Historie
🕓 4 min

Historie automobilky Tatra (druhá část)

Tatra po druhé světové válce

V našem posledním putování proti proudu času jsme se podívali na prvních devadesát let velkolepé historie nejstarší automobilky na našem území. Nyní se pojďme podívat na vývoj kopřivnické tatrovky, od druhé světové války až po neblahý konec její automobilové produkce.

 

Tatraplán přichází

Krátce po zmíněném poválečném znárodnění se opět v Kopřivnici rozebíhá výroba modelů 57B a 87, na jejímž základě je vyvíjen nový model s označením 97. Vývoj byl ukončen roku 1947 a o rok později vůz vstupuje do sériové výroby s označení 600, lépe známý jako Tatraplán. Tento legendární stroj disponoval dvoulitrovým čtyřválcem s výkonem 52 koňských sil, umístěným za zadní nápravou. Maximální rychlost vozu činila na svou dobu slušných 130 km/h. Na základě běžného Tatraplánu vznikl i čtyřmístný kabriolet Tatraplán T600K, jako dar samotnému Stalinovi, k jeho sedmdesátým narozeninám.

 

 

Konec osobáků v Kopřivnici?

Rok 1951 znamenal pro kopřivnickou automobilku smutnou zprávu. Z rozhodnutí vlády byla v kopřivnické automobilce oficiálně ukončena výroba osobních automobilů a společnost se přeorientovala výhradně na stavbu těžkých nákladní vozů, především pro armádu. Výroba oblíbených Tatraplánů byla přesunuta do Mladé Boleslavi, kde sjelo z linky celkově na 6 300 těchto modelů.

 

Tajný vývoj přinesl ovoce

Tatrováčtí inženýři v sobě ale vášeň pro stavbu osobních vozů nemohli dlouho skrývat a proto začali tajně vyvíjet nové motory a nový velkolepý vůz s aerodynamickou karoserií a motorem V8 uloženým za zadní nápravou. Ten si nakonec konstruktéři dokázali obhájit a v roce 1956 se zrodil model T603. Ten si oblíbili především vlivní muži zemí východního bloku. Pravděpodobně nejznámějším majitelem tohoto modelu se stal kubánský diktátor Fidel Castro.

 

 

Roku 1959 z Kopřivnice vyjíždí nákladní vůz s výraznou zaoblenou kapotou. Tento kultovní náklaďák nesl označení T 138 a patří dodnes mezi nejvýznamnější nákladní vozy společnosti Tatra.

 

Vůz „papalášů“

V roce 1963 prošla „šetsettrojka“ faceliftem. Tento omlazený model se prodával pod označením T2-603. Vůz se dočkal upraveného vzhledu a silnějšího motoru. Další úpravy karoserie i motoru přinesl druhý facelift z roku 1967. V roce 1970 se model 603 dočkal kotoučových brzd na všech čtyřech kolech a třímístná vpředu byla nahrazena dvojicí samostatných sedadel. Ve stejném roce sjíždí v Kopřivnici z výrobního pásu legenda všech dětských pískovišť napříč Českem a Slovenskem – Tatra 148.

 

Nástupcem oblíbeného modelu 603 se v roce 1974 stal model Tatra 613. Ta disponovala novým vzduchem chlazeným motorem V8 s objemem 3,5 litru a výkonem 167 koní, umístěným nad zadní nápravou. Po pěti letech byla do výroby začleněna i o 15 cm prodloužená luxusní verze s obdélníkovými světlomety, s označením 613S. Ten se stal základním kamenem pro výrobu pěti předváděcích vozů 613K, se stahovatelnou zadní částí střechy. Zároveň z modelu 613S vycházel i modernizovaný model 613-3. Bohužel ani tento a ani další modernizace jako 613-4 a 613-5 neodvrátili hrozící zánik divize osobních automobilů v Kopřivnici.

 

Ani „sedmistovka“ Tatru nespasila

 

 

Poslední nadějí na záchranu přišla v roce 1996 s označením Tatra 700. Bohužel ani ta se neujala a v roce 1998 byla výroba osobních automobilů v Kopřivnici definitivně ukončena.

 

Foto: wikimedia.org

Picture of Petr Míka

Petr Míka

Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *