Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Diagnostika auta – jaké druhy existují, jak ji používat a kolik stojí

Diagnostika auta – jaké druhy existují, jak ji používat a kolik stojí

0

Rokem 2000 se začala psát historie dnešní OBD2 zásuvky sloužící v našich vozech k diagnostice i programování. Tímto krokem došlo k sjednocení diagnostických zásuvek a k ulehčení připojení.

Diagnostika auta – jaké druhy existují, jak ji používat a kolik stojí

Zásuvka pro diagnostiku

Diagnostika se napojuje ve většině případů do tzv. OBD2 vstupu. Tento vstup umožňuje komunikaci s řídící jednotkou vozu i její programování. Dále je tento vstup nepostradatelný při měření emisí. Většinou se tento vstup nachází v oblasti volantu a řidičových nohou, či ve středovém panelu. Existují ovšem i jiné druhy diagnostických zásuvek, které si specifikovaly výrobci a to se především týká některých vozů vyrobených před rokem 2000. Dále se také můžeme setkat se sériovým typem diagnostiky, která je nejstarším typem diagnostikování závady.

K čemu slouží diagnostika vozu?

Diagnostika vozu slouží k několika účelům spojeným s funkcemi vozu, poruchami, měřením, ale také výčtu a výmazu chyb i promítání dat v reálném čase.

Načtení chyb

Díky správně zvolené diagnostice lze načíst chyby vozů a to pomáhá k řešení oprav. Díky správné diagnostice a najití závady můžeme cíleně vyhledávat poruchy. Pozor však na jednu věc a to u mechanických závad, které nemají žádnou spojitost s elektronikou, v těchto případech nám může být diagnostika k ničemu. Chyby vozů jsou většinou popsány chybovými kódy, které lze dekódovat buď samotnou diagnostikou, na internetu, nebo v dílenských a opravárenských příručkách. Dále nám obvykle (ne vždy) OBD2 diagnostika vypíše i chybové hlášení s popisem. U starším typů a to u sériových typů diagnostiky, lze pouze měření daného komponentu.

Mazání chyb

Diagnostika, hlavně ta založená na programování a nebo obecně užívající OBD2 vstup umí chyby i mazat. Pozor smažete pouze chybu, která smazat jde a není tzv. „trvalá“. V opačném případě chybu nesmažete, pokud neodstraníte závadu, která ji způsobuje. Některé chyby lze smazat pouze originálním typem diagnostiky, nebo-li typem s otevřenými funkcemi pro danou značku vozu a modelový rok. 

Funkce a aktivace komponent

Díky diagnostice lze provádět zapínání a vypínání, či testování funkcí. Například můžeme spustit funkci sepnutí palivového čerpadla. Tím si dokážeme prověřit funkci daného dílu a diagnostikovat stav. Dále se dá díky výše zmíněnému navodit závada, která se projeví, při určitých specifických situací.

Měření a hodnoty v reálném čase

Toto je společné pro všechny druhy diagnostiky. Ať již pro sériové, které jsou na měření založené, tak i starší druhy diagnostiky se specifickou zásuvkou i náš zmíněný OBD2 dokáží měřit hodnoty. Měření hodnot většinou probíhá v reálném čase, ale můžeme je měřit i za pomocí záznamu. Díky tomu jsme schopni zjistit například aktuální spotřebu proudu, otáčky motoru, teplotu, hodnoty vstřikovačů, pozici škrtící klapky, aj.

Programování

Tento aspekt se týká především OBD2 diagnostik. Při výměně určitých komponent je, někdy třeba programovat. Například pokud vyměníte vstřikovače je dobré je s daným vozem spárovat tzv. „naprogramováním“. Nebo při výměně klíčů je nutné je naprogramovat. Programovat a upravovat přes diagnostickou zásuvku lze i výkon vozu. Programovat lze i komfortní vybavení a jiné funkce spojené s vozy.

Servisní úkony

S diagnostikou lze také provádět servisní úkony spojené s brzdami, reset olejového intervalu, aj.

Jak šel čas

Tak jak docházelo k vývoji v automobilovém průmyslu, tak docházelo i k vývoji diagnostických prostředků.

Paralelní

Tato diagnostika nedokáže kódovat, ani pokročilé funkce čtení. Umí číst hodnoty konkrétních čidel. K tomu však potřebujete ještě například přístroj Osciloskop, můžeme však použít i ampérmetr. Dále také neumožňuje mazat paměť závad. Dá se ovšem užít ke čtení specifických závad, kdy potřebujete například změřit odpor určitého komponentu a tím pak vydedukovat jeho správnou funkci. Takto je třeba možné diagnostikovat vozy bez řídící jednotky a staré karburátorové mechanismy, které mají omezený počet elektro komponent a jsou spíše založeny na mechanickém principu.

Sériová

Tento způsob diagnostiky je nejrozšířenější v nynějších vozech. Většinou je zastoupena 16 pinovou koncovkou. Zhruba do roku 2000 měl každý výrobce svoji koncovku, například BMW – mělo kulatou, Iveco – kulatou, Mercedes – jakoby zvětšený konektor OBD, atd.. Tuto diagnostiku lze provádět na vozech vybavených řídící jednotkou, nebo jednotkami. Díky jednotkám je právě možnost výčtu i ukládání chyb, nebo jejich čtení, které lze z vozu získat v konkrétní digitální podobě. Nyní již vlastně zastoupen ve všech vozech. V dnešní době je téměř nemožné koupit nový vůz bez řídící jednotky, existují ovšem výjimky, ale je jich jako šafránu.

Druhy diagnostických zařízení

V dnešní době je i mnoho druhů těchto zařízení. Hlavním stěžejním bodem je jejich rozšíření na univerzální a konkrétní, které jsou konstruovány pro určitou značku vozů. Lze je také rozdělit na ty, které pro svoji funkci potřebují diagnostickou krabičku, kterou připojíme k PC, notebooku, smartphone a za pomocí nainstalovaného programu do těchto zařízení se spojíme s vozem.

Druhou verzí jsou diagnostiky a čtečky, které mají vlastní napájení, své softwarové prostředí i tlačítka. Zde není třeba cokoliv instalovat, neboť ve většině případů kupujeme hotový výrobek připravený k použití. Mezi velmi povedené kousky těchto diagnostik například patří Launch X431 PROS V5.0 2024 CZ, ovšem její cenovka je kolem 28 000 Kč, ale existuje i mnoho levnějších variant.

Univerzální

Tento druh diagnostik je velmi rozšířen a těší se velké oblibě uživatelů i servisů, neboť nabízí možnost alespoň výčtu chybových kódů, funkcí, dat v reálném čase a jiných aspektů, pro velmi širokou škálu vozidel. Její nevýhodou může být znemožnění kódování, úpravy některých hodnot, či pokročilé funkce, kterými disponují diagnostiky „konkrétní“ (originální, atd. zde si každý jistě představíme diagnostiku pro daný typ vozů).

Mezi univerzální dignostiky a jedny z nejrozšířenějších patří Delphi, Autocom, WOW Wurth, nebo různé univerzální čtečky s vlastním displejem i ovládáním bez nutnosti použití PC.

Konkrétní

Konkrétní diagnostiky jsou ve většině případů konstruované jen pro určitou značku vozů, určitý rok výroby dané značky, či koncern. Některé umí i obecné čtení závad jiných značek vozů, ale jejich primární účel je sloužit dané značce či koncernu. Narozdíl od univerzální diagnostiky disponují pokročilými funkcemi a programovací schopností. Nejen že dokáží lépe specifikovat závady, umí také kódovat komponenty, nebo zapínat funkce a doplňky multitainmentu. Dále dokáží většinou spolehlivě regenerovat DPF, to umí i některé univerzální diagnostiky, ne však všechny. Zde si nyní uvádíme pár příkladů konkrétních diagnostik:

  • VAG – COM – Diagnostika určená pro koncern vozů Volkswagen (Škoda, Volkswagen, Seat, Porsche, Audi, Bentley).
  • VAX-COM (OP-COM) – Tato diagnostiky slouží k načtení značky vozů Opel, neboli Vauxhall, (někdy Cadillac).
  • FORscan – Diagnostika určená pro vozy  Ford, Mazda, Lincoln, Mercury.
  • Renolik – Diagnostiky sloužící pro vozy Renault a Dacia.
  • Vida dice – Zde je diagnostika sloužící vozům Volvo.
  • PSACOM – Diagnostika určená pro Peugeot, Citroen.
  • Bimcom, Inpa BMW – U BMW je to malinko složitější, nicméně tyto systémy poslouží spolehlivě pro BMW a Mini.
  • StarCOM – Diagnostika určená pro vozy Mercedes-Benz.

Cena diagnostiky v servisu a diagnostických zařízení

Cena diagnostiky v servisu začíná kolem 500 Kč a může končit u několika tisíc.

Cena originální diagnostiky např. Delphi je kolem 50 000 Kč, kdy může být vyšší i nižší, záleží na verzi. VAG – Com stojí kolem cca 16 000 Kč, kde opět záleží na verzi.

Kopie diagnostik se pohybují v řádu stovek, až tisíců korun. Kopie Delphi, kterou jsme testovali stojí od 999 Kč po pár tisíc. Kopie Vag-Com startuje kolem 500 Kč až po pár tisíc.

Rozdíl mezi originálem a kopií?

Benefity originálu:

Originální chipy, softwarová podpora, aktualizace, zpracování, zaručená funkce.

Benefity kopie:

Pořizovací cena, možnost dobré softwarové verze, stejné funkce, jako u originálu.

Nevýhody originálu:

Cena

Nevýhody kopie:

Nemožnost softwarové podpory a aktualizací, horší zpracování, neoriginální chipy, možnost poškození vozu.

Shrnutí

Ne každé zlato se třpytí. Pokud budete nakupovat originální diagnostiku není snad nic co bych vám vytkl nebo poradil snad jen to zvažte jen které vozy, či univerzálnost preferujete.

Pokud jako já, chcete ušetřit peníze a občas se necháte zlákat kopií, bych poradil čtěte recenze, dávejte si pozor na čipové osazení a firmware diagnostiky.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články

vznětový motor

Vznětový motor – jak funguje, jeho výhody a nejlepší naftové motory

0
Za mne je vznětový motor jedním z nejlepších vynálezů, které člověk mohl učinit. Dnes se „chrochtáků“, jak se se vznětovým motorům říká zkusíme podívat...