Dnes je to více než 60 let od výroby prvního vozu se značkou Subaru. Vyroben byl přesně 3. března 1958. A nebyla to Impreza. Bylo to miniauto. Jmenovalo se Subaru 360 a v Japonsku se stalo obdobou Citroënu 2CV ve Francii nebo ve Fiatu 500 v Itálii. Měnil dějiny.
Prodalo se 400 000 kusů
Firma, která 360 vyrobila, vznikla z letecké firmy Nakajima Aircraft Company. V té době se také přišlo s označením Subaru, které známe až dodnes. V překladu z japonštiny totiž znamená vládnout. Je tak také označeno souhvězdí Plejády. Menší zkušenosti se stavbou automobilů již měli. Ještě před 360 vyráběli model P-1. Vyrobilo se ho pouze 20 kusů. Proto se do začátků velkovýroby Subaru nepočítá. 360 ho totiž ve všech směrech naprosto předčil. Vyráběl se 13 let a prodalo se téměř 400 000 kusů. To je o něco více než 20.
S 16 koňmi patřil mezi pomalejší
Číselná označení vozu jsou často shodný s jejich výkonem v koních. Tak tady tomu tak doopravdy není. Označení 360 vypovídá o objemu motoru. Byl to pouhý dvouválec umístěný nad zadní nápravou, která byla poháněna. Výkon byl originálně 16 koní, což se ke konci výroby zvedlo na 25. Speciální verze Young se 2 karburátory disponovala 36 koňmi.
Dvoutakt, do kterého se nemíchal benzín
Výkon se na kola přenášel přes manuální převodovku. Měla 3 stupně. Později se přidal také čtvrtý i pátý rychlostní stupeň. S tím se zvýšila i maximální rychlost. Z 83 km/h se zvedla na 102 km/h. Vůz měl ale něco zajímavého. Byl vybaven dvoutaktním motorem, do kterého se musí lít benzín smíchaný s olejem. Stejně jako u trabantu. Do 360 ale člověk nic míchat nemusel. Byl vybaven speciální nádržkou na olej. Z té se následně dávkoval. Tento systém odděleného mazání se nazýval Subarumatic, ale přišel až roku 1964. Až do tohoto roku se benzín míchal klasicky v kanystru.
Prostor pro 4
Možná to tak nevypadá, ale uvnitř byl prostor pro 4 cestující. Druhá řada ale moc pohodlná nebyla. Sedačky se daly přirovnat k těm v MHD. Nebo k těm v supersportech? Střecha byla vyrobena z laminátu, což byla práce leteckých inženýrů. To výrazně pomohlo držet váhu hodně nízko. Celkově to bylo něco přes 400 kilogramů. Ani výbava nikoho rozhodně nezhýčkala. V kabině naprosto chyběly odkládací prostory a ve dveřích nebylo čalounění. Jako všech vlastností 360, tak i výbava se během let změnila. Přišly i výklopné boční okna a odkládací prostory ve dveřích.
Beruška?
Délka Subaru 306 byla 3 metry. Tedy 299 centimetrů. Šířka 130 a výška pouhých 138 centimetrů. Z tohoto důvodu vypadá při pohledu zepředu jako čtverec. O tvaru si uděláte nejlepší obrázek při pohledu na obrázek. Díky zakulacení si vysloužil přezdívky jako například Beruška.
Různé druhy karosérií
Na přední nápravě se nacházely vlečená ramena a zadní poháněná byla na výkyvných polonápravách. Brzdění měly na starosti bubnové brzdy. Na karosériích se postupem let pracovalo. Přišly také verze combi a valník. V roce 1961 se identická pohonná jednotka vložila do Subaru Sambar. Tak přišla minidodávka ve verzích s prosklenou skříní i valník.
Neúspěch v USA
Tento vůz se dostal i na americký trh. Ne pod označením 360, ale jako Maia. Subaru Maia se ovšem s velkým úspěchem nesetkalo. Jen si vzpomeňme na vozy, které v té době v USA byly v trendu. Nic na tom nezměnil ani zvětšený objem motoru na 423 cm3. Snažení kompletně ukončil článek v Consumer Report. Tam byl v důsledku pochybné pevnosti karoserie a nebezpečné pomalosti označen za nepřijatelný.
Přidal se k legendám
I přes své pády i vítězství se přidal mezi legendy automobilismu. Subaru 360 bylo nakonec přispěním Japonské společnosti inženýrů doporučeno, aby se přidalo do Národního kulturního dědictví Japonska. Následně přišel méně úspěšný model R-2, který byl vystřídán modelem Rex. U nás prodávaný jako Justy.
Foto: Subaru America