Jak vyměnit olej v autě? Postup je velice jednoduchý

0
2387
Foto: TwentyCars

Výměna oleje má svá pravidla

Pravidelná výměna motorového oleje bývá českými motoristy mnohdy dosti podceňována. Přitom se jedná o důležitou proceduru, která může značně prodloužit životnost vašeho vozu a vám zaručit mnoho šťastných kilometrů bez problémů. Jak tedy správně vybrat a vyměnit motorový olej?

Jak vyměnit olej v autě svépomocí?

Je samozřejmé, že před nalitím nového oleje bude potřeba ten starý vylít. Při vypouštění chceme, aby olej tekl co nejlépe, a aby tam ideálně žádný nezůstal. Začněte tedy krátkou projížďkou, během které se motor stihne zahřát a olej zřídne. Neporovnatelně snadněji tak bude téci ven. Nachystejte si také vhodný klíč pro uvolnění zátky olejové vany a nějakou nádobu, do které olej vypustíte.

Vypustit motorový olej není žádná věda

U mnoha nových aut se také setkáte s krytem motoru, který budete muset pravděpodobně sundat. Následně už je to velice jednoduché. Povolte šroub olejové vany. Pokud to někdo při minulé výměně nedotáhl „na krev“, tak by to mělo jít poměrně snadno, jelikož zahřátý kov se nepatrně uvolní. Jakmile zátku vyjmete, tak začne olej okamžitě téci do připravené nádoby. Pomůže také uvolnění víka pro dolévaní oleje, jelikož se nebude vytvářet podtlak. Oleji dejte dostatek času a nechejte ho pořádně vykapat.

Výměna olejového filtru

Můžete si sednout, nebo se raději pustit do výměny olejového filtru. Ten se mění vždy s novým olejem a věřte tomu, že je to potřeba. U starších vozů je to klasický kovový váleček, v němž se skrývá samotný filtr. V novějších vozech se kvůli ekologii vyměnil za vložku v plastovém válci. Při výměně kovového filtru budete pravděpodobně potřebovat stahovák na olejové filtry. Ten nasadíte na fltr, poměrně snadno ho povolíte a zbytek už vytočíte rukou. Ještě existuje jeden způsob, který vám ale samozřejmě doporučit nemůžeme. Pokud takový stahovák nemáte k dispozici, tak filtr stačí prorazit velkým šroubovákem a vytočit ven. Počítejete s tím, že se až nelidsky zašpiníte.

Nový olejový filtr dotahujte pouze rukou

U novějších vozů stačí demontovat víčko plastového válce a filtr vyměnit. Při instalaci nového kovového filtru nezapomeňte olejem pomazat gumové těsnění. Předejdete jeho „střihnutí“ a bude krásně těsnit. Olejový filtr vždy utahujte pouze rukou. Už tak to bude pořádná dřina, až ho budete příště povolovat.

Nyní utěsnit zátku olejové vany

Než nalijeme nový olej, tak je potřeba olejovou vanu zavřít. V opačném případě byste olej nalévali hodně dlouho a pořád by nepřibýval. Pokud máte tu možnost, tak se snažte při každé výměně vyměnit šroub i měděnou podložku (pokud tam je). Porušený závit na zátce dokáže zničit závit ve vaně, což vede k pěkně nepříjemným problémům. Zátku olejové vany utahujte s citem. Obrovské newtonmetry k tomu opravdu potřeba nejsou.

Výměna oleje v autě se blíží ke zdárnému konci

A kolik oleje byste měli do auta zase nalít? To je dobrá otázka. U každého motoru je doporočené množství oleje jiné. Podívejte se na internet, nebo se zeptejte zkušeného mechanika. Pokud nic nepomůže, tak změřte množství vylitého oleje. Do motoru nalijte zhruba 75% celkového množství oleje a chvíli vyčkejte. Olej steče a zkontrolujte měrku oleje. Při každé kontrole ji hlavně utřete a teprve poté se podle ní řiďte. Olej dolijte tak, aby byl mezi ryskami. Poté vůz nastartujte a nechejte ho chvíli bublat na neutrál. Znovu zkontrolujte a v případě potřeby dolijte.

