Čtyřkolový ekvivalent galského kohouta
V historii každého státu na světě můžeme najít automobil, který se ve dvacátém století stal pro danou zemi idolem a symbolem. V USA bychom takto označili Ford Model T, Pro Velkou Británii je typické Mini, Itálie klasickým Fiatem „pětistovkou“ Západní Německo je znám svým Broukem, Východní Němci byli zas pyšni na bakelitového Trabanta a my Čechoslováci jsme nedali dopustit na naší „stodvacítku“. V tomto výčtu jsme zapomněli zmínit jednu z velkých evropských automobilových velmocí. Tou je samozřejmě Francie. A jaké auto dokáže charakterizovat dvacáté století ve Francii lépe než věhlasný Citroën 2CV.
Pokud jste viděli alespoň jeden snímek ze známé filmový ságy vyprávějící osudy francouzského četníka Cruchota, jistě si vybavíte roztomilé, rozkolíbané vozítko, ve kterém se proháněla svérázná jeptiška s velice s osobitým jízdním stylem.
Původ 2CV
Tento čtyřkolový ekvivalent galského kohouta vznikl již před druhou světovou válkou. Konkrétně v roce 1939 vzniklo 250 prototypů. Všechny, krom čtyř byly ale ihned po vypuknutí válečného konfliktu zničeny, aby se nedostali do rukou nacistům.
Práce na voze se opět plně rozeběhla ihned po válce a jeho slavnostní premiéra proběhla již v roce 1948 na autosalonu v Paříži.
Svérázné požadavky pro konstruktéry
Automobil vznikal již od počátku jako lidový vůz. Hlavním požadavkem, který byl před konstruktéry předhozen byl poměrně náročný. Automobil musel dokázat převést čtveřici osob a pytel brambor přes zorané pole stálou rychlostí 60 km/h tak pohodlně, aby se v košíku postaveném mezi cestujícími nerozbilo ani jediné vejce.
Úspěch, který nikdo nečekal
Po představení byl o tento revoluční Citroën takový zájem že jej automobilka nestíhala vyrábět a tvořili se tak dlouho pořadníky. V roce 1962 započal Citroën vůz vyvážet i do zahraničí, kde se dočkal rovněž velkého úspěchu. O tom ,že vůz do velké míry předběhl svou dobu svědčí i fakt, že větší modernizace se 2CV dočkal až v roce 1951. Jen do roku 1968 bylo prodáno více než 2 miliony kusů.
Motory se měnily, kachna ale nikoli
Kachna, jak byl Citroën 2CV často přezdíván byl vyráběn hned s několika různými motorizacemi. Nejslabším agregátem byl motor o objemu 375 kubických centimetrů, s výkonem 6,6 kW. S tímto motorem dosahoval vůz maximální rychlosti 65 km/h. V roce 1954 dostal „dé šévó“ nový motor o objemu 421 kubických centimetrů s výkonem 9,2 kW. Tento agregát prošel v roce 1961 modernizací, po které nabízel výkon 10,3 kW. V roce 1968 se vůz dočkal dalšího, vylepšeného motoru. Tím byl čtyřválec s objemem 425 ccm a výkonem 12,1 kW, se kterým pro 2CV nebyl problém překonat rychlost 100 km/h. Poslední úpravy se motorový prostor dočkal v roce 1970. Tehdy se objevil agregát s objemem 431 ccm. Největší změnou byl ale příchod druhého motoru v nabídce. Tím byl silnější agregát s objemem 597 ccm a výkonem 20,6 kW, se kterým vůz pokořil i hranici 110 km/h
5 miliónů vyrobených kusů!
O tom, že byl Citroën 2CV velice oblíený i několik desítek let po svém příchodu svědčí skvěle fakt, že se v roce 1981 objevil na stříbrném plátně v bondovce „Jen pro tvé oči“, kde ztvárnil roli automobilu bond girl Meliny Havelock. A z výrobních linek přestala tato legenda sjíždět teprve v roce 1990 poté, co bylo vyrobeno více než 5 milionů kusů.
Foto: wikipedia.com, wikimedia.com