Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Pohon všech kol – která automobilka má nejlepší?

Pohon všech kol – která automobilka má nejlepší?

0

Komu by se někdy nehodil vůz s pohonem všech kol. Mít tak auto, které vás protáhne bahnem, lesem i řekou. Být pánem země a jet kamkoliv si zamanete. V dnešní době se ale na většinu míst dostanete po zpevněné asfaltové silnici. Proto si nejspíš říkáte, že už pohon čtyř kol potřeba není. Možná vás překvapí, že právě v dnešní době zájem o ně vzrůstá. Souvisí s tím vzrůstající trend kategorie SUV. Ty jsou ve většině případů pohonem čtyř kol vybaveny.

Pohon všech kol – která automobilka má nejlepší?

Různé systémy mají různé zkratky. Většinou se jedná o spojení písmen a čísel. Očekáváme proto, že  se zde objeví číslovka 4 a W jako wheel (anglicky kolo). Na zádích automobilů se proto setkáte AWD, 4WD nebo 4Control. Počkat. 4Control nemá s pohonem kol absolutně nic společného. Jedná se o systém zatáčení všech kol u Renaultu. Pojďme se tak podívat, co se skrývá pod pod zkratkami.

Stálý pohon všech kol AWD

Začneme systémem AWD. Pod touto zkratkou se skrývá All Wheel Drive. Vůz opatřený tímto systémem disponuje neustálým a neodpojitelným pohonem všech kol. Dělení točivého momentu mezi zadní a přední kola má za úkol některý z diferenciálů. V praxi to znamená, že přední i zadní kola se točí bez ohledu na prokluzování nebo ztrátu trakce.

Mezi kola se může síla rozdělovat 2 způsoby. Symetricky a asymetricky. Rozdíl se dá krásně ukázat na systému Quattro automobilky Audi. U starších vozů byl poměr dělení pohonu mezi kola symetrický 50:50. Poměr pohonu u novějších modelů se označuje jako asymetrický. První vůz s tímto modelem pohonu byla Q7.V jejím případě se jednalo o poměr 42:58. Dnes se hodnoty ustálily na poměru 40:60 u všech vozů. Výjimkou je systém Quattro Ultra.

AWD najdete také ve vozech Subaru s manuální převodovkou. Hnací moment se dělí v poměru 50:50, takže má klasický mechanický stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem. AWD najdete také v Jaguaru X-Type, VW Touareg nebo Porsche Cayenne. Dále v Range Roveru a v některých modelech Peugeotu a Fordu.

Jeho hlavní výhodou je dokonalá trakce i v nejtěžších podmínkách. Usnadňuje také průjezdy zatáček. Díky jednoduché konstrukci není náchylný na poruchy. Na druhou stranu zvyšuje hmotnost vozu a navyšuje také spotřebu paliva.

Automaticky připojitelný pohon 4WD

Naopak 4WD znamená připojitelný pohon přední nebo zadní nápravy. Pohon může být samozřejmě i odpojen, což má za následek snížení tření a opotřebení pneumatik. Za optimálních podmínek jsou poháněna pouze přední kola. V situaci, kdy dojde ke ztrátě trakce na některém z předních kol se připojí zadní náprava. Účel tohoto pohonu tedy je vyrovnávat ztrátu adheze připojováním a odpojováním kol. Pokud se začne protáčet zadní kolo, tak se většina síly přesune na přední kola.

Mezi nápravy dělí hnací sílu aktivní lamelová spojka. U vozů skupiny VW najdeme elektrohydraulickou lamelovou spojku s označením Haldex. Hlavní rozdíly mezi generacemi jsou hlavně v rychlosti jejího sevření. Uvádí se, že 4. generace začne spojku uzavírat, pokud rozdíl otáček mezi přední a zadní nápravou je 10%. Při rozdílu 20% je spojka zcela uzavřená.

V dnešní době se často setkáváme s proaktivně fungující spojkou. Ta se neřídí rozdílem otáček mezi nápravami, ale sevře spojku i při prudkém přidání plynu.

Tento systémem se týká zmíněných vozů VW. Patří sem i xDrive od BMW, 4Matic automobilky Mercedes-Benz a Quattro Ultra. Také je v Range Roveru Evoque nebo Kii Sportage.

Výhodou je minimální navýšení spotřeby paliva. V dnešní době je navíc v kombinaci s inteligentní elektronikou, tudíž zlepšuje jízdní vlastnosti. U starších modelů byl problém s reakční dobou spojky. Systém je i dnes poměrně složitý, takže je náchylný k poruchám a opotřebení.

Mechanicky připojitelný pohon

U pick-upů je většinou potřeba připojit přední nápravu ručně. Diferenciál nebo spojku zde nahrazuje zubová spojka, která zamezí jakémukoliv rozdílu v otáčkách na nápravách. Připojení pohonu je tedy vhodné hlavně na volném povrchu, který umožňuje prokluzování kol.

Hlavní výhoda tohoto systému je jeho jednoduchost. Je tak vysoce odolný a spolehlivý. Navíc poskytuje výbornou trakci v těžkém terénu. Najdeme ho tak u modelů Ford Ranger, Jeep Wrangler, Toyota Hilux atd.

Foto: SubaruGlobal.com

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články