Co dělat při přelití motorového oleje?

V žádném případě nesmíte přelít, jinak hrozí nevratné poškození motoru. Pokud se vám to bohužel povede, tak můžete znovu povolit zátku olejové vany a přebytečné množství vypustit. Šroub nevytahujte úplně, ale kontrolujte s ním tok, aby se vám vše nevylilo ven. Možné je také sehnat kamaráda mechanika s odsávačkou oleje.

Výrobce má vždy pravdu

Tvrdit, že návody k použití a radami výrobce se řídí jen amatéři a neználci je více než omezené. Při výběru motorového oleje jsou rady výrobce velice důležité. Motorové oleje se dělí dle výkonnostních tříd ACEA nebo API. Ty určují oleje dle typu užití v benzínových nebo naftových motorech, zda se jedná o olej pro motory s přímým vstřikováním nebo zda se jedná o olej s prodlouženým intervalem výměny.

Například označení ACEA A1/B1 určuje, že se jedná o běžný motorový olej s běžnými intervaly výměny. Písmeno „A“ označuje možnost použití oleje v benzínových motorech.  Písmeno „B“ označuje olej, který lze používat i ve vznětových motorech. Označení ACEA A3/B3 označuje oleje, vhodné pro využití při vysoké zátěži a s prodlouženými doby výměny. Oleje s značením ACEA A4/B4 jsou vhodné pro motory s přímým vstřikováním paliva. Označení API SJ značí využití v motorech, vyrobených po roce 1996.

Tímto označením, dle výkonnosti a příslušnosti motoru je třeba se řídit na prvním místě. Značka oleje již takou roli nehraje. Pokud zakoupíte olej jiného výrobce, než při minulé výměně, nebo pokud namísto známé značky zakoupíte olej méně známého výrobce, nic se neděje. Důležité je pouze správné označení oleje.

Syntetický nebo minerální olej?

Takto se dříve rozdělovali motorové oleje na základě základu jejich výroby. Dnes již toto označení víceméně pozbývá smyslu. Plně syntetický nebo plně minerální olej již prakticky neexistuje. Za plně syntetický olej se považuje takový, označený kódem 0W nebo 5W. Polosyntetické oleje bývají označovány kódem 10W a minerální oleje jsou považovány ty, označeny kódem 15W, zřídka kdy označením 20W.

Tyto číselná označení se řídí dle tak zvané startovatelnosti motoru při nízkých teplotách. Čím nižší číslo se před písmenem „W“ ukazuje, tím řidší olej před vámi stojí. V zimě je tedy olej za studena tekutější a lépe dokáže mazat motor hned po startu. Druhé číslo značí hustotu oleje, za vysokých teplot. Čím vyšší číslo, tím dokáže zvládnout olej vyšší teplotu při udržení si kvalitních mazacích schopností.

S ohledem na naše klimatické podmínky se za optimální třídu považují oleje s hodnotami 40 a 50. Pamatovat je ale třeba i na to, jak hustý olej byl v motoru používán dosud. Příliš řídký nebo naopak příliš hustý olej by mohl být pro životnost motoru naprosto fatální.

Přísady do oleje

K mání existuje celá řada nejrůznějších přípravků, které by měly snížit hlučnost, kouřivost nebo vytvořit ochranný film ochraňující motor. Mnohé tyto přípravky dokonce uvádí, že dokáží ochránit i motor, fungující zcela bez oleje nebo s jeho nízkou hladinou.

Jaká aditiva do nafty používat?

Foto: Pexels.com

Jak vyměnit olej v autě? Postup je velice jednoduchý
5 (100%) 2 hlasů

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here