Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Druhy motorů – Rozdělení spalovacích motorů » Legendární vidlicové motory: Od historie až po moderní techniku

Legendární vidlicové motory: Od historie až po moderní techniku

0

Silnou auru mezi motoristy mají pověstné motory do “V”. Je to něco, co stále budí pozornost nejednoho fandy motorismu a mnoho z nás při tom slově plesá srdce blahem.

Legendární vidlicové motory: Od historie až po moderní techniku

Co je to vidlicový motor?

Vidlicový motor má uspořádání válců do písmene „V“.  Je to vždy typ motoru s více válci, protože těžko by jeden válec mohl svírat písmeno V a to se také stalo označením pro tyto motory, a číslo za ním 2,4,6,8 označuje počet válců. Díky tomuto bájnému uspořádání má menší výšku i délku než motor řadový. Písty vidlicového motoru spolu sdílejí jednu společnou kliku se kterou je spojují ojnice. Vidlicový motor může být jak vznětový, zážehový a stejně tak i přeplňovaný

Kde vznikl vidlicový motor?

Daimler a Maybach… Možná už jste slyšeli o těchto jménech, hlavně o tom druhém, které ve vás jistě probudí punc luxusu. Tito dva muži se zasloužili o mnohé v historii automobilismu. V roce 1960 totiž firmu Maybach-Motorenbau převzal Daimler Benz a nyní už vím, že jsme všichni tzv. doma. Ano je to opět svět Mercedes-Benz, který i zde tvořil historii. My se však přesuneme ještě před oficiální přijetí firmy Maybach firmou Benz a to do roku 1889, kdy právě Daimler postavil první dvouválcový vidlicový motor podle předlohy Maybacha.

Výhody vidlicového motoru

Jednou z hlavních výhod vidlicového motoru je větší výkon pro stejný objem válce oproti tomu řadovému, kdy navíc dosahuje většího točivého momentu.

  • Další výhodou je kompaktnost těchto motorů, zkrátka zaberou méně místa než například ty řadové.
  • Výhodou je bytelná konstrukce motoru, která poskytuje dobrou životnost celého ústrojí.
  • Dobrá pověst a image, mezi autaři, ale i motorkáři si tyto motory nesou zvláštní punc.

Nevýhody vidlicových motorů

  • Velkou nevýhodou vidlicového motoru je jeho hmotnost, vidlicové motory jsou těžší než ty řadové.
  • Velkou nevýhodou vidlicových motorů je jejich nevyvážený chod. K tomu aby se situace zlepšila jsou na klikovou hřídel umístěny závaží, které vyvažují chod motoru, to má však za následek další negativa a to zvýšení váhy. Díky těmto okolnostem, proto nejde do otáček tak ochotně, jako řadový motor.

Dva typy klikových hřídelí a jeden motor

Zajímavostí vidlicových motorů a hlavně těch s více válci  je to, že jsou rozdílné typy klikové hřídele. Díky jejich rozdílům mají motory jinou charakteristiku.

Cross plane

Zde se jedná o klikovou hřídel pro pístové motory, jejíž charakteristika je, že klikové čepy nejsou ve stejné rovině a tím pádem jsou ve dvou kolmých rovinách 90 stupňů. Často tuto konfiguraci uvidíme u V8, V2, V4 a nebo V-Twin. Jiný název pro toto uspořádání může být kliková hřídel s křížovými rovinami.

Aby celá soustava dobře fungovala je nutné vyvážení klikové hřídele za pomoci závaží, to má i za úkol omezení vibrací. Následek zátěže závažími má na svědomí výše popsaný efekt neochoty motoru hnát se do otáček. Má to však i své pozitivum a to nezaměnitelný zvuk „bubláku“, který je právě například, pro tyto V8 tak typický.

Flat plane

Hlavním rozdílem mezi klikovou hřídelí cross plane a flat plane je v jejím uspořádání. Jedná se o plochou klikovou hřídel. Jak zaznělo, její uspořádání je ploché v jedné rovině. Tato hřídel je lépe vyvážená a nemá vyvažovací prvky. Díky tomu jde vůz ochotněji do otáček. Tento typ klikové hřídele používá například značka Ferrari.

Plochý vidlicový motor (flat plane)

Mnoho lidí si tento motor plete s motorem typu boxer, ale to je velký omyl. Ploché vidlicové motory pracují horizontálně. Vidlicový motor používá jedno ojniční ložisko pro dva protilehlé vodorovné písty (válce) a to jej odlišuje od Boxeru. Tento úžasný typ motoru můžeme například nalézt ve Ferrari. Díky jeho konstrukci má nízké těžiště, což má příznivý vliv na držení stopy vozu.

Rozvody vidlicových motorů

V Americe se uplatňuje jednoduchý rozvod OHV, má rozhodně své výhody díky jednodušší konstrukci a to především, že si vystačí pouze s jednou vačkou. Tohle je jednoduchý recept na spolehlivý motor.

V Evropě se naopak můžete setkat se složitějšími rozvodovými uspořádáními s více vačkami. Těmto typům rozvodů se říká OHC, což značí, že v motoru kolují dvě a více vačkových hřídelí.

Rozvody jsou většinou spjaty řemeny a řetězy.

Zajímavosti o vidlicových motorech

Vidlicové motory nezdobí jen automobily, ale také jiné stroje. Například motory V2 se vyjímají v motocyklech. A ještě zajímavější je použití vidlicového šestiválce v motocyklu, který si do tohoto projektu vsadil bývalý jezdec formule F1 Tarso Marquez. Nejvyváženějším vidlicovým motorem je motor V12 s úhlem válců 60 stupňů zatímco osmiválce V8 svírají úhly 90 stupňů.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články