Před několika lety byl ve světě automobilů považován hliník za lehký materiál, vhodný pro stavbu lehkých sportovních vozů. Netrvalo dlouho a automobilky, po vzoru týmů Formule 1, začali ke stavbě sporťáků využívat karbonová vlákna, která jsou známa pro svou mimořádnou odolnost, při extrémně nízké hmotnosti. Jak se ale zdá, přichází čas, kdy bude u karbon nahrazen tvrdším a ještě lehčím materiálem s názvem grafén. Tento materiál byl objeven teprve v roce 2004. Svou strukturou se grafén podobá uhlíkovým vláknům, unikátní je ale v tom, že jeho tloušťka činí jeden pouhý atom.
BAC Mono jako jeden z průkopníků
Grafén je extrémně tenká forma uhlíku a je považována za nejpevnější materiál na světě. Jedním z prvních vozů na světě, který se veřejně představil s karosérií z grafénu, je britský supersport s motorem uprostřed, BAC Mono. Podle společnosti BAC, jsou části karoserie z tohoto jedinečného materiálu o dvacet procent lehčí než identické části z uhlíkových vláken a až o dvě stě procent tvrdší, než podobné části z oceli.
Vyplatí se vůbec sériová výroba?
Prozatím byl grafén využitý na jediném prototypu. Ten bude nyní podroben sériím testů, během kterých bude společnost BAC vyhodnocovat vlastnosti materiálu, v kombinaci s náklady na výrobu a dalšími klíčovými elementy, které budou mít vliv na konečné rozhodnutí o sériové produkci částí vozů z grafénu.
Zajímá vás jak vypadá jedinečné Lamborghini Centenario v pohybu, jistě nepřehlédněte náš nedávný článek.
Foto: BAC