Legendární vidlicové motory: Od historie až po moderní techniku

Silnou auru mezi motoristy mají pověstné motory do “V”. Je to něco, co stále budí pozornost nejednoho fandy motorismu a mnoho z nás při tom slově plesá srdce blahem.

Obsah Zobrazit

    Co je to vidlicový motor?

    Vidlicový motor má uspořádání válců do písmene „V“.  Je to vždy typ motoru s více válci, protože těžko by jeden válec mohl svírat písmeno V a to se také stalo označením pro tyto motory, a číslo za ním 2,4,6,8 označuje počet válců. Díky tomuto bájnému uspořádání má menší výšku i délku než motor řadový. Písty vidlicového motoru spolu sdílejí jednu společnou kliku se kterou je spojují ojnice. Vidlicový motor může být jak vznětový, zážehový a stejně tak i přeplňovaný

    Kde vznikl vidlicový motor?

    Daimler a Maybach… Možná už jste slyšeli o těchto jménech, hlavně o tom druhém, které ve vás jistě probudí punc luxusu. Tito dva muži se zasloužili o mnohé v historii automobilismu. V roce 1960 totiž firmu Maybach-Motorenbau převzal Daimler Benz a nyní už vím, že jsme všichni tzv. doma. Ano je to opět svět Mercedes-Benz, který i zde tvořil historii. My se však přesuneme ještě před oficiální přijetí firmy Maybach firmou Benz a to do roku 1889, kdy právě Daimler postavil první dvouválcový vidlicový motor podle předlohy Maybacha.

    Výhody vidlicového motoru

    Jednou z hlavních výhod vidlicového motoru je větší výkon pro stejný objem válce oproti tomu řadovému, kdy navíc dosahuje většího točivého momentu.

    • Další výhodou je kompaktnost těchto motorů, zkrátka zaberou méně místa než například ty řadové.
    • Výhodou je bytelná konstrukce motoru, která poskytuje dobrou životnost celého ústrojí.
    • Dobrá pověst a image, mezi autaři, ale i motorkáři si tyto motory nesou zvláštní punc.

    Nevýhody vidlicových motorů

    • Velkou nevýhodou vidlicového motoru je jeho hmotnost, vidlicové motory jsou těžší než ty řadové.
    • Velkou nevýhodou vidlicových motorů je jejich nevyvážený chod. K tomu aby se situace zlepšila jsou na klikovou hřídel umístěny závaží, které vyvažují chod motoru, to má však za následek další negativa a to zvýšení váhy. Díky těmto okolnostem, proto nejde do otáček tak ochotně, jako řadový motor.

    Dva typy klikových hřídelí a jeden motor

    Zajímavostí vidlicových motorů a hlavně těch s více válci  je to, že jsou rozdílné typy klikové hřídele. Díky jejich rozdílům mají motory jinou charakteristiku.

    Cross plane

    Zde se jedná o klikovou hřídel pro pístové motory, jejíž charakteristika je, že klikové čepy nejsou ve stejné rovině a tím pádem jsou ve dvou kolmých rovinách 90 stupňů. Často tuto konfiguraci uvidíme u V8, V2, V4 a nebo V-Twin. Jiný název pro toto uspořádání může být kliková hřídel s křížovými rovinami.

    Aby celá soustava dobře fungovala je nutné vyvážení klikové hřídele za pomoci závaží, to má i za úkol omezení vibrací. Následek zátěže závažími má na svědomí výše popsaný efekt neochoty motoru hnát se do otáček. Má to však i své pozitivum a to nezaměnitelný zvuk „bubláku“, který je právě například, pro tyto V8 tak typický.

    Flat plane

    Hlavním rozdílem mezi klikovou hřídelí cross plane a flat plane je v jejím uspořádání. Jedná se o plochou klikovou hřídel. Jak zaznělo, její uspořádání je ploché v jedné rovině. Tato hřídel je lépe vyvážená a nemá vyvažovací prvky. Díky tomu jde vůz ochotněji do otáček. Tento typ klikové hřídele používá například značka Ferrari.

    Plochý vidlicový motor (flat plane)

    Mnoho lidí si tento motor plete s motorem typu boxer, ale to je velký omyl. Ploché vidlicové motory pracují horizontálně. Vidlicový motor používá jedno ojniční ložisko pro dva protilehlé vodorovné písty (válce) a to jej odlišuje od Boxeru. Tento úžasný typ motoru můžeme například nalézt ve Ferrari. Díky jeho konstrukci má nízké těžiště, což má příznivý vliv na držení stopy vozu.

    Rozvody vidlicových motorů

    V Americe se uplatňuje jednoduchý rozvod OHV, má rozhodně své výhody díky jednodušší konstrukci a to především, že si vystačí pouze s jednou vačkou. Tohle je jednoduchý recept na spolehlivý motor.

    V Evropě se naopak můžete setkat se složitějšími rozvodovými uspořádáními s více vačkami. Těmto typům rozvodů se říká OHC, což značí, že v motoru kolují dvě a více vačkových hřídelí.

    Rozvody jsou většinou spjaty řemeny a řetězy.

    Zajímavosti o vidlicových motorech

    Vidlicové motory nezdobí jen automobily, ale také jiné stroje. Například motory V2 se vyjímají v motocyklech. A ještě zajímavější je použití vidlicového šestiválce v motocyklu, který si do tohoto projektu vsadil bývalý jezdec formule F1 Tarso Marquez. Nejvyváženějším vidlicovým motorem je motor V12 s úhlem válců 60 stupňů zatímco osmiválce V8 svírají úhly 90 stupňů.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *