Historie Alfy Romeo 2. část

0
12005

Procházka slavnou historií pokračuje

V nedávném článku jsme se věnovali historii jedné z nejslavnější automobilek světa. Historie Alfy Romeo je ovšem na tolik obsáhlá, že kapacita našeho minulého článku vystačila pouze na historii psanou od let 1907 do druhé světové války. Pojďme se tedy společně podívat na to, jak se historie Alfy Romeo vyvíjela po druhé světové válce.

 

Poválečná krize

Stejně jako celá Evropa, i Alfa Romeo byla druhou světovou válkou značně zasažena. Továrna byla v průběhu válečného konfliktu vybombardována spojeneckým letectvem a následně okupována zbytky německých sil. I přes to se malé skupince inženýrů povedlo zachránit plány a potají zahájili práce na vývoji automobilu pro poválečnou Evropu. To ovšem netušili, jak špatně na tom Evropa po válce bude.

 

Úprava předválečných modelů a výroba kamen

Trh s automobily byl ovšem velice nejistý a v továrnách Alfy Romeo se tak rozeběhly i další výrobní linky, které zabezpečovaly alespoň nějaký jistý příjem. Na těchto linkách se vyráběly hliníkové okenní rámy, kamna a mnoho dalších výrobků, které udržovaly společnost na živu.

 

První nové automobily začaly z továrny vyjíždět v roce 1946. Jednalo se o lehce modernizované modely 6C 2500, dobře známé z meziválečného období.

 

Situace na okruzích

Roky 1950 a 1951 byly pro Alfu Romeo velice důležité. Tehdy se jí podařilo získat tituly mistrů světa vozů Formule 1. Po tomto vítězství se Alfa Romeo ze světa závodů F1 stáhla a navrátila se až jako dodavatel motorů v roce 1976 a mezi lety 1979 až 1985 se ukázala i mezi samostatnými konstruktéry.

 

Konečně nový vývoj

Zpět ale k autům a historii Alfy. Teprve v roce 1950 se Alfa odhodlala k tomu postavit zcela nový vůz, který nebude mít nic společného s předválečnými modely. Šlo o cestovní automobil kompaktních rozměrů s názvem Alfa Romeo 1900, která je považována za první moderní Alfu Romeo. Za její konstrukcí stál uznávaný Orazio Satta. Pod jeho taktovkou vznikl i model určený pouze pro smetánku své doby – Giulietta. K propagaci tohoto slavného modelu se Alfa Romeo rozhodla vytvořit nebývalou reklamní kampaní. Automobilka si u karosárny Bertone objednalo upravenou Giuliettu, dnes známou jako Sprint Coupe, která byla následně nabídnuta jako hlavní cena italské národní loterie.

 

 

Nejslavnější Alfa všech dob?

Automobily vždy tvořily podstatnou část moderní společnosti a kultury. Alfě se ale v sedmdesátých letech podařilo vytvořit synonymum pro eleganci a bezstarostný život. Tím synonymem byl malý, elegantně tvarovaný kabriolet Alfa Romeo Spider, který si svou slávu zajistil, když se v něm mladý Dustin Hofman objevil ve veleslavném snímku Abslvent.

 

 

Po úspěchu, který automobilka zaznamenala o uvedení Giuletty a Spideru, Alfa otevřela dvě nové továrny. V první byla zahájena výroba Giulietty Sprint GT. Druhá továrna nevyráběla honosné stroje pro bohatou klientu, ale naopak. Alfa ro rozhodla rozjet výrobu menších a levnějších automobilů, speciálně pro italský trh. Roku 1972 z této továrny v Pomiglianu D´Arcu vyjel první vůz, s názvem Alfa Romeo Alfasud, první vůz značky s pohonem předních kol.

 

Příliv nových modelů

Po nesčetných analýzách trhu, odhadů jeho vývoje, došlo vedení automobilky k novému rozhodnutí. Dle šéfů společnosti bylo zapotřebí rozšířit stávající modelovou rodinu včetně nových karosářských a motorových verzí.

 

Příchod GTV6

Nedlouho po tomto rozhodnutí Alfa začala chrlit nové modely, na kterých spolupracovala se světově vyhlášenými designery, jako byl Giuguaro. Z této spolupráce vzešly modely Alfetta sedan a Alfetta GT nebo Afa 6. Poslední jmenovaná se ovšem nikdy nedočkala velké obliby a nedlouho po svém uvedení byla nahrazena legendárním modelem GTV 6, který je dodnes považován za jeden z nejlegendárnějších a nejklasičtějších italských sportovních automobilů vůbec.

 

 

Největší prodejní úspěch – třiatřicítka

Roku 1983 přišel čas k nahrazení tahouna prodejnosti Alfy – Alfasudu. Toto těžké břemeno převzala na svá ramena Alfa Romeo 33. Ta tento úkol vzala více než zodpovědně a již o svém uvedení dokázala získat srdce obrovského množství zákazníků. VE skutečnosti se Alfa Romeo 33 stala nejprodávanějším modelem, který kdy automobilky vyprodukovala.

 

Prapodivná smlouva s Nissanem

S výrobu „třiatřicítky“ to všem nebylo vždy ta růžové. Zprvu nebyla Alfa Romeo schopna celou produkci tohoto modelu vytvořit ve svých výrobních kapacitách sama. Vedení proto uzavřelo partnerství s japonským Nissanem. Původní dohoda zněla jednoduše. Alfa Rome a její brilantní designeři navrhnou svůdnou karoserii a Nissan proslulý spolehlivostí vytvoří dokonalý mechanický základ, který bude sloužit dlouhá léta bez poruchy. Jak ale známe obchody, vše se nakonec dosti zamotalo a výsledek vypadal přesně obráceně. Nudnými designy pověstný Nissan navrhl a vytvořil karoserii a Alfa, o jejíž nespolehlivosti již tehdy kolovalo mnoho vtipů, vytvořila technický základ vozu.

 

 

Nadčasová devadesátka

To, že Afa umí postavit i vůz, před kterým bude celý automobilový svět klečet na kolenou, i pro něco jiného než je design, nám bylo předvedenu u modelu Alfa Romeo 90 z roku 1984. „Devadesátka“ sice nikdy neoslňovala prodejními čísly, za to byla „našlapaná“ moderními technologiemi, o kterých si ve své době mohly ostatní automobilky nechat jen zdát.

 

Foto: Wikimedia.com

 
Sdílejte
Předchozí článekEvropská premiéra Nissanu GT-R 2017
Další článekTesla čelí další žalobě
Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here