Nejlepší verze Ford Mondeo Mk4 – 2.5 turbo benzín

Ford Mondeo čtvrté generace je považováno za všestranné auto, které se osvědčilo jak svou praktičností, tak i výkonnými motory. Mezi nejlepší verze této generace patří model s přeplňovaným pětiválcem o objemu 2,5 litru, který poskytoval výkon 220 koní a svižnou jízdu, ačkoliv nedosahoval takové dynamiky jako někteří konkurenti.

Obsah Zobrazit

    Flexibilní auto

    Jakákoliv generace Mondea byla komfortním autem. Ne každá ale dokázala vypadat tak nenápadně a přitom jet dost svižným tempem. To totiž dokázal zajistit pouze motor o objemu 2,5 litru. Interiér nabízí pohodlné sedačky i dost prostoru na nohy a hlavně kvalitní odhlučení. Bylo by to i vynikající rodinné auto, kdyby v interiéru nebylo tolik součástek vyrobených z levného plastu, který by děti snadno rozbily. Ba ne, objem kufru 550 litrů u sedanu mluví za vše. Rozdíl mezi sedanem a kombíkem už není nijak výrazný, jen asi 20 litrů.

    V kombíku to za mě však Mondeu sluší o dost víc, u sedanu kazí zadek až moc zaoblená světla a spoustu dalších drobnůstek. Jestli nevěříte, podívejte se na naše video a rozhodně si pusťte zvuk.

    Motor od Volva

    Teď už ale přejděme k tomu hlavnímu. Nejvýkonnější motor ze všech generací a modelů je benzínový pětiválec o objemu 2,5 litru přeplňovaný turbem od značky Duratec. Stejný motor, který je mimochodem od Volva, byl použit například i u Focusu ST. Tento řadový pětiválec ovšem nedokáže vyvinout výkon vyšší než 220 koní, kvůli čemuž mu ujede kdejaký jiný sedan či kombík včetně Passatu a Superbu.

    Ford Mondeo 2.5t duratec

    Z nuly na sto mu to proto trvá poměrně dlouho – necelých 8 sekund. Neváží však ani 1,5 tuny (verze liftback), což zase pomohlo jeho maximální rychlosti. Ta činí skoro 250 km/h a to už tak špatně nezní, pokud se bavíme o “obyčejném“ rodinném autě.

    Motorizací bylo nabízeno více a ty se od sebe lišily především objemem. Až na dnes probíraný 2,5 litr šlo u všech ostatních Mk-čtyřek o čtyřválce. I přes to, že V6 už nebyly dále nabízeny, je to přeci jen pořád Ford, k němuž patří vysoká spotřeba benzínu. Ta se i u řadového motoru pohybuje okolo deseti litrů na sto kilometrů.

    Převodovka byla u tohoto specifického modelu nabízena pouze manuální, šestistupňová. Důvod byl prostý, jedná se o nejsportovnější verzi Mondea, a tak chtěl Ford dopřát nadšencům svižnější jízdy nějakou tu zábavu.

    Poněkud zajímavý byl také náhon na přední kola. Hlavní konkurenti, jako třeba BMW řady 3 nabízeli buďto pohon zadních nebo všech čtyř kol. Jen u Mazdy 6 byste se setkali s pohonem předních kol, ale i ta měla v nabídce AWD verzi.

    Konec produkce

    Motoristické magazíny o Mondeu psali jako o skvělém autu, jenže ani to nepomohlo vyšším číslům v prodeji. Zatímco u první generace se prodalo i 100 tisíc kusů ročně a u druhé 80, u této to bylo slabých 30 tisíc a rok od roku se prodejnost snižovala. Nepomohl ani fakt, že jednu z verzí tohoto Mondea řídil slavný James Bond ve filmu Casino Royale. Jestli si Bonda nedokážete představit v jiném autě než Aston Martin, mrkněte na následující video.

    Od zahájení prodeje uběhly rychlé tři roky, když byl v roce 2010 představen facelift, který s sebou přinesl novou přední masku, světla, nárazníky a kvalitnější plasty. Tehdy se do nabídky dostal výkonnější motor s technikou EcoBoost, který měl splňovat přísnější emisní normy. Žádný z modelů už ale nebyl schopný dosáhnout tak vysoké maximální rychlosti jako 2,5 litrový Duratec, jenž se v tomto roce přestal dávat pod kapoty.

    Picture of Matěj Blažek

    Matěj Blažek

    Auta pro mě rozhodně nejsou jen dopravním prostředkem. Věřím totiž, že mají duši. Především ta stará. Zvuk motoru mě už od mala uklidňuje. I proto mi dělá radost, si jen tak pročistit hlavu jízdou po okreskách. Rád se ale také podívám s obytňákem kamkoliv po Evropě.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *