Recenze: Čínský klon Delphi DS150e v hlavní roli

V dnešní době se vcelku bez diagnostiky novějších vozů neobejdete. Nejen, že nám může za pomocí různých funkcí otestovat komponenty ve vozidle, ale díky čtení dat v reálném čase můžeme odhalit spousty dalších problémů. Také nám může být nápomocná k obecnému mazání závad, ovšem neznamená, že pokud nám diagnostika vypíše závadu, musí se zcela přesně jednat o onen vadný komponent.

Obsah Zobrazit

    Kam zapojit diagnostiku

    Diagnostika se napojuje ve většině případů do tzv. OBD2 vstupu. Tento vstup umožňuje komunikaci s řídící jednotkou vozu i její programování. Dále je tento vstup nepostradatelný při měření emisí.  Většinou se tento vstup nachází v oblasti volantu a řidičových nohou, či ve středovém panelu.

    Sériová a paralelní diagnostika

    Sériová 

    Tento způsob diagnostiky je nejrozšířenější v nynějších vozech. Většinou je zastoupena 16 piny. Cca do roku 2000 měl každý výrobce svoji koncovku, například BMW – mělo kulatou, Iveco – kulatou, Mercedes – jakoby zvětšený konektor OBD, atd.. Všechny Tyto koncovky, jdou na náš zmíněný klon dokoupit a nebo, jsou jeho součástí, již při zakoupení. Celá sada těchto koncovek stojí okolo 1500 Kč. Navíc nám sériová diagnostika umožňuje vyčtení obecných závad, kódování, aj.

    Pareální

    Tato diagnostika nedokáže kódovat, ani pokročilé funkce čtení. Umí číst hodnoty konkrétních čidel. K tomu však potřebuje ještě například přístroj Osciloskop, můžeme však použít i ampérmetr. Dále také neumožňuje mazat paměť závad. Dá se ovšem užít ke čtení specifických závad, kdy potřebuje například změřit odpor určitého komponentu a tím pak vydedukovat jeho správnou funkci.

    Klon Delphi DS150e

    My máme na ukázku klon výše jmenované diagnostiky se softwarem z roku 2014. Tato diagnostika umí bez problému načíst závady a spojí se s většinou vozů na našem trhu. Umí také čtení závad a grafů tzv. za provozu, kdy ji můžeme mít napíchlou na voze a během jízdy pozorovat různé hodnoty, které nám pomohou blíže specifikovat závadu. Také disponuje funkcí reset servisního intervalu. Zde si rozebere některé funkce:

    Klasické čtení závad a hodnot 

    Zde si zvolte značku vozu, model, modelový rok, typ systému (např. nafta), kód motoru, systém (systém vstřikování). Pak jen stačí kliknout v pravém dolním rohu na ikonku OBD.

    ISS 

    „Inteligentní kontrola systému“ zde si můžeme podrobněji ověřit určité elektronické komponenty vozu a zpřesnit si tak identifikaci závady.

    ABS

    Zde se dostáváme k vyčtení chybových kódů z jednotky ABS, kdy nám například může pomoci s identifikací, který senzor ABS na konkrétním kole je špatný.

    Nástroje 

    V tomto úseku můžeme lépe diagnostikovat poruchu přístrojové desky.

    Klima

    Tady se dostáváme ke čtení závad souvisejících s klimatizací

    Převodovka 

    Tuto funkci využijeme převážně u automatických převodovek.

    Imobilizér 

    V této sekci si diagnostikujeme jednotku imobilizéru a pokud bychom měli lepší program či originální diagnostiku, můžeme se zde pustit i do kódování imobilizéru.

    Řídící jednotky airbagů 

    V tomto rozhraní se dostáváme do funkcí řídících jednotek airbagů. Zde bych se moc nepouštěl, neboť tento klon má s těmito funkcemi problém a mohli bychom si více škodit než pomoci, rozhodně bych se nepouštěl do vypínání svítících kontrolek airbagů.

    Multifunkční zařízení

    V multifunkčních zařízení dostáváme přístup k infotainmentu, který máme ve voze.

    Nastavení kontrolky servisních intervalů 

    Tato funkce se nám hodí, neboť zde můžeme provést tzv. reset servisního intervalu

    Ve vozidle

    Toto je druhá velké hlavní ikona v levém horním rohu viz přiložená fotografie.

    Zde si můžeme dělat diagnostiku jednotlivých komponent i je aktivovat. Tato funkce nám může být velmi nápomocná, například při aktivaci palivového čerpadla.

    Co vše se dá s diagnostikou dělat

    Já osobně se s touto diagnostikou do kódování nepouštím. Nejvíce využiji klasické čtení závad s možností hodnost v reálném čase. Dále hojně využívám ISS ke kontrole elektroniky. Skvělou funkcí, je také ABS – zde například odhalím vadná čidla. 

    Poslední funkci, kterou hojně navštěvují je nastavení kontrolky servisních intervalů. Nejsem profesionálním diagnostikem ani mechanikem, proto možná diagnostika disponuje i více funkcemi, ale bohužel má kapacita sahá jen sem. Ovšem pro běžného kutila a tátu od rodiny postačí i tento základ, aby dostal jakousi představu o co by se mohlo jednat, alespoň mít představu, proč například svítí nějaká kontrolka na přístrojové desce.

    Co nelze provést

    Alespoň s touto diagnostikou nelze nakódovat klíče, nastavit škrtící klapku do 0 polohy, vypnout kontrolku svátcích airbagů. Dále se také třeba nezapne funkce přísvitu do zatáček, coming home a nebo protáčení ručiček. Je to pouze klon, nepouštějte se proto do složitého kódování, vím však, že jsou i tyto diagnostiky s pokročilejšími funkcemi, ovšem tento konkrétní typ to neumí.

    Kde koupit tuto diagnostiku

    Tuto diagnostiku lze zakoupit, jak na českém bazoši, tak i na určitých stránkách anebo já ji koupil na Aliexpress. Cena tohoto produktu se pohybuje kolem 1500 Kč i s programem a koncovkami.  Důrazně doporučuji pročítat recenze a to se hlavně týka Aliexpressu.

    Rozdíl mezi klonem a originálem

    Někdy jsou rozdíly nepatrné, jindy markantní. Zde je rozdíl rozhodně. S originálem bychom se rozhodně mohli pustit do kódování klíčů, vstřiků a mnoho dalších komponent. Cena originálu je však mnohonásobně vyšší, ale dostaly bychom aktuální software s výbornou podporou. Dále také různé benefity s možností aktualizací.

    Cena diagnostiky v servisu

    Cena diagnostiky v servisu je zpoplatněná a to od 500 Kč až po 2500 Kč. Opravdu záleží, zda vám diagnostiku provádí originální autoservis, či neautorizovaný a jaký úkon chce provést. Proto se vždy předem zeptejte na cenu za tento úkon, abyste nebyli ve finále překvapení.

    Alternativa

    Na Aliexpressu lze zakoupit i klony originálních diagnostik, jako je třeba na přiloženém videu k tomuto článku diagnostika na Opel. Tato diagnostika sice slouží ve většině případů k načtení a kódování pouze jedné značky nebo jednoho koncernu. Ovšem například s touto diagnostikou se vám i tak otevřou pokročilé funkce, které s klonovou diagnostikou Delphi DS150e neuděláte. Lze tak programovat imobilizér, spouštět funkci regenerace DPF, při vložení security code nakodovat klíče a mnoho dalšího.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *