350 a 450 koňmi. Auto bylo nicméně poměrně těžké a motor v nízkých otáčkách dělal problémy, takže tenhle Ford nakonec nebyl tak konkurenceschopný, jak by si představovali jeho výrobci.
Třetí místo úspěchem
Nejlepším výsledkem, kterého Ford RS200 ve skupině B dosáhl, bylo třetí místo, jež v roce 1986 získal tovární jezdec Kalle Grundel na Švédské rallye.
Portugalská tragédie
Hned v dalším závodě, Portugalské rallye, však došlo ke strašlivé nehodě, kdy domácí jezdec Joaquim Santos vyletěl z trati přímo do diváků. Mimochodem do diváků v této zemi už léta naprosto neukázněných, problémy s diváky přebíhajícími trať těsně před auty tu byly běžné. Důsledek nezvládnuté RS200 v zatáčce byl drsný: tři lidé na místě zemřeli a jednatřicet jich bylo zraněno. Po této nehodě tovární týmy ze závodu odstoupily, ale celý šampionát pokračoval dál.
Ralyecross jako východisko z nouze
Po nehodě na Portugalské rallye Ford plánoval u svého vozu změny, objevil se nový motor o objemu 2137 ccm s označením BDT-E, který vyvinul Brit Brian Hart, současně měl nový model zvaný Evolution neboli E2 také lepší brzdy i zavěšení, a obrovský výkon až 815 koní u některých verzí. Zákaz skupiny B v roce 1986 však nakonec neumožnil auto ani vyzkoušet na světových ralyye tratích, a tak Ford RS200 E2 vyrazil do rallycrossu, kde od roku 1986 do roku 1992 s mnoha úspěchy závodil. v roce 1991se podařilo Norovi Martinu Schanchemu s tímto vozem získat dokonce titul mistra Evropy v rallyecrossu.
Kultovní auta: Škoda 130 RS – 1. díl
Kultovní auta: Lancia Delta Integrale – 2. díl
Kultovní auta: Audi Quattro – 3. díl
Kultovní auta: Peugeot 205 Rallye – 4. díl
Kultovní auta: Lancia Stratos – 5. díl
foto: wikipedia.org