Co je prioritou číslo jedna při navrhování nových automobilů a technologií? V drtivé většině případů je to dnes snižování emisí. Problémy se hledají i tam kde nejsou a řeší se podivnými systémy a opatřeními. Již jsme si zvykli na motory s miniaturním objemem a filtry pevných částic. Volkswagen ale chystá něco, co vás možná i přesto překvapí. A jsou tím filtry částic pro brzdy.
Není to první snaha
V blízké době se tak má německá automobilka Volkswagen začít soustředit na eliminaci prachu z brzd. Na tomto projektu začala pracovat společně s firmou Mann+Hummel, která již v minulosti s něčím podobným přišla. Jejich systém se ale nijak neuchytil. To ale může angažování gigantické automobilky změnit.
Proč potřebujeme filtry částic pro brzdy?
Možná se ptáte na to, kde se vlastně onen problémový prach bere. Jako první je důležité pochopit, že brzdové desky jsou v podstatě spečené částice kovu. Během brzdění se třou o brzdové kotouče a uvolňují se do ovzduší. To má za následek opotřebení brzdové aparatury a uvolňování prachu do ovzduší. A protože je dnes kvalita ovzduší tak silným tématem, tak nás vlastně ani něco podobného nemůže zaskočit.
Množství brzdového prachu v ovzduší je opravdový problém
Zajímavé jsou ale data, které firma Mann+Hummel dodala. Podle průzkumu se totiž v Německu za jeden rok vypustí do ovzduší 10 000 tun brzdového prachu. A nevytváří ho pouze ty neekologické osmiválce, ale i „zelené“ elektromobily. I ty totiž používají konvenční brzdové systémy, takže se nulovou zátěži na přírodu rozhodně chlubit nemohou. A díky snižování emisí z výfuků má okolo roku 2030 pocházet až 80% emisí právě z brzd a pneumatik.
Má to i světlou stránku
Speciální filtry by měly být snadno vyměnitelné a obstaraly by to za vás servisy během klasické prohlídky. Co je ale pozitivní, tak to je kladný vliv na disky kol. Prach z brzd je totiž nebude moci zašpinit a zůstanou tak déle zářivé a čisté.
Foto: Mann+Hummel