Škoda Felicia –symbol spojení mladoboleslavské automobilky s koncernem Volkswagen se od svého uvedení na trh v roce 1994 stala jedním z nejoblíbenějších automobilů naší historie. Jak to ale se slavnými vozy naší historie bývá, nebyla cesta k jejímu zrození vůbec jednoduchá.
Bertone se příliš nepředvedl
Příběh Škody Felicie se začal psát ještě na sklonku osmdesátých letech, kdy se teprve rozbíhala výroba revolučního Favoritu. Již tehdy myslela mladoboleslavská automobilka na nástupce tohoto modelu a nechala si u designerského studia Bertone, které stálo i za designem Favorita nechat zhotovit návrhy jeho možného nástupce.
Na počátku roku 1989 tak Bertone vytvořil několik návrhů nástupce Favoritu s názvem Felicia. Ve své podstatě se ovšem nejednalo o nic jiného, než o uhlazenější verzi Favoritu. Společně s tímto hatchbackem Bertone vytvořil i verzi sedan, třídveřové kupé, pick-up a kombi.
Celý tento projekt byl ovšem razantně smeten ze stolu ihned po přechodu Škody pod křídla Volkswagenu. Ten sice návrhy Bertoneho zcela zavrhl, ihned byla ale sestaven nový tým, který začal pracovat na designu a technice novinky, která musí Favorit zastínit v každém měřitelném ohledu. Již v roce 1991 byla schválena podoba i technika nového hatchbacku. O jeden rok později již v Mladé Boleslavi začínají vznikat první prototypy, na které navazuje výroba ověřovací série.
Nejdůležitější den v historii Škody
Na konci října roku 1994 nadešel dost možná nejdůležitější den v moderní historii automobilka Škoda. Na Karlově mostě byla slavnostně odhalena trojice moderních hatchbacků v barvách české trikolóry, nesoucí jméno po slavném dvoumístném kabrioletu – Felicia.
Po stránce designové se Felicie dosti odlišovala od předchozí produkce Škody. Na rozdíl od hranatého Favoritu se Felicie chlubila zaobleným, uhlazeným a nebývale jednoduchým a elegantním designem. Interiér vozu byl tvořen hlavně tvrdým plastem, stejně jako u Favoritu. Zde se ovšem projevil vliv německého Volkswagenu. Díky tomu působil interiér jednoduše, elegantně a hlavně přehledně.
54 koní muselo stačit
Při uvedení na trh bylo možné Felicii pořídit pouze s benzínovým motorem o objemu 1,3 litru a výkonem 54 koňských sil. Takto vybavená Felicie dokázala zrychlit z 0 na 100 km/h za 18 vteřin a její maximální rychlost činila 145 km/h. U vyšších výbavových verzích disponovala Felicie silnější verzí tohoto motoru o výkonu 68 koní. Vyšší výkon dovoloval lépe vybavené Felicii zrychlovat z 0 na 100 km/h o 2 vteřiny rychleji než základní verze.
Podvozková platforma je sice v mnohém identická s tou, použitou u Favoritu. Na rozdíl od něj se al Felicia chlubila zavěšením typu McPherson, přepracovanou přední nápravou s negativním odklonem kol nebo modernizovanou zadní nápravou se stabilizátorem.
Úspěch Felicie potvrdil v roce 1994 zisk titulu českého Auto roku.
Foto: Wikimedia.org