Domů » Vozidlo » Péče o auto » Domácí opravy auta: Skvělá zkušenost, ale na co si dát pozor?

Domácí opravy auta: Skvělá zkušenost, ale na co si dát pozor?

Pokud máte auto stále v záruce a uvažujete, že si jej budete servisovat sami, nebo vás kutilský zápal láká vyzkoušet si něco nového, je dobré se předem zastavit a vše zvážit. Domácí opravy mohou být cennou zkušeností a někdy i úsporou, ale zároveň nesou určitá rizika. Každý by proto měl upřímně posoudit své schopnosti, technické zázemí i možné následky a teprve poté se rozhodnout, zda se do toho pustí.

Zobrazit

    Krok č. 1: Co je dobré vědět na začátek?

    Než vezmete klíč do ruky

    Než se vůbec pustíte do oprav, je důležité se dobře připravit. Pokud nemáte ponětí, jak daný úkon probíhá, začněte nejprve pozorováním, podívejte se na video, projděte si návod k vozidlu nebo sledujte, jak to dělá zkušenější mechanik. Už samotné „okouknutí“ vám napoví, zda na to máte dostatek znalostí, zručnosti i vybavení.

    V domácích podmínkách platí více než kdy jindy staré pravidlo: dvakrát měř, jednou řež. Lepší je strávit více času přípravou, než později řešit chyby, které mohou opravu prodražit nebo dokonce ohrozit bezpečnost.

    Studium a příprava informací

    Je jasné, že ne každý je vyučený mechanik. V dnešní době je ale velkou výhodou, že většinu potřebných informací a postupů lze snadno dohledat. Ideální je před začátkem práce zhlédnout instruktážní videa nebo projít podrobné návody, které často ukazují jednotlivé kroky velmi názorně. Někdy není na škodu sáhnout i po odbornější literatuře, například knížky z edice „Jak na to… “ bývají dobrým základem pro konkrétní značky a modely.

    Dříve než se pustíte do samotné opravy, vyplatí se projít si postup několikrát. Díky tomu získáte lepší přehled o tom, co vás čeká, a zároveň se sníží riziko chyb, které by mohly práci prodloužit nebo zkomplikovat.

    Pomoc zkušeného kamaráda

    Mnoho z nás má v okolí někoho, kdo se v autech vyzná. Není vůbec špatné domluvit se s takovým člověkem na asistenci při opravě. Může to být kamarád mechanik, soused, který už podobnou práci dělal, nebo zkrátka někdo, kdo má více zkušeností než vy. Přítomnost druhé osoby dokáže ušetřit čas, poradit ve složité situaci a v neposlední řadě přidá i jistotu, že na věc nejste sami.

    Pozor si však dejte na různé „všeználky“, kteří sice tvrdí, že není žádný problém a všechno zvládnou, ale ve chvíli, kdy dojde na lámání chleba, se ocitnou ve stejné situaci jako vy. Proto je lepší spoléhat na ty, kdo už mají reálné zkušenosti, než na plané sliby.

    Opravy auta svépomocí

    Správné místo na opravu

    Výběr místa pro opravu auta je naprostý základ – doslova alfa a omega celé práce. Pokud bydlíte v paneláku a rozhodnete se vyměnit motorový olej mezi domy nebo na parkovišti, není to zrovna ideální. Můžete způsobit škodu na cizím majetku (například vyteklým olejem), zablokovat parkovací místa a navíc riskujete, že vás někdo nahlásí, což se může prodražit.

    Není vhodné ani vyrazit někam k lesu nebo na zelenou plochu a pustit se do kutilství tam. Pokud to není váš vlastní pozemek nebo prostor, který je k opravám aspoň trochu uzpůsobený, raději to neriskujte. V takových případech je lepší využít služeb servisu nebo pronajaté dílny.

    Pozor na povětrnostní podmínky a čas

    Pokud máte zahradu a pustíte se do demontáže částí vozu pod širým nebem, nezapomínejte na počasí. Déšť, sníh nebo silný vítr mohou způsobit více škody než užitku. Rozebraný motor, do kterého naprší, může vyjít na mnohem víc peněz než původně uspořená částka za servis.

    Častou chybou je i podcenění času. Den není nekonečný a počasí se může rychle změnit. Sám jsem zažil práci venku v mrazu nebo v dešti a věřte, že zápal plic, bláto, špína nebo zmrzlé prsty dokážou opravu pořádně zkomplikovat.

    Problém může nastat i s nedostatkem světla. Pokud se práce protáhne do noci a nemáte možnost natáhnout elektrické osvětlení, stává se pokračování prakticky nemožným. Aku nářadí sice pomůže, ale u složitějších úkonů bývá jeho výkon nedostatečný. Starší vozy často vyžadují i vrtání nebo nahřívání dílů, což je bez síťového vybavení téměř nereálné.

    Nečekané komplikace: Nemusím vždy odjet!

    Jedno z nejhorších překvapení, které může domácí opravář zažít, je zjištění, že vůz po opravě není možné hned použít. Často máme pocit, že práce zabere jen chvilku, na videu vypadá všechno jednoduše a rychle. Realita ale bývá někdy úplně jiná.

    Například výměna čepu nebo ramene není na první pohled složitá a šikovný kutil ji zvládne. Problém nastane, pokud se při demontáži urve vysokopevnostní šroub a vy nemáte náhradní. Jeho odvrtání bývá časově náročné a mnohdy si vyžádá i výměnu dalších komponent, které nemáte po ruce. Najednou se z původně „hodinové“ opravy stane třídenní maraton.

    Podobné situace nastávají i při výměně dílů, kdy během práce odhalíte další skrytá poškození. To znamená nutnost objednat nové součástky a čekat na jejich doručení. Je proto vždy potřeba počítat s tím, že vůz nemusí být po opravě okamžitě pojízdný a může zůstat odstavený déle, než jste čekali.

    Bezpečné zvednutí vozu

    Mnoho oprav vyžaduje zvednutí vozu, nebo alespoň jeho části. O typech zvedáků si povíme v některém z příštích článků zvlášť, ale už teď je nutné zdůraznit jedno základní pravidlo: zvedejte auto vždy na rovině a pevném podkladu!

    Nikdy se nepouštějte do práce v kopci, na štěrku, blátě nebo jiném měkkém povrchu. Auto má obrovskou hmotnost a ta se při zvednutí soustředí na malou plochu základny zvedáku. Na nestabilním podkladu se zvedák snadno zaboří nebo vychýlí, což může vést k jeho selhání a následnému pádu vozu. V takovém případě hrozí nejen vážné poškození auta, ale i fatální zranění či smrt.

    Proto vždy dbejte na to, aby byl povrch pevný, rovný a zvedák měl stabilní oporu. A nikdy se při práci nespoléhejte pouze na zvedák – použijte také pojistné stojany.

    Myslete na bezpečnost!

    Než se pustíte do jakékoliv práce na voze, vždy myslete na bezpečnost. Nejde jen o správné místo, ale i o prevenci možných zranění.

    Ve vozech se nachází nejen klasické elektrické rozvody, ale i silné stejnosměrné proudy, které mohou být velmi nebezpečné. Neodborný zásah může vést k vážným zraněním, v krajním případě i k úmrtí, a to i s časovým odstupem. Proto nikdy nemanipulujte s elektrickými systémy bez dostatečných znalostí. Pokud byste byli proudem zasaženi, okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc, i když se vám zdá, že nemáte žádné příznaky.

    Při zvedání auta vždy používejte bezpečnostní podpěry a ideálně také klíny pod kola, aby se předešlo nečekanému pohybu vozu. Nikdy nespoléhejte pouze na samotný zvedák.

    Při práci s nářadím si vždy chraňte ruce a oči. Základní výbavou by měly být pracovní rukavice a ochranné brýle, které vás mohou ochránit před poraněním od odlétajících kovových částí, špon nebo kapalin.

    Krok č. 2 – Přechod od příprav k opravě

    Nyní už máme za sebou potřebné studium, objednané náhradní díly a připravené místo k práci. Pokud navíc disponujeme vlastní garáží se zázemím, elektřinou a potřebným vybavením, dostáváme se do klíčového okamžiku, tzv. bodu zlomu, kdy se z příprav přesouváme k samotné realizaci opravy.

    Kutilské opravy vozu

    Nářadí, které vám ušetří čas i nervy

    O samotném nářadí si povíme podrobněji v samostatném článku. Pro tuto chvíli předpokládejme, že základní výbavu už máte, ale je třeba počítat s tím, že auta bývají v tomto ohledu ošidná. Každá značka má své specifické tzv. „fíčury“.

    Například u značky Opel se často používají speciální torxy s označením E, vozy z koncernu Volkswagen, Škoda, Audi, Seat zase spoléhají na tzv. M-nástavce („hvězdičky“). U jiných značek vás mohou překvapit velmi velké imbusové klíče nebo naopak dvanáctihranné nástavce.

    Najít a pořídit tu správnou sadu nářadí chvíli trvá. Pokud vám rukama občas projde více aut, připravte se na to, že budete s každou další opravou objevovat stále nové a nové klíče a postupně dokupovat vybavení. Některé speciální nástroje sice vypadají jako zbytečnost, ale ve skutečnosti vám dokážou ušetřit spoustu času, nervů i chyb. Proto se vždy snažte zjistit dopředu, jaké nářadí bude konkrétní oprava vyžadovat – a počítejte s tím, že na některé potřeby přijdete až během samotné práce.

    Utahovací momenty rozhodují

    Může se to zdát jako zbytečný detail, ale správné utahovací momenty jsou naprosto zásadní. Přetažené kolo dokáže způsobit velké problémy a stejně tak nedotažený šroub může vést k vážným poruchám či nehodám.

    Než se pustíte do jakékoli opravy, ať už jde o součásti podvozku, motoru, nebo jemné závity – vždy si zjistěte předepsané hodnoty momentů. Utahování „od oka“ je velmi riskantní a často končí strženým závitem nebo naopak uvolněným spojem.

    Přesné údaje najdete v montážních příručkách výrobce, případně v diagnostických programech, které kromě chybových kódů často obsahují i podrobné pokyny k údržbě a demontáži. Momentový klíč by proto měl patřit k základnímu vybavení každého, kdo se do oprav vozu pouští.

    Časový rozvrh opravy

    Možná to zní úsměvně, ale je dobré počítat s tím, že oprava vám napoprvé zabere mnohem více času, než čekáte. Proto se do ní pouštějte pouze tehdy, když máte skutečnou časovou rezervu. Ideální je naplánovat opravu na období, kdy vůz alespoň dva dny nebudete potřebovat. Typický příklad: začnete v pátek večer a v sobotu odpoledne máte naději, že auto složíte zpět, ovšem pokud půjde všechno dobře.

    Nikdy si nestanovujte nereálně krátké termíny ani přehnaná očekávání. Stres a spěch jsou nejhoršími nepřáteli pečlivé práce. Postupujte systematicky a v klidu. Velmi užitečné je také průběžně si fotit jednotlivé kroky, usnadní vám to zpětnou montáž a budete mít jistotu, že nic nezůstane stranou.

    Tento princip už jsme zmínili výše, ale stojí za to ho zdůraznit! Dostatek času je klíčem k úspěchu při každé opravě.

    Kontrolujte ideálně třikrát

    Jakýkoliv zásah do vozu může být nebezpečný, pokud není proveden správně. Nedotažený šroub na brzdách, kolech, podvozku nebo v motoru může mít fatální následky. Zejména u podvozkových dílů, jako je čep řízení nebo rameno, může špatné dotažení znamenat přímé ohrožení bezpečnosti celé posádky.

    Riziko ztráty záruky

    Záruka je jedním z hlavních rizik při domácích montážích. Pokud si díl namontujete sami, bývá často obtížné prokázat, že byl instalován odborně. V takovém případě se na něj nemusí vztahovat plná záruka, a při reklamaci můžete narazit.

    Zvláštní pozor si dejte u komponentů, které jsou považovány za nevratné, například u alternátorů, startérů nebo elektronických řídících jednotek. Jakmile jsou jednou namontovány, obchodník je už zpravidla nepřevezme zpět.

    Proto vždy platí:

    • Před montáží pečlivě zkontrolujte nový díl. Porovnejte jej se starým, a to ideálně v čistých rukavicích.
    • Krabičku otevírejte opatrně. Pokud se ukáže, že díl nepasuje, můžete jej v zákonné lhůtě 14 dnů většinou bez problémů vrátit.
    • Nespoléhejte jen na VIN kód. I když podle něj díl sedí, může se lišit drobným detailem, který instalaci znemožní.

    Díky těmto krokům si ušetříte zbytečné komplikace i peníze.

    Oprava auta doma

    Zkušební jízda jako poslední krok 

    Po každé opravě vozu je zkušební jízda naprostou nutností. Berte ji jako poslední krok, který vám ukáže, zda bylo vše provedeno správně.

    Postupujte při ní opatrně a s rozvahou, rozhodně se hned po výměně dílu nevydávejte na stovky kilometrů dlouhou cestu. Nejprve proveďte krátkou projížďku v okolí, nejlépe po rovině a při nižších rychlostech. Sledujte chování vozu, zvuky i odezvu řízení a brzd. I drobná „chybička“ nebo závada nového dílu se může projevit až během prvních kilometrů.

    Po skončení jízdy nezapomeňte provést tzv. výstupní kontrolu:

    • zkontrolujte hladiny provozních kapalin,
    • projděte kola a ověřte utažení,
      podívejte se na podvozkové díly, pokud jsou viditelné,
    • zkontrolujte řemeny, hadice a případné úkapy.

    Teprve když všechno vypadá v pořádku, můžete auto považovat za připravené k běžnému provozu.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *