Nakupování nových i ojetých aut online ve specializovaných e-shopech je fenomén poslední doby. Do popředí zájmu jej sice dostala covidová pandemie, ale můžete si být jisti, že tento způsob nakupování aut už s námi zůstane. Koneckonců, proč ne? Výhody jsou zřejmé. Stejně tak je ale legitimní zamýšlet se nad možnými riziky. Zákazníci se většinou bojí toho, že jim dorazí auto v technickém stavu, který neodpovídá tomu, co je psáno v popisu. Je tato obava oprávněná?
Rizika online autobazarů nejsou větší než u těch kamenných
Koupě ojetého auta skrývá vždy jisté riziko, je ale důležité si říct, že to není u online prodejců o nic větší než u těch tradičních. Vždy je riziko, že auto má vadu (ať již je zamlčená schválně, nebo o ní neměl tušení ani původní majitel), kterou prostě neobjevíte. Právě proto tolik záleží na tom, aby byla kupní smlouva na auto napsána opravdu dobře a umožňovala auto v případě, že se objeví problém, vrátit. Je zkrátka nutné pečlivě si smlouvu pročíst. Není asi nutné zdůrazňovat, že čím více zákazníků má s daným autobazarem dobré zkušenosti, tím větší jistotu férového jednání bude zákazník mít.
Jak kontrolují online autobazary stav nabízených vozidel?
I zde platí, že prověřené a dobře hodnocené firmy jsou tou pravou volbou. Své dobré hodnocení pravděpodobně nezískali jen tak. Součástí každého nákupu je u nich pečlivé prověření vozu. Pro kontrolu vozu používají vyškolení mechanici jasně definované postupy, kontrolují na autě stovky prvků a o všem vedou pečlivou dokumentace, včetně té fotografické. Kontroluje se samozřejmě i to, zda vůz nebyl přelakovaný, což většinou bývá silnou indikací toho, že prošel havárií.
Zákazník se o konečné koupi vozu rozhodne až na základě výsledků této pečlivé kontroly a vždy má samozřejmě v zádech i možnost vrácení vozu bez udání důvodu do 14 dnů od koupě, což je zákonem daná možnost, kterou mají všichni zákazníci e-shopů.
Jistota, kterou díky záznamům o kontrole zákazník získá, je velmi důležitá. Bez obav potom může otevřít peněženku a vůz opravdu koupit.
Konečné rozhodování je na zákazníkovi
Automechanici dají zákazníkovi všechny podklady k tomu, aby se mohl sám rozhodnout podle toho, jaké jsou jeho požadavky a možnosti. Konečné rozhodnutí je ale samozřejmě na něm. Zákazník musí sám vědět, co je ještě ochoten akceptovat a co již ne. Je to nicméně úplně stejné jako když kupuje vůz v kamenném autobazaru. Stejně tak je na něm, jak bude pečovat o auto poté, co se stane jeho majetkem.
Nákup v online autobazarech ale není spojen s jakýmikoliv specifickými riziky, které by se lišily od těch, které podstupuje zákazník v kamenném bazaru. Vybírejte u prověřených prodejců, buďte pečliví při kontrole smlouvy a užijte si své nové auto!
Zdroj obrázku: Andrey_Popov / Shutterstock.com