Zajímavosti Žebříčky
🕓 10 min

TOP 10 aut s pohonem 4×4: do terénu, na chatu i do sněhu

Člověk občas potřebuje náhon na všechny čtyři kola, ať jsou to cesty na chatu, potřeba tahat karavan, pomoc při podnikání v nepřístupném terénu, a nebo jen pro pocit lepšího bezpečí. Dnes si zkusíme představit 10 zajímavých aut s pohonem 4×4.

Zobrazit

    Dacia Duster 4×4

    Dacia Duster

    Dacia Duster je velmi dobrý vůz do terénu i na běžné použití. Není to čistokrevný offroad, ale pokud se podíváte na pár recenzí, tak jeho výkon v terénu, nebo na sněhu není vůbec špatný. Drobnou nevýhodou může být tažné na pouze 1500 kg, což může být v případě některých karavanů například limitující. Nicméně jeho světlá výška 217 mm a nájezdový úhel větší než 30 stupňů je stvořen k překonání nepříznivých překážek.

    Je velmi dobře vybaven i proti poškrábání, zespod nalezneme bytelný plech na krytí motoru. Jeho pohon 4×4 (avšak pouze do omezené rychlosti) je původem od firmy Nissan, což je zárukou spolehlivosti. Díky navolení režimu můžete vybrat režim automatický, 4X4 a nebo elektronicky uzavřít diferenciál. Vybrat lze ze škály benzinových i naftových motorů. Systém je velice málo poruchový a vykazuje nadprůměrnou spolehlivost. Ideální vůz pro rodiny, které jezdí na chatu, rybáře, ale také myslivce.

    Škoda Octavia 4×4

    Škoda Octavia 4x4

    Škoda Octavia je buď v klasické verzi nebo ve verzi Scout (od druhé generace) s pohonem 4×4. Pohon 4×4 má na starost vždy mezinápravová spojka Haldex a záleží vždy, jaký model vozu a rok výroby si vybereme. Tento vůz je velice rozšířený a na běžnou cestu po sněhu, nebo nezpevněné vozovce k chatě postačí. Není  rozhodně určena do terénu, neboť ani její světlá výška, není to pravé ořechové.

    Ani podvozek není dostatečně dimenzován na zvládání těžkých překážek. Opět zde můžeme vybírat mezi naftovými i benzínovými variantami. Jedná se však o léty zdokonalený systém pohonu všech kol, který je v posledních generacích inteligentní. Octavia ve verzi 4×4 je ideálním parťákem na běžné ježdění a pro rodiny, kdy nás nepřekvapí ani nepřízeň počasí.

    Toyota Hilux

    Toyota Hilux

    Hilux má pověst nezničitelného vozu. Je známkou houževnatosti a spolehlivosti. Jeho výkon v terénu je obdivuhodný. Světlo světa již spatřilo několik generací, ale svojí pověst se snaží držet. Jedná se o bytelný pickup, který slouží dokonce i složkám záchranného systému. To je vždy dobrá vizitka, protože obvykle je to známka toho, že vůz něco snese.

    Vybírat lze mezi verzemi single cab, double cab a nebo extra cab. Délka vozu je přes 5 m a nejedná se o žádného drobečka. Užitná hmotnost, kterou Hilux přepraví převyšuje 700 kg. Pod kapotou naleznete především turbodiesely, ale pokud si dáte tu práci, naleznete i benzínové skvosty. Světlá výška vozu se pohybuje od 200-300 i více milimetrů. Na internetu lze dohledat její výkony v terénu, které jsou obdivuhodné.

    Hilux je vybaven mezinápravovým diferenciálem, kdy můžeme u starých modelů vřazovat, a nebo u novějších modelů voličem volit režim jízdy. Voličem můžeme volit mezi náhonem pouze zadní nápravy, 4×4, a těžkým převodem do terénu 4×4 s možností uzávěrky diferenciálu. Má velkou nosnost na tažném zařízení, od 2500-3500 kg, což z vozu dělá výborného pracanta. Servis Hilux je především vcelku nákladný a je třeba na to brát zřetel, ale ten kdo pracuje v lese, nebo těžkých podmínkách tento vůz rozhodně ocení. Možností jsou samozřejmě i různé offroad verze.

    Ssangyong Rexton 1

    Ssangyong Rexton 1

    První generace Rextonu měly hezky pevný rám. V terénu byly velmi spolehlivé a pod kapotou jim burácely motory převzaté od Mercedes-Benz. Právě tyhle vozy se nyní ve velkém dostávají mezi běžné uživatele, kteří hledají prostorný vůz i pro 7 pasažérů a nebo velké SUV, kde je možnost umístit 3 dětské sedačky. Minimální světlá výška je 224 mm.

    Základní model má přiřaditelnou přední nápravu a jeho více vybavení bratři užívají systém TOD (Torque on Demand). V překladu to znamená rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, což dále probíhá propojením předního a zadního diferenciálu, elektronicky řízenou spojkou (lze měnit intenzitu záběru ovládáním na palubní desce), která umožňuje rozdělit moment až 50:50 a kdyby, ani to nestačilo pomůže elektronická redukce.

    To jak zaznělo výše z vozu dělá ideálního společníka do rodin s třemi a více dětmi žijících v horách, rybáře, chalupáře, kteří potřebují tahat karavan k vodě a jinde, protože na kouli utáhne od 2800-3500 kg. Dejte si však pozor, abyste díky jeho délce nezůstaly viset na břiše při překonávání překážek.

    Audi A6

    Audi a6 Quattro

    Audi A6 je oblíbený hltač dálničních kilometrů a proslavila se i díky pohonu Quattro. Není to vůz do terénu, ale na zasněžené cesty, nebo jako tahač podvalu. Její pohon všech kol proslavil diferenciál Torsen, ten se však postupně inovoval, pak přešel na mezinápravovu spojku Haldex. Audi má své skalní fanoušky, kteří dobře ví, proč tyto vozy kupují.

    Vzhledem k tomu, kolik jich po našich cestách jezdí je třeba si o nich napsat. Pokud jste podnikatel co rád jezdí do hor, máte menší rodinu a nebo chcete pohodlné vozítko, které udělá službu na cestě za každého počasí je tu pro vás Audi A6. Volit můžete z nepřeberné plejády motorů, kdy nejčastěji se setkáme s šestiválcovým 3.0 TDI, výbav i karosářských variant. Je to zástupce vyšší střední třídy a pokud byste přece jen chtěli něco více offroad, je tu i varianta Allroad, která je zvýšena a působí více chlapsky, ale pozor ani ta není určena do těžkého terénu.

    Fiat Panda 4×4

    Fiat Panda 4x4
    Zdroj: Pava – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0 it

    Malá, ale přesto v terénu skvělá. Fiat Panda brázdí svět od roku 1981, až do limitované edice čtyřicet 2023, kdy musím říci, že její první verze jsou nádherné! Její pohon 4×4 prošel v průběhu času vývojem. U všech však platí vyšší světlá výška a skvělá průchodnost terénem a přepracované nápravy, ale hlavně lehkost neboť pandy moc neváží.

    Pokud jste dobrodruh, nebo mladý pár, který rád vyráží na nezpevněné cesty, tak Panda je tu pro vás! Je levná na údržbu a její poslední generace využívají podobný pohon všech kol jako Dacie Duster. Její motor nemá velké obsahy a proto vás nezrujnují ani povinná ručení.

    Její vzhled rozhodně nezapadne do tuctovosti. Není to sice hltač dálničních kilometrů díky svému zpřevodování je také ve vyšších rychlostech hlučnější, ale odvede velmi dobrou službu a vyrovná se i mnohem dražším konkurentům. Navíc její fanoušci pořádají mnoho zajímavých srazů, kde se člověk ledacos dozví.

    Nissan X-Trail

    Nissan x-Trail

    X-Trail si vydobyl své místo na slunci již od první generace. Jedná se o velmi oblíbený vůz se spolehlivým systémem 4×4. Jeho interiér napříč generacemi je velmi dobře odhlučněn a posádce nabídne dobrý komfort svezení. Pochvalují si ho i řidiči větších a robustnějších postav. Na výběr vždy dostanete tři jízdní režimy a to pohon pouze předních kol, pohon 4×4 a nebo automatický režim.

    Světlá výška je kolem 200 mm, výborné jsou i nájezdové úhly a dobrý boční náklon. Nikdy však nekupujte bourané vozy! X-Trail je velice citlivý na to, aby byla přední náprava skvěle spasovaná a pokud tak není, máte problém s prolínajícími gufery, proto vždy kupujte vůz s patřičnou historií. Díky uvedenému výše, přistupujte ke koupi s velmi zvláštní obezřetností, protože některé bouračky jsou velmi pěkně maskované. K dispozici jsou, jak naftové, tak benzínové motory.

    Suzuki Jimny

    Suzuki Jimmy

    Tento malý terénní vůz se vyrábí od roku 1970, my se ale posuneme v čase k poslední generaci. Někdo jej přezdívá „géčko pro chudé“, ale za mě je to úžasný skvost auta. Za celkem rozumné peníze dostanete stylovku, která se terénu rozhodně nebojí. Škarohlídi se mohou smát jak chtějí, ale Jimmy je opravdový offroad. Jeho délka i s rezervou je pouhých 3,6 m. Není příliš prostorný, ale zato velmi dobře zpracovaný a promyšlený. Na zadních sedadlech moc místa nehledejte, ale po jejich sklopení, přece jen něco naložíte.

    No a teď to důležitější. Pod kapotou má spolehlivý motor o objemu 1 462 cm3 a výkonem 75 kW, ale věřte, že Jimmymu to stačí. To nejdůležitější, však je ještě trošku jinde. Má stále manuálně vřazovatelné redukce (pokud nezvolíte automat), uzávěrku a spolehlivý systém pohonu všech kol. Jeho světlá výška je 210 mm, má žebřinový rám, výborné nájezdové úhly a je skvělý i v křížení náprav. Jimmy dokáže vyjet tam, kde jeho drahá konkurence končí. Pokud bych chtěl malý stylový offroad, Jimny je jasná volba.

    Ford Ranger Raptor

    Ford Ranger Raptor

    Pokud hledáte vůz co má „koule“ je tady Raptor. Modrý ovál nadopoval steroidy pick up a vznikl z toho zajímavý model. Jedná se o stylovku a to se týká i interiéru, ten je doslova prémiový. S váhou 2478 kilogramů a délkou 5381 mm je to pořádný „drobeček“. Navíc jeho nakládací hrana korby je ve výšce 860 mm a pokud se chcete po výjezdu na louku pokochat a usadit se na výklopné víko a třeba pozorovat svá stáda skotu, tak víko unese váhu statného kovboje 150 kg. Za vozem utáhnete žebřiňák s obilím do 2500 kg.

    Raptor zvládne v terénu opravdu hodně a to stejné platí i o brodění, náklonu a nebo křížení náprav. Je stvořen do těžších podmínek. Pod kapotou sice neobjevíte americké V8, ale věřte že 3.0 ECOBOOST Twin-turbo s výkonem 212 kW umí s autem hnout a doslova se za vámi jen zapráší. Je to skvělý společník pro novodobé rančery, rybáře, kteří nemají hluboko do kapsy a nebo pro milovníky pickupů.

    Nevýhodou jsou ceny servisu, tohle auto není na opravy zrovna nejlevnější, další nevýhodou jsou rozměry vozu, kdy parkovat před nákupním centrem, nebo ve středu města nebude vůbec lehké. Nehodí se na popojíždění po krátkých trasách a jeho revírem jsou spíše okresky, louky a nebo horské cesty.

    Lada Niva

    Lada Niva

    Lada je známá především mezi myslivci a lesními pracovníky. Tento vůz zvládne opravdu hodně. K dispozici je v pětidveřové a nebo více rozšířené třídveřové variantě. Pohon 4×4 je tak jednoduchý, že jednodušeji, už to ani nejde. Podle vzoru ruských Vazů spolehlivý a bytelný s uzávěrkou středového diferenciálu a vřazováním redukcí. Lada je offroad, který vás nenechá ve štychu.

    Má to jeden malý, ale podstatný háček. Zde je to na řidičovi, žádná elektronika vám nepomůže. Vše probíhá manuálně a je tak i na řidiči, aby projevil svou zručnost. Je třeba si říci, že Niva má několik verzí, které se mohou lišit i světlou výškou, nebo mírou brodivosti, či výbavou. Niva má pod kapotou vždy benzínový motor. Když jsme u toho terénu, její nájezdový úhel je 38 stupňů (může se lišit, jak jsem řekl výše), brodivost Nivy je kolem 50 cm, nízká váha a krátký rozvor je recept na překonání těžších překážek.

    Má také vynikající boční náklon, kdy snad jediné co by se dalo vytknout je absence uzávěrky diferenciálu při křížení náprav a nižší výkon motoru.  Má tažné na 1500 kg a pokud  potřebujete hodně muziky za rozumný peníz, tak vás Niva nezklame. Navíc si také zahrála v českém filmu Návštěvníci.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *