Domů Zajímavosti Co nikdy nedělat s automatickou převodovkou?

Co nikdy nedělat s automatickou převodovkou?

0
11778

Automatické převodovky, tedy česky samočinné převodovky často tvoří domněnku, že se o vše postarají zcela samy. Automatická převodovka ale vyžaduje pro dlouhou životnost několik zásad. Jde o pravidelné výměny oleje a filtru převodovky a k převodovce je třeba chovat se s opravdovým citem. Auto s automatickou převodovkou nejde roztáhnout dokud motor nenastartuje sám. Jde o nedostatek mazání převodovky, ale chybí tu i spojka jako u manuálu, motor se s koly spojen hydraulicky v měniči s pomocí planetových soukolí a síle z kol na motor chybí cesta. Odtah je možný na laně jen pár km s nízkou rychlostí a za nastartovaného motoru s vyřazením na neutrál.

Řazení při vysokých otáčkách z N na D

Když chcete rychle vystartovat s automatickou převodovkou, vytočíte motor se zařazeným N a pak zařadíte D. Celé pohonné ústrojí a zejména převodovka dostanou šíleně zabrat. Brzdící pásy a spojky vyvinou veškerou sílu a na to nejsou stavěné. Další varianta rychlého startu je stále dost nešetrná, ale lepší. Jsou 3 části hydrodynamického měniče točivého momentu. První je rotor, který se otáčí s motorem, druhá mění směr proudění oleje a třetí je turbína otáčená s převodovkou. Vytočíte-li motor na neutrál, rotor se velmi rychle točí, ale turbína stojí, což v konečném součtu vytváří tlak. Levou nohou sešlápněte brzdu, zařaďte D, pravou nohou přidejte plyn a uvolněte brzdu. Dáte zabrat hydroměniči, který to zvládne o dost lépe než brzdící pásy a spojky v převodovce. Ty v té době mají zařazen stupeň jedna a i když chtějí posílat svou sílu na kola, provozní brzdy vozidla jim v tom zabrání.

Při jízdě s kopce vyřazujete na N

Mnoho lidí zná teorii o úspoře paliva, kdy po vyřadění motor pracuje na volnoběh a pohonná jednotka spotřebovává méně paliva. Není ale kopec jako kopec. Zbytečné je to u modernějšího auta, kdy se při brzdění motorem zcela odstaví dodávka paliva a nic se nespotřebovává. Energie auta v pohybu udrží motor v chodu a nižší rychlosti, a postupná decelerace se často hodí. U nejmodernějších automatů jde o obdobu jízdu na neutrál. Hlavní důvod je ale změna režimu mezi pohybem a stáním. Onen přechod mezi  P, R, N a D, je pro převodovku mnohem náročnější než běžný chod a jde o to jej provozovat co nejméně. Měl by probíhat jen když vůz stojí a motor běží na volnoběh, nikoliv za jízdy. Hodí se tedy pro automaty na toto použití stvořené, což většina není.

Před zastavením vozu zařazujete zpátečku

Při změně chodu převodovky na zpětný, z jedničky na zpátečku či D na R, je třeba zcela zastavit. Kola se musí přestat točit a tím se zastaví i planetová soukolí v převodovce. Brzdící pásy v převodovce se zatnou do stojících bubnů a spojky v převodovce se bez tření sepnou. Budete-li řadit z D na R a zpět dříve než zastavíte, dojde ke vzniku nadměrného tření, které zkrátí životnost převodovky. Brzdící pásy jsou z hubičku, ale než rozeberete převodovku, abyste se k nim opravdu dostali, nedoplatíte se. Často je lepší převodovku vyměnit kus za kus.

Vyřazujete u semaforu na N

Další teorie pojednává o vyřazení na N při krátkém zastavení, jenž údajně je šetrnější pro převodovku. Pokud auto stojí, na turbínu v hydroměniči je to náročné, ale jde o menší zlo, než když sešlápnete plyn a u toho zrychlujete. Když vyřadíte na neutrál, opotřebovávají se přitom používané spojky a brzdící pásy v převodovce. Nechte zařazeno D a držte brzdový pedál. Určitě u zařazeného D nezatahujte ruční brzdu a nezavírejte garáž. Kdyby vám ruční brzda povolila, vaše auto vás v klidu může přejet. Při krátkém zastavení je pro mechaniku mnohem šetrnější držet vůz provozní brzdou na místě, než zcela vyřazovat na neutrál.

Před úplným zastavením zařazujete P

Při zařazení P se aktivuje parkovací západka v převodovce. Ta se zaklesne do svého ozubeného kola a zabrání otáčení převodovky i pohybu vozidla. Je zde tolerance znatelná ve zhoupnutí vozu, kdy při zařazení P v mírném kopci pak uvolníte brzdový pedál. Moderní převodovky už to nedovolí, ale ty starší ano. Pokud zařadíte P při pohybu vozidla, ona západka vyvine snahu zaskočit do zubu a tak se může zlomit. Kus kovu volně poletující v převodovce může poškodit další věci. Nenechávejte proto auto stát pouze se zařazeným P v kopci bez parkovací brzdy. Západka nesmí auto brzdit a držet tíhu 1,5 t hmotnosti v kopci. Nezapomínejte, že jde jen o provozní, tedy parkovací brzdu.

 

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here