Historie
🕓 4 min

Historie nesmrtelného off-roadu

Legenda z drsného východu – Lada Niva

Češi a jejich večerní posedávání u piva v zakouřených hospodách. To k sobě patří stejně jako Angličané a čaj o páté. A nebyli by to Češi, kdyby k vysedávání u piva nepřidali nějakou tu bujarou debatu. Tyto hovory mají mnoho témat. Hovoří se o vzniku vesmíru, smyslu života, pochybných dotacích Agrofertu nebo výkonech Aloise Hadamczika na trenérské lavičce. Mezi témata, která jsou probírána v pozdních nočních hodinách patří i vývoj průmyslu v Československu a Sovětském svazu. Zejména nad tématem automobilového průmyslu z doby předlistopadové se dokáží diskutéři pořádně rozohnit. Jedni ruské inženýry vychvalují do nebes, druzí viní komunistickou vládu za mládí strávené na zadních sedačkách Trabantů, Wartburgů, „žigulíků“ a dalším komunistickým monstrům, která se nikdy nemohla rovnat své západoevropské konkurenci.

My se zde ale nebudeme pouštět do kontroverzních debat a konspiračních teorií. Namísto toho se zamysleme, jestli se komunistickým konstruktérům podařilo někdy postavit vůz, který mohl doopravdy obstát v konkurenci západoevropských strojů.

Odhalení pro Komunistickou stranu

Odpověď je jednoduchá. Ano podařilo! Vůz, o kterém mluvím spatřil světlo světa v roce 1976 a to na počest dvacátého pátého sjezdu Komunistické strany Sovětského svazu. Znalci tak jistě vědí, že řeč nebude o ničem jiném, než o off-roadové legendě jména Lada Niva.

Nebudeme ale přeskakovat. Vraťme se zpět do roku 1972, kdy byl zahájen vývoj malého, lehkého off-roadu se stálým pohonem všech kol. V tomto roce vznikly dva prototypy hranatého vozidla s plátěnou střechou VAZ 2121. Na základě těchto prototypů vnikl o rok později další vůz, tentokráte s označením VAZ 2E2121. Ten se již vyznačoval podstatně zaoblenějšími tvary, ale stále si zachoval svůj typicky „krabicovitý“ tvar. U tohoto modelu se poprvé objevily indikátory změny směru nad hlavními světlomety, přesně tak, jak je známe ze současné Nivy.

Jak jsme již zmínili, Niva se své premiéry dočkala na sjezdu Komunistické strany Sovětského svazu v roce 1976. Rok na to byla zahájena i její sériová výroba.

Prvního velkého úspěchu dosáhla Lada Niva při své světové premiéře na autosalonu v belgickém Bruselu, v roce 1978.

Úspěch, který nikdo nečekal

Hned po svém uvedení na trh dokázala Niva to, co nikdo nemohl čekat. Kdo by si totiž pomyslel, že malé terénní vozítko, postavené ruskými techniky, dokáže padnout do noty zákazníkům v celé Evropě. Automobil zaznamenal nebývalý prodejní úspěch, hlavně díky své robustnosti, nízké hmotnosti, nadprůměrným terénním schopnostem, nízké ceně a relativně vysoké spolehlivosti.

Výkřik ruské techniky

Skvělých terénních vlastností vůz dosahoval díky svému krátkému rozvoru (2 200 mm), bezrámové konstrukci, nezávislému zavěšení předních kol s příčnými, lichoběžníkovými polonápravami. U zadní nápravy byla použita běžná tuhá konstrukce s podélnými rameny.

Pod kapotou původní Nivy byl ukrytý řadový čtyřválec OHC s objemem 1 569 kubických centimetrů s výkonem 76 koní při 5 400 otáčkách za minutu a točivým momentem 122 Nm při 3 000 otáčkách za minutu.

Na rozdíl od všech ostatních off-roadů své doby a vlastně i do těch dnešních dodávala Lada redukční převodovku i uzávěrku mezinápravového diferenciálu již ve své základní verzi.

Facelift po sedmnácti letech

První generace Nivy byla natolik oblíbená, že v nezměněné podobě okupovala evropské trhy celých sedmnáct let. Teprve v roce 1994, sedmnáct let po uvedení na trh, se malý ruský off-road dočkal faceliftu. Na designu jsou tyto změny takřka nepostřehnutelné. Omlazená Niva se o 2 cm prodloužila a byla vybavena novými, pátými dveřmi s upraveným designem světel. Větší změny se udály pod karoserií. Starý motor s karburátorem byl nahrazen čtyřválcem s objemem 1 690 kubických centimetrů a jednobodovým vstřikováním a zapalováním od GM. Omlazení také přineslo změny do interiéru. Konkrétně se Niva dočkala nového volantu a palubní desky známé z Lady Samary.

Foto: Wikipedia.com

Picture of Petr Míka

Petr Míka

Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *