Bez správné chladící kapaliny se motor neobejde. Jen tak totiž může auto fungovat v té správné teplotě. Ta má dopad na spotřebu, výkon či na celkovou životnost vašeho vozu. Chladící kapalina odvádí teplo a brání možnému přehřívání. V praxi se ale mohou řidiči setkat hned s několika druhy chladící kapaliny a v tomto článku se podíváme na to, jaké to vlastně jsou.
Každý výrobce svému konkrétnímu modelu předepisuje, jaký druh chladící kapaliny do motoru patří. Aby se jednotlivé typy těchto kapalin od sebe jednoduše odlišily, barví se chladící kapaliny výraznými umělými barvivy.
Druhy chladících kapalin
Platí, že každá chladící kapalina má úplně jiné složení i požadované vlastnosti a je třeba se řídit základní zásadou, že čím novější motor, tím větší nároky na chladící kapalinu.
Velkou přednostní chladících kapalin je, že kromě odvodu tepla plní i další funkce. Tou klíčovou je, že chrání komponenty před rzí a pryžová těsnění díky vhodné chladící kapalině méně praskají.
Nejčastěji používané chladící kapaliny
Barva | Označení | Vhodné pro | Poznámka |
Žlutá | G10 | Starší motory s hlavami nevyrobenými ze slitin hliníku | – |
Zelená/Modrá/Modrozelená | G11 | Auta s motory, jejichž hlavy jsou z hliníkových slitin | – |
Červená | G12 | Novější motory s hlavami přímo z hliníku | – |
Fialová/Růžová | G12+ | Novější motory s hlavami přímo z hliníku | Odlišná barva, jinak téměř totožné s G12 |
Fialová/Růžová | G12++ | Novější motory s hlavami přímo z hliníku | Obsahuje silikáty |
Růžová/Fialová | G13 | Nejnovější vozy | Chrání proti korozi |
Jak poznat typ chladící kapaliny ve svém vozu?
A jak poznat, kterou chladící kapalinu máte ve vašem autě zrovna nalitou? Výchozím klíčem pro zjištění je hlavně již zmíněná barva. Pomoci však může i návod k obsluze vašeho vozu. Na nádržce by také měl být štítek, kde bude druh chladící kapaliny uveden, u starších vozů to ale může být problém, jelikož se štítky v průběhu životnosti vozu mohou odlepit. V tomto případě je lepší zajet do servisu, kde správný typ chladící kapaliny určí.
Pozor na míchání různých druhů
Prvním základním pravidlem je, že jednotlivé druhy chladících kapalin se nemíchají. Vždycky je třeba, aby řidič pořádně prozkoumal manuál k jeho vozu, nebo aby se případně dotázal v odborném servisu, kde s výměnou či s doplněním chladící kapaliny zároveň i rádi pomohou.
Zároveň platí, že chladící kapalina by se ve vašem voze měla pravidelně měnit. V případě chladících kapalin s označením G10 a G11 platí, že by mělo jít asi každé dva roky. Starší vozy totiž už od své výroby mají tendenci do svého chladícího systému vpouštět malé množství spalin i oleje.
Chladící kapalina se tak v případě těchto starších automobilů mísí s látkami, které optimální vlastnosti chladící kapaliny časem postupně degradují, a i proto je stanovený termín výměny relativně krátký. Pro ostatní chladící kapaliny však bude stačit, když se k jejich výměně odhodláte každých zhruba pět let.
Použití nesprávné chladící kapaliny má v praxi svá rizika. Setkat se totiž můžete i s nepříjemnými závadami a následnými opravami. Tou nejčastější poruchou je těsnění pod hlavou, které má v důsledku užití nesprávné kapaliny tendenci praskat. Setkat se ale můžete i s dalšími možnými úniky chladící kapaliny, které se však vyplatí řešit s odborníky.
Co obyčejná voda?
Obyčejná voda namísto kvalitní chladící kapaliny se v praxi příliš nepoužívá, a to zvlášť v chladných měsících. Její případné zamrznutí by totiž mohlo váš automobil až na několik dnů odstavit z provozu. Nepoděkovala by vám v takovém případě ani vaše peněženka.
Výjimkou je akorát náhlé řešení vzniklých problémů, a to třeba v případě náhlého úniku chladící kapaliny pro optimální dojetí do cíle. Myslete pak ale na to, že po použití obyčejné vody je třeba ji následně z chladícího okruhu vypustit a nahradit kapalinou, která tam skutečně patří.
Jak na výměnu chladící kapaliny
V chladiči by se její hladina měla nacházet mezi maximální a minimální ryskou. Ve většině případů se míchá dohromady s destilovanou vodou a podle odborníků by k jejímu doplňování mělo dojít vždy za studeného chodu motoru. Jinak se totiž jako řidiči a vlastníci automobilů vystavujeme riziku prasknutí hlavy válců i dalším problémům.
Proč? To je jednoduché. Zahřátá chladící kapalina totiž má tendenci se chovat nepředvídatelně a pokud v takové situaci otevřete víčko chladící kapaliny, vymrští ji tlak do vzduchu a uniklá horká voda začne ohrožovat vše kolem sebe. Proto je třeba hladinu chladící kapaliny v praxi kontrolovat jako v případě nemrznoucích směsí.