TOP 10 aut s pohonem 4×4: do terénu, na chatu i do sněhu
Člověk občas potřebuje náhon na všechny čtyři kola, ať jsou to cesty na chatu, potřeba tahat karavan, pomoc při podnikání v nepřístupném terénu, a nebo jen pro pocit lepšího bezpečí. Dnes si zkusíme představit 10 zajímavých aut s pohonem 4×4.
Zobrazit
Dacia Duster 4×4
Dacia Duster je velmi dobrý vůz do terénu i na běžné použití. Není to čistokrevný offroad, ale pokud se podíváte na pár recenzí, tak jeho výkon v terénu, nebo na sněhu není vůbec špatný. Drobnou nevýhodou může být tažné na pouze 1500 kg, což může být v případě některých karavanů například limitující. Nicméně jeho světlá výška 217 mm a nájezdový úhel větší než 30 stupňů je stvořen k překonání nepříznivých překážek.
Je velmi dobře vybaven i proti poškrábání, zespod nalezneme bytelný plech na krytí motoru. Jeho pohon 4×4 (avšak pouze do omezené rychlosti) je původem od firmy Nissan, což je zárukou spolehlivosti. Díky navolení režimu můžete vybrat režim automatický, 4X4 a nebo elektronicky uzavřít diferenciál. Vybrat lze ze škály benzinových i naftových motorů. Systém je velice málo poruchový a vykazuje nadprůměrnou spolehlivost. Ideální vůz pro rodiny, které jezdí na chatu, rybáře, ale také myslivce.
Škoda Octavia 4×4
Škoda Octavia je buď v klasické verzi nebo ve verzi Scout (od druhé generace) s pohonem 4×4. Pohon 4×4 má na starost vždy mezinápravová spojka Haldex a záleží vždy, jaký model vozu a rok výroby si vybereme. Tento vůz je velice rozšířený a na běžnou cestu po sněhu, nebo nezpevněné vozovce k chatě postačí. Není rozhodně určena do terénu, neboť ani její světlá výška, není to pravé ořechové.
Ani podvozek není dostatečně dimenzován na zvládání těžkých překážek. Opět zde můžeme vybírat mezi naftovými i benzínovými variantami. Jedná se však o léty zdokonalený systém pohonu všech kol, který je v posledních generacích inteligentní. Octavia ve verzi 4×4 je ideálním parťákem na běžné ježdění a pro rodiny, kdy nás nepřekvapí ani nepřízeň počasí.
Toyota Hilux
Hilux má pověst nezničitelného vozu. Je známkou houževnatosti a spolehlivosti. Jeho výkon v terénu je obdivuhodný. Světlo světa již spatřilo několik generací, ale svojí pověst se snaží držet. Jedná se o bytelný pickup, který slouží dokonce i složkám záchranného systému. To je vždy dobrá vizitka, protože obvykle je to známka toho, že vůz něco snese.
Vybírat lze mezi verzemi single cab, double cab a nebo extra cab. Délka vozu je přes 5 m a nejedná se o žádného drobečka. Užitná hmotnost, kterou Hilux přepraví převyšuje 700 kg. Pod kapotou naleznete především turbodiesely, ale pokud si dáte tu práci, naleznete i benzínové skvosty. Světlá výška vozu se pohybuje od 200-300 i více milimetrů. Na internetu lze dohledat její výkony v terénu, které jsou obdivuhodné.
Hilux je vybaven mezinápravovým diferenciálem, kdy můžeme u starých modelů vřazovat, a nebo u novějších modelů voličem volit režim jízdy. Voličem můžeme volit mezi náhonem pouze zadní nápravy, 4×4, a těžkým převodem do terénu 4×4 s možností uzávěrky diferenciálu. Má velkou nosnost na tažném zařízení, od 2500-3500 kg, což z vozu dělá výborného pracanta. Servis Hilux je především vcelku nákladný a je třeba na to brát zřetel, ale ten kdo pracuje v lese, nebo těžkých podmínkách tento vůz rozhodně ocení. Možností jsou samozřejmě i různé offroad verze.
Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.