Pneumatiky není radno podceňovat
Pneumatiky. Ti čtyři nenápadní černí pomocníci, kteří nás svou styčnou ploškou, často menší než lidská dlaň, drží na silnici a tvoří hlavní rozdíl mezi nehodou a bezpečnou jízdou. Jejich role s přicházející zimou ještě více narůstá. Jeden z německých automobilových časopisů si tak právě na tyto pomocníky pořádně posvítil.
Konkrétně se věnoval testu pneumatik Goodyear UltraGrip Performance. Pokusným králíkem neboli vozem, na kterém byly pneumatiky testovány se stal postarší „bavorák“ 328i E36. Čili vůz, s poctivým pohonem zadních kol, mechanickým samosvorem a manuální převodovkou. Je samozřejmostí, že zde nenalezneme žádný elektronický stabilizační systém a tenkou hranicí mezi nehodou a úspěšnou cestou, jsou jen a jen řidičovi schopnosti a reakce. Naštěstí v tom řidič nebude úplně sám. Pomáhat mu budou nejmodernější pneumatiky, které má výrobce Goodyear ve svém současném portfoliu – UltraGrip Performance.
Během testování byly využívány pneumatiky o průměrů 17 palců. Jedná se o střed nabídky. Goodyear nabízí pneumatiky od velikosti patnáct až devatenáct palců.
Největší předností testovaných pneumatik je použití technologie SnowControl. Jedná se o systém rozmístění drážek, hloubky dezénu a tuhosti bočnice. Ve výsledku pak tento systém umožňuje řidiči na sněhu mnohem efektivněji brzdit, bezpečně zatáčet a lépe přenášet výkon vozu na vozovku. To ale není jediná novinka, kterou se Goodyear v případě těchto pneumatik chlubí. Přepracované bylo rovněž i složení samotného povrchového materiálu pneumatiky. Nyní poskytuje mnohem vyšší přilnavost a trakci na mokré vozovce.
Další plusem pneumatik je jejich styčná plocha ve tvaru čtverce. Tento profil nabízí mnohem vyšší stabilitu pro řidiče, zejména při průjezdu zatáčkou a samozřejmě opět na výjezdu ze zatáčky kde řidič ocení zvýšení trakce.
Bohužel, neměl testovací tým příležitost pneumatiky otestovat na sněhu. Při testování na mokru a suchu se ale doopravdy chovali přesně tak, jak udává výrobce a ani jedenkráte nezklamaly. Navíc příjemně překvapily co se týče hlučnosti. Většina zimních pneumatik je známá tím, že při jízdě po suché vozovce vydávají mnohem vyšší hluk než jejich letní verze. To ale zde neplatí a osmdesát jedna naměřených decibelů, není to v porovnání s letními pneumatikami nijak vysoké číslo.
Jedna skupina motoristů si ale pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance jistě neoblíbí. Těmi budou drifteři. Německý zdroj totiž uvádí, že i při opravdu nerozvážném ovládání plynového pedálu v zatáčkách, činilo testovacím jezdcům problém zadní kola výrazněji protočit.
Pneumatiky nezaskočilo ani testování průjezdu stojící vodou. Nespočet odvodových drážek vzorně odváděly vysoké množství vody a vůz si bez větších problémů držel svou stopu.
S tak vysokou přilnavostí se může zdát, že budou pneumatiky markantně zvyšovat spotřebu vozu. Zde se ale koná další překvapení. Průměrná spotřeba během testu, ani jedenkráte nepřekonala hranici 13 litrů, což je u staršího „bavoráka“ a testovacího stylu jízdy opravdu slušné číslo.
Zavedené značky jsou jistota
Autokluby napříč celou Evropou se také nedávno rozhodli uskutečnit testování zimních pneumatik, rozličných značek pro široké spektrum automobilů, od malých hatchbacků až po luxusní sporťáky.
A jaký byl výsledek? Přesně dle očekávání. Pokud se nerozhodnete zcela iracionálně a nekoupíte si levné a nekvalitní pneumatiky, chybu rozhodně neuděláte. Většina pneumatik od zavedených značek, si v testech vedlo více než obstojně. Přesto, že byly jejich výkony velmi vyrovnané, z výsledků testování byl sestaven žebříček dle výkonnosti:
Jako výborné byly označeny pneumatiky:
Continental WinterContac TS 850
Goodyear UltraGrip Performance Gen-1
Jako uspokojivé:
Dunlop Winter Sport 5
Nokian WR D4
Michelin Alpin 5
Pirelli Ssottozero3
Semperit Speed-Grip 2
Jako dostatečné:
Vredestein Wintrac Xtreme S