Historie
🕓 3 min

5 českých automobilů, které psaly historii

Námět tohoto článku je svojí podstatou problematický a vlastně se ani nedá pojmout objektivně. Historická důležitost jednotlivých modelů se dá jen těžko měřit a vyžadovala by vyloženě vědecký přístup zohledňující mnoho parametrů. To se nám, jakožto milovníkům krásných aut a nostalgie, jednoduše příčí. Budeme se tak na následujících řádcích pohybovat na poli ryzí subjektivity a níže předkládaný seznam pěti českých automobilů, je výsledkem vášnivé debaty našeho redakčního týmu během několika přestávek na kávu a cigaretu, emocí, vzájemné shody, výsledku silového souboje dvou prostodušších kolegů s vyvinutejší muskulaturou formou páky (šlo o zařazení Tatry 603 nebo 613) a dílem náhody, tedy souboje nás intelektuálů formou kámen, nůžky, papír o zařazení Škody 105L, nebo stodvácy.

1.Tatra 87 (1937)

Tento původem předválečný vůz vyráběný v letech 1937-1950 proslavili Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund díky svojí epochální cestě křížem krážem Africkým a Jihoamerickým kontinentem. Tento elegantní aerodynamický koráb byl osmiválec o obsahu tři litry. Maximálku měl stanovenu na 160 km/h, čímž se řadil mezi nejrychlejší vozy své doby, přičemž spotřeba této legendy se pohybovala okolo neuvěřitelných 12,5l.

2. Velorex (1945)

Velorex, neboli hadraplán, neboli prchající stan, je trojstopé vozidlo (později byl vyráběn i jako dvoustopý čtyřkolák) vyráběné mezi léty 1950-1971 s rámem ze svařených trubek, které jsou potažené koženkou. V trojstopé variantě jich bylo vyrobeno 15300 ks. Motorizace byla zajištěna motory z motocyklů java o obsahu 250 a 350 kubických centimentrů. Proslavily ho tuzemské filmy a jeho slávu a jedinečnost byli nuceni uznat i producenti anglického pořadu Top Gear.

3. Tatra 613 (1973)

Je osmiválec s obsahem 2,5litru a maximálkou 160km/h, ale hlavně reprezentační limuzína vyráběná mezi léty 1974 a 1995. Jednalo se o nástupce Tatry 603. Vůz byl vyvinut v Československu jako reprezentační vůz pro nejvyšší funkcionáře strany. Tato Tatra nebyla volně dostupná a byla vyráběna v malých sériích a také z toho důvodu byla její výroba značně nákladná. Vyrobeno bylo šestsettřináctek přes 20 000 ks.

4. Škoda 1000 MB

neboli „embéčko“ byla vyráběna v Československu v letech 1964-1969. Jako první vůz od Škodovky měl samonosnou karosérii a takzvaně „vše vzadu“, což znamenalo, že měl motor vzadu a náhon na zadní kola. Název „1000 MB“ měl být připomínkou zhruba tisíciletého výročí založení Mladé Boleslavi a udávat objem motoru, ovšem díky poruchovosti prvních sérií zněl lidový překlad „1000 malých bolestí“. Díky své ladnosti, kráse a cenové dostupnosti se z embéčka stalo lidové vozítko, jehož bylo vyrobeno přes 440 000 kusů. Není bez zajímavosti, že v posledních letech cena tohoto oldtimera prudce vzrůstá a auto v nálezovém stavu přijde na cca. 50 000 kč.

5. Škoda 120

je nejznámější řadou modelu Škoda 742, které takřka nikdo z pamětníků neřekne jinak, než „stodváca“.  Měla řadový čtyřválec o obsah 1174 kubických centimetrů, maximálku na hodnotě 140 km/h. Po vzoru svého předchůdce „embéčka“ měla motor vzadu a náhon na zadní kola. Stodváca se stala symbolem normalizačního Československa a mezi léty 1976-1990 jich bylo vyrobeno přes milion kusů a velké oblibě se těsila i v ostatních státech socialistického bloku.

Picture of Václav Trávník

Václav Trávník

Spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. V autech vyhledávám rychlost, bezpečnost a pohodlí. Mezi mé oblíbené značky patří BMW a Audi. Na Autotripu primárně řeším inzerci a chod magazínu po obchodní stránce.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *