Co je čep řízení, jak poznat, že je vadný a jak ho vyměnit

S automobilem se pojí celá řada závad. Už asi každý motorista se setkal i s vadným čepem řízení, který je klíčovým komponentem pro správnou ovladatelnost auta. Pokud je ale opotřebení čepu už nadměrné, nevyhnou se řidiči jeho výměně. Jelikož se jedná o velmi častou automobilovou závadu, tak se v tomto článku podíváme na to, jak vlastně vadný čep řízení poznat.

Co se v článku dozvíte Zobrazit

    Co je čep řízení?

    Čep řízení je klíčová součást systému řízení automobilů, která umožňuje plynulé a přesné ovládání kol. Jedná se o pevný kloub, který spojuje různé části řídícího mechanismu, jako jsou například řídící ramena a tyč řízení. Čep řízení umožňuje kolům otáčet se a naklánět podle pokynů řidiče, což zajišťuje, že vozidlo může bezpečně měnit směr. Tento díl je nezbytný pro správnou a bezpečnou funkci řízení, a jeho opotřebení nebo poškození může vést k problémům s ovladatelností vozidla, což může být nebezpečné.

    Ačkoliv se na první pohled může zdát, že čep řízení není nijak složitým komponentem, opak je pravdou. Panuje totiž celá řada způsobů, jak je možné kulový čep i nedopatřením poškodit, a právě na prevenci by se řidiči měli v prvé řadě zaměřit.

    Jak poznat vadný čep řízení a jak nejčastěji dochází k jeho poškození

    Řidiči se často ptají, jak vlastně mohou poškozený čep snadno poznat. Velice často dochází k jeho poškození kvůli narušení gumové manžety, jež kryje spojení pánve a tyčky z tvrdého kovu. Pokud se tak opravdu stane, je možné přítomnost vadného čepu řízení poznat několika možnostmi.

    • Nepřesnost vozu. Pokud zjistíte, že vaše vozidlo se problematicky pohybuje po silnici a obtížně drží směr, může to být známkou problému s čepem řízení.
    • Klepavý zvuk z pod podvozku. Když jako řidiči otáčíte volantem a slyšíte nepříjemný zvuk z pod podvozku, může to značit opotřebení nebo pohybovou vadu čepu řízení. Konkrétně by ve většině případů mělo jít o klepavý či bouchavý zvuk. Poškozený čep totiž na tyči dobře nesedí a tak se ozývá právě klepání.
    • Volantová volnost. Pokud zjistíte nadměrnou volnost volantu, což znamená, že musíte otáčet volantem více než obvykle, než se kola začnou otáčet, může to být rovněž známka opotřebení čepu řízení. Objevovat se však mohou i vibrace
    • Nerovnoměrné opotřebení pneumatik. Pokud se pneumatiky na jedné straně vozidla opotřebovávají rychleji než na druhé straně, tak to může být rovněž důsledek problémů s čepem řízení. Dejte ale pozor na to, že vyšší míra opotřebení jen jedné z pneumatik nemusí být na první pohled dobře viditelná a rozdíly tak budou jen v horizontu několika mála procent. Záleží ale každopádně na tom, jak dlouho vadný čep řízení ve svém autě máte.

    Kdy vyměnit čep řízení?

    Výměnu čepu řízení byste měli jako řidiči provést ve chvíli, kdy objevíte jeden z výše uvedených znaků. Mezi ty nejčastější se v praxi řadí nepříjemné klepavé zvuky i nadměrná volantová volnost.

    Pokud se ptáte na to, proč vlastně čep řízení měnit, tak je odpověď poměrně jednoduchá. Vadný čep řízení totiž může vést k ztrátě kontroly nad vozidlem a zvýšenému riziku nehod. Je důležité jednat včas a zajistit, aby vozidlo zůstalo bezpečné a řiditelné.

    Jak provést výměnu čepu řízení?

    Tento úkon je vcelku jednoduchý, ale může nás mírně potrápit zdánlivou hloupostí.

    Vadný čep nejprve otestujeme tak, že si zvedneme přední kolo, u kterého máme podezření na vadný čep a pak jej oběma rukama uchopíme ze strany a zalomcujeme, jako bychom jej chtěly zkroutit v rukou (jednou rukou taháme od sebe a druhou k sobě)

    Postup výměny

    K výměně doporučuji nachystat si tzv. šupleru k měření délky zašroubování čepu k axiální tyči. Lze si i počítat otáčky čepu, ale toto není zcela přesné, neboť jednak vždy zapomenu, kolikrát jsem otáčel a také se mi stalo, že čepy byly jinak dlouhé. Hodně nám při výměně pomůže stahovák čepů řízení, kdy je jich několik druhů. Ideální jsou tzv. vytloukací vidličky.

    • Zvedneme si vůz na straně vadného čepu a sundáme si kolo.
    • Očistíme si závity na čepu na axiální tyči, kdy si je můžeme mírně namazat například WD–40.
    • Pak si změříme vzdálenost kontramatky na axiální tyči držící čep po konec závitu axiální tyče.
    • Po té si povolíme kontramatku na axiální tyči, stačí pouze o půl otáčky jen, aby uvolnila sevření čepu, kdy si axiální tyč přidržíme buď plochým klíčem v místě na čepu k tomu určeným a nebo sikovkami.
    • Nyní si povolíme spodní matku (pokud by se nám závit čepu protáčel, můžeme si jej zespod čepu, nebo-li na konci závitu přidržet za pomoci imbusu, torxu a nebo osazení, jež připravil výrobce) čepu a vyjmeme čep, zde může nastat problém, protože pokud je čep opravdu tzv. „natvrdo“ tak jej budete vybíjet ven horko těžko. Obvykle stačí udeřit kladivem po těhlici, aby čep odskočil. Pokud to nelze užijeme stahovák, který nám čep pomůže vyrazit. Pozor však dávejte na to, že ne každý čep je stejně velký, a proto je třeba mít i více stahováků.
    • Po té co čep vyrazíme z axiální tyče odšroubujeme ho, kdy si můžeme pamatovat otáčky, protože pokud koupíme totožný čep můžeme jej za pomoci stejného počtu otáček našroubovat zpět. Jinak si můžeme pomoci naší naměřenou vzdáleností na šupleře.
    • Po našroubování čepu jej vložíme zpět do těhlice a utáhneme. Poté utáhneme i kontramatku. Opět si čep přidržíme a matku dotáhneme zhruba na stejné místo, jako byla.
    • Pak již jen vrátíme kolo a máme hotovo. Při každé výměně čepů řízení je důležité nechat si seřídit geometrii předních kol, neboť skoro nikdy se nám nepodaří vrátit čep přesně na stejné místo.

    Kolik stojí výměna čepu řízení?

    Cena výměny čepu řízení se může lišit v závislosti na značce a modelu vozidla, regionu, kde žijete, a rozsahu práce, kterou musí případně provést mechanik.

    Pokud se rozhodnete jít do výměny čepu řízení na vlastní pěst, budete hradit pouze samotný komponent, jehož cena není nikterak vysoká a pohybuje se v řádu několika stovek korun. Třeba na jedničkovou Fabii se cena za nový čep řízení pohybuje okolo 200 korun.

    Na větší množství finančních prostředků se ale připravte ve chvíli, kdy se s výměnou obrátíte na specializovaný servis. Tam totiž celková cena zahrnuje jednak náklady na nový čep řízení a dále pak i na samotnou práci. Obecně tedy platí, že výměna čepu řízení může stát od několika stovek do několika tisíc korun.

    U auta s dieselovým motorem dle zkušeností z motoristické praxe platí, že výměna čepu řízení probíhá v průměru každé dva-čtyři roky. Důvodem je, že u těchto typů aut je opravdu velký nápor kladen na přední nápravu, což se na stavu čepu řízení jasně a rychle podepisuje.

    Jak poznat špatné axiální táhlo?

    Axiální táhlo je také důležitou součástí řízení a může vykazovat podobné vadné příznaky jako u čepu řízení. Problémy s axiálním táhlem mohou zahrnovat celkové nepřesnosti, nepříjemné zvuky při otáčení volantu a volantovou volnost. Objevit se ale mohou i nepříjemné zvuky zpoza podvozku. 

    Závěr

    Výměna čepu řízení je důležitým úkonem, který může zvýšit bezpečnost vašeho vozidla. Sledování, zda se kolem čepu řízení něco neděje a jeho případná včasná včasná výměna jsou klíčové pro udržení vozidla v dobrém stavu.

    Picture of Jiří Lacina

    Jiří Lacina

    Svoboda, nezávislost, vysoká rychlost. Přesně to jsou důvody, proč auta miluji. Rád je poznávám, testuji a píšu o nich.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *