Historie
🕓 3 min

Škoda Rapid je prý nejhorší sporťák světa! Kdo tohle mohl prohlásit?

Urážka národního pokladu

Škoda 110R, Škoda Garde a Škoda Rapid. Trojice legendárních kupé, jejichž snímky plnily zdi chlapeckých pokojíčků v socialistickém Československu a hrály hlavní roli ve snech mnohých z nás. Škoda Rapid se navíc stala poslední produkčním vozem s karosérii kupé, který naše tuzemská automobilka vyráběla. Není proto divu, že modely 110R, Garde a Rapid jsou tak trochu považovány za národní poklady.  Jaký byl tedy poprask, když si americký motoristický server dovolil nazvat Škodu Rapid „nejhorším sportovním vozem světa“!

 

Nástupce „kočkolapu“

V osmdesátých letech pracující lid Československa urychleně požadoval nástupce legendárního „kočkolapu“ 110R. Mladoboleslavská automobilka se proto snažila urychlit vývoj nového dvoudveřového kupé, jak to jen šlo. Výsledkem byla krátce vyráběná Škoda Garde. Vůz vycházel ze základu Škody 120 LS. Od té si půjčil čtyřválcový motor o objemu 1,2 litru a čtyřstupňovou převodovku a zcela nový systém hřebenového řízení. Po krátké době přišla rozsáhlá modernizace tohoto modelu a konečně se objevilo ono slavné jméno Rapid. Vůz měl již silnější motor, spojený s pětistupňovou manuální převodovkou, silnější brzdy a úhlovou zadní nápravu. Při pohledu na Rapid viděl našinec moderní sportovní kupé elegantních tvarů, s kvalitními jízdními vlastnostmi a výkon 60 koňských sil se v porovnání s ostatními vozy československé produkce také nezdál malý.

 

 

Když jde vlastenectví stranou

A to je právě náš kámen úrazu. Jakožto hrdí vlastenci je pro nás Rapid ikona – nedotknutelná modla. Co když se ale na tento vůz podíváme v globálním měřítku, bez národní hrdosti? To přesně udělali američtí novináři, publikující na webovém magazínu Motor1, kteří Rapid označili jako „Nejhorší sportovní vůz světa“.

 

Chcete-li Škodu Rapid považovat za skutečné sportovní auto, nečeká vás nic jiného než hořké zklamání. Je neuvěřitelně pomalé, a to i na poměry osmdesátých let. Vždyť jeho nejsilnější varianta zrychluje z 0 na 100 km/h za 16,5 sekundy. To je pomaleji než Lada 21065 a žádné sportovní auto přece nemůže být pomalejší než Lada“ uvádí server Motor1.

 

Jízdní vlastnosti se v porovnání s běžnou Škodou 120 výrazně zlepšily. Stále mají ale daleko k tomu, abychom je mohli považovat za dobré.“ Pokračuje Motor1.  V této části redaktoři amerického webu zdůrazňují špatné jízdní vlastnosti ve vztahu k umístění motoru, který výrazně zatěžoval zadní nápravu, která to ne vždy dobře snášela. Redaktoři také zdůrazňují časté mechanické poruchy vozu, mnohdy nekvalitní výrobu a časté přehřívání motoru.

 

Porsche pro chudé

V závěru článku ale Američané přichází s lehkou nadsázkou a zdůrazňují, že co se tvaru karoserie a umístění motoru týče, představoval Rapid jakési socialistické Porsche 911 pro chudé, které dokázalo nabídnout zábavné svezení za pár korun.

 

Zatímco Rapid je Američanům pro smích, model JK2500 jejich novináři milují! Přečtěte si o této legendě českého automobilismu více v našem obsáhlém článku.

 

Foto: Wikimedia.com

Picture of Petr Míka

Petr Míka

Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *