Vozidlo Údržba a Servis
🕓 4 min

Pístový motor: Pohonná síla technické revoluce

Pístové spalovací motory stály v předních řadách při technické revoluci tohoto světa. Díky nim je svět takový, jaký dnes známe. Dokázaly nám pomoci překonávat velké vzdálenosti, ale také vykonat mnoho práce.

Obsah Zobrazit

    Co je to pístový spalovací motor?

    Pístový spalovací motor je druh motoru vybavený písty, který má za úkol převést tepelnou energii na pohybovou. Jeho pohyb vyvolává tzv. expanze a to ať již plynné či kapalné látky.

    S vnějším spalováním

    Motory s vnějším spalováním mají oddělenou spalovací komory, neboli v jejich soustavě je obsažen výměník tepla. Zde dochází k ohřevu média, které většinou tím, že přechází v jiné skupenství následně tvoří hybnou sílu, není to však podmínkou a hybnou sílu může tvořit i teplo, nebo sálání. Nevýhodou těchto motorů je především rozměr. Kvůli oddělení spalování a potřebě výměněníku mají velké rozměry. Nejsou však tak náchylné na kvalitu paliva a mohou dosahovat nižších emisních hodnot.

    • Parní stroj
    • Plynová turbína
    • Stirlingův motor

    S vnitřním spalováním

    Nyní se ocitáme v současnosti a řekneme si něco o nejpoužívanějších spalovacích motorech. Tento motor spaluje za pomoci detonace palivo většinou smíšené se vzduchem ve spalovací komoře. Detonace, která vznikne, při zapálení paliva přeměňuje tepelnou energii na pohybovou.

    Rozdělení pístových spalovacích motorů podle pohybu pístů a působiště média

    Písty v motorech s pohybují rozdílně, kdy jejich účinnost i výkon jsou tímto pohybem ovlivněny.

    Přímočarý pohyb vratný jednočinný

    V tomto případě médium (směs vzduchu a paliva) exploduje jen na jedné straně pístu. Pohyb pístu vykonává práci jen při jednom pohybu.

    Přímočarý pohyb vratný dvojčinný

    Zde se pracovní médium přenáší na obě strany pístu a práce je vykonána v obou směrech.

    S rotačním pístem

    Motor s rotačním pístem není žádný jiný, než Wankelův motor.

    Rozdělení motorů podle válců

    Písty v hlavní roli

    Jak již název napovídá písty jsou nedílnou součástí spalovacích pístových motorů. Písty jsou mechanická součást motoru, která přenáší pohyb na klikovou hřídel. Jsou navíc současně kompresním i dekompresním prvkem. Písty dokážou stlačovat kapalné i plynné médium.

    První pístový spalovací motor

    První pístový spalovací motor se patrně objevil roku 1804, kdy jej vynalezl vynálezce Francois Isaac de Rivaz. Od těchto dob přešel spalovací pístový motor velký kus cesty.

    Pracovní cykly pístových spalovací motorů

    Pracovní cyklus jde rozlišit na dvoudobý a čtyřdobý motor

    Dvoudobý (dvoutaktní)

    Dvoudobý motor je ten, jehož pracovní cyklus proběhne za jednu otáčku klikové hřídele. U dvoudobých, nebo chcete-li dvoutaktních motorů se musí užívat palivo s příměsí dvoutaktního oleje, neboť tyto motory nemají vlastní mazací okruh. Dále také používají ventilový rozvod a o nasátí paliva a vzduchu, či výfuk zplodin se stará samotný píst.

    Čtyřdobý (čtyřtakt)

    Tento motor pracuje se čtyřmi fázemi  uvedeme si tyto váze u zážehového motoru

    1. Sání – Nasaje směs paliva a vzduchu
    2. Stlačení – Píst stlačí tuto směs na maximální možnou kompresi
    3. Exploze – V horní úvrati a při maximálním stlačením dojde k zážeho zapalovací svíčky a tím k výbuchu směsi a pohybu pístu dolů
    4. Výfuk zplodin – Při dalším pohybu pístu vzhůru dojde k otevření výfukových ventilů a odchodu vyhořelého paliva.

    Čtyřtaktní motor má navíc vlastní ventilový rozvod a olejový okruh pro mazání.

    Vznětový vs zážehový motor

    Zážehový motor

    Zážehový motor směs paliva zažehne za pomoci zapalovací svíčky. Lze pro jeho chod použít tyto paliva:

    • Benzín
    • LPG
    • CNG
    • E85

    Vznětový motor

    U vznětových motorů dochází k samovolnému vznícení paliva při velkém tlaku. Jako palivo poslouží:

    • Nafta
    • Bionafta

    Hybrid a plug in hybrid

    Dnes již narazíme na hybridní pohon vozů i zde však stále nalezneme pístové spalovací motory, kdy jsou v kombinaci s elektromotory.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *