Vozidlo Údržba a Servis
🕓 8 min

Kotoučové brzdy: Jak vyměnit destičky a kotouče na autě?

Auto musí nejen zrychlovat, ale také dobře brzdit. Správně fungují brzdy jsou jednou ze základních vlastností bezpečného vozu a stejně jako ostatní součástky, tak i ony podléhají opotřebení. Dříve nebo později tedy přijde chvíle, kdy bude potřeba provést servis brzd, aby bylo provozování vozu stále bezpečné. Brzdy neservisujeme stejně často jako oleje a filtry v autě, ale každý řidič se s potřebou výměny brzdových destiček a kotoučů několikrát za život setká.

Obsah: Kotoučové brzdy a jejich servis Zobrazit

    Kdy je potřeba servisovat brzdy?

    První je potřeba pochopit, jak vlastně brzdy fungují. Po sešlápnutí brzdového pedálu začnou brzdové destičky tlačit na brzdové kotouče a díky vznikajícímu tření začne vůz zpomalovat. Vedlejším produktem je teplo, kvůli kterému se brzdy zahřívají. A pokud mezi součástkami vzniká tření, tak se přirozeně začnou opotřebovávat. Brzdové destičky pomalu mizí a ubývá také samotný kotouč. Existují celkem čtyři způsoby, díky kterým zjistíte, kolik života ještě vašim brzdám zbývá. V případě kotouče je potřeba přeměřit jejich tloušťku a tento údaj porovnat s minimální tloušťkou udávanou výrobcem.

    Jak zjistit opotřebení brzd?

    • Upozorní vás na to kontrolka opotřebení brzdových destiček, který najdete u většiny moderních automobilů.
    • Při servisní prohlídce vás na zkracující se životnost brzdových destiček či kotoučů upozorní mechanik.
    • Brzdy si zkontrolujete sami, přičemž u litých kol není ani potřeba sundat kolo. Musíte ovšem být schopni okem poznat, v jakém stádiu se destičky a kotouče nachází.
    • Brzdy začnou být hlasité a vydávat pískavý hlasitý zvuk. To už je extrémní případ, jelikož jste úspěšně sjeli destičky až na kov a dalším používáním zničíte i kotouče.
    Extrémní případ zanedbání brzd
    Extrémní případ zanedbání brzd

    Výměna brzdových destiček a kotoučů svépomocí

    Pokud se rozhodnete pro výměnu brzd doma svépomocí, tak silně doporučujeme mít zvládnuté alespoň základní opravy a servis auta. Pokud si v čemkoliv nejste jistí, tak raději práci přenechte zkušenému mechanikovi, který zvládne výměnu velice rychle a kvalitně. Neodborný servis může skončit vážnou dopravní nehodou.

    Začínáme přípravou a sundáním kola

    Pokud je servis brzd v rámci vašich schopností, tak se do něj můžete pustit. Jako první je potřeba koupit materiál, tedy destičky a pokud je potřeba, tak i kotouče. Nejjednodušší bude zajít do lokálního obchodu s automobilovými díly s TP. Dále si přichystejte zvedák, nářadí, odmašťovač, roztahovák pístků brzd, ocelový kartáč a měděnou pastu. Auto zvedněte na zvedák a sundejte kolo. Dalším krokem je sundat brzdový třmen, který většinou zezadu drží dva šrouby. Ty jsou upevněny do plovoucích čepů, které umožňují volný pohyb třmenu. Pokud jsou tyto čepy zatuhlé, tak je vyjměte, očistěte a ideálně lehce namažte silikonovou vazelínou. Ta ochrání i prachovky, jelikož jiné vazelíny mohou být agresivní a poškodit je.

    Výměna brzdového kotouče

    Následně můžete sundat kotouč, který většinou drží jeden šroub, který povolíte tisícihranem. Po sundání kotouče důkladně očistěte povrch pod kotoučem od rzi drátěným kartáčem. Pod kotouč je možné dát velice slabou vrstvičku měděné pasty (opakujeme velice slabou, jinak větší vrstva může způsobit házivost kotouče) a lepším řešením je například olej ve spreji. Před instalací kotouče důkladně odmastěte kotouč z obou stran čističem brzd či odmašťovačem, jelikož jsou kvůli skladování chráněny malou vrstvičkou oleje.

    Výměna brzdových destiček

    Následně se přesuňte ke třmenu. Důkladně ho očistěte od rzi a dalším krokem bude zatlačení pístků. Nové destičky jsou samozřejmě větší a vyžadují více místa. Na zatlačení pístků existují speciální roztahováky. Pokud se ale nacházíte v normálně vybavené garáži, tak se takový nástroj dá složit ze závitové tyče, ocelového plátu, několika matiček a podložek. Tohle ovšem berte pouze jako alternativní řešení a v žádném případě vám nedoporučujeme neprofesionální zásahy do brzd na voze. Při roztlačování pístků nezapomeňte sundat víčko z nádoby brzdové kapaliny, aby se netlakovala a kapalina se měla kam vytlačit. U koncernu VW je při zatlačování pístků zadních brzd potřeba pístkem točit ve směru hodinových ručiček. Před opravou brzd se raději podívejte, zda-li váš vůz nevyžaduje lehkou úpravu postupu.

    Už zbývá pouze brzdy složit

    Očistíme též styčné plochy třmenu s brzdovými destičkami, aby se mohly volně pohybovat. Zde neuškodí jemná vrstva měděné pasty. Poté už stačí pouze nastrčit brzdové destičky a připevnit třmen zpátky. Vše ještě jednou zkontrolujte a před jízdou několikrát prošlápnete brzdový pedál, aby se destičky přiblížily ke kotouči. Opakujeme se, ale pokud si čímkoliv v tomto návodu nejste jistí, tak práci raději přenechte zkušenému mechanikovi.

    Jak zajet brzdy po výměně destiček a kotoučů?

    Na zajíždění servisovaných brzd se velice často zapomíná, ale to je velká chyba. Bez správného zajetí brzdy nikdy nedosáhnou plného brzdného výkonu. Po odlití se kotouč velice rychle ochladí a nedojde k uvolnění napětí v kotoučích. Pozvolným zajížděním se kotouče pozvolna zahřívají a napětí se postupně ovlivní. V opačném případě může dojít ke vzniku trhlinek v kotouči a můžete ho vyměnit znovu. Brzdový kotouč také může nést stopy po obrábění a styčná plocha proto může být malá. Postupným zajížděním se kotouč srovná a postupně se na něj nanese třecí materiál destiček. Prvních 200 kilometrů tedy v žádném případě brzdy nepřetěžujte a klidně jim dejte čas i 300 kilometrů.

    Co jsou to bubnové brzdy?

    Bubnové brzdy dnes patří spíše do minulosti, ale stále se s nimi můžeme setkat. V minulosti se bubnové brzdy používaly na přední i zadní nápravě, od čehož se po nástupu kotoučových brzd upustilo, ale ještě před 15 lety se často objevovaly na zadních nápravách vozů. Jednalo se spíše o vozy, od kterých nebyla vyžadována sportovnější dynamická jízda. Možná vás dokonce překvapí, že bubnové brzdy disponují určitými výhodami, které kotoučové brzdy nemají.

    Bubnové brzdy
    Bubnové brzdy

    Výhody bubnových brzd

    Hlavní výhodou je dlouhá životnost, která může být při porovnání s kotoučovými brzdami několikanásobná. Je samozřejmě potřeba vzít v potaz to, že na zadní nápravě se tolik nenamáhají a napomáhá jim také dobré krytí. Nejsou proto vystaveny povětrnostním vlivům, nečistotám, vodě a soli. Bubnové brzdy se též dají snadno spojit s parkovací brzdou.

    Proč je nahradily kotoučové brzdy?

    Ono snížené namáhání na zadní nápravě jim vlastně hraje do karet. Uvnitř těchto brzd jsou brzdové čelisti, na které je přinýtováno brzdové obložení. Po zatlačení brzdového pístku na čelisti se obložení zatlačí do obvodu bubnu, díky čemuž vzniká tření. A tření znamená brzdění. A také vznik velkého množství tepla. Právě kvůli tomu se od bubnových brzd upustilo, jelikož se rychle zahřejí a přestanou brzdit. Mají totiž výrazně větší styčnou plochu a teplo se uvnitř bubnu hromadí.

    Pro vizuální návod můžete využít kvalitní video od ChrisFix:

    Jak prodloužit životnost brzd?

    Zdá se vám, že vám brzdy nějak podezřele rychle odcházejí? Pokud to chcete změnit, tak začněte nejdříve u sebe. Zaměřte se na styl své jízdy, který může do značné míry ovlivnit jejich životnost. Přestaