Jak je to s podložkami pod kola? Je možné je zapsat do velkého technického průkazu? V článku se podíváme na přínosy a případná negativa oblíbeného doplňku tunerů.
Jaký efekt mají podložky pod kola
Podložky pod kola se jinak nazývají také distanční podložky. Instaluje se mezi náboj a kolo vozidla. Kolo se připevní pomocí prodloužených šroubů nebo v případě podložek se závity/štefty zase šrouby a maticemi.
Proč se vyplatí je mít? Mají pozitivní vliv na jízdní vlastnosti vozidla v zatáčkách a také během jízdy při vyšší rychlosti. Řidiči si pochvalují uklidnění při přejezdu příčných nerovností, větší plavnost atd. Další důvod, proč si je lidé pořizují, je estetický. Zlepšují totiž celkový vzhled vozu.
Mají nějaký negativní vliv?
Přemýšlíte nad podložkami pod kola, ale nejste si jistí, jestli například nezmění geometrii podvozku nebo jestli nezvyšují riziko opotřebení? Ovlivní dvě věci:
- Jestli posunete kolo o 1,5 cm ven, na nápravě to udělá 3 cm. Co není zrovna málo a může to mít ve finále dopad na příčnou stabilitu. Ač 3 cm na nápravu nemusí být tak drastické, může se změnit charakteristika.
- Druhou věcí u podložek je, že zvýšíte hmotnost (pneu, ráfků atd.). To může být znatelné na jízdních vlastnostech, tak na opotřebení tlumičů.
Názory na podložky se různí. Zatímco někteří tuneři se jim raději vyhýbají, jiní je vyhledávají. Zohledněte při nákupu, že když vyberete lehčí model, životnost podvozkových dílů nebude tolik ovlivněná. Na životnost auta má nakonec vliv i okruhové ježdění. Takže je na každém z vás, jak si zvážíte svá pro a proti.
Jak vybrat podložky pod kola
Nevíte, jakou šířku podložek vybrat? Od lemu blatníku změřte vzdálenost k pneumatice a nezapomeňte odečíst šířku vnitřního lemu, tedy L hrany, jestli na blatníku je. Některá auta mají vnitřní stranu blatníků zapertlovanou. Disky je díky této úpravě možné vysunout skoro až k obrysu.
Výrobci nabízí například podložky přechodové, závitové podložky a podložky se štefty. K dostání jsou i univerzální podložky a podložky pro změnu rozteče, které umožňují montáž kol z jiných značek vozidel.
Zapsání v technickém průkazu a co na STK
Tento široce rozšířený a oblíbený doplněk ke kolům dříve nebylo možné zapsat do technického průkazu a při STK s ním byly potíže. Legislativa podložky pod kola vnímala jako nelegální úpravu.
Při změně rozchodu kol tuningovými podložkami mohlo dokonce dojít k odebrání malého technického průkazu policisty při silniční kontrole. Jestli shledali, že ohrožujete bezpečnost silničního provozu, čekaly vás potíže.
V současnosti se však už dají sehnat podložky s potřebnou homologací. Je tedy možné nechat zapsat do velkého technického průkazu. Zápis údajů a vystavení potřebné dokumentace vám zařídí odborníci, zeptejte se přímo u prodejce podložek pod kola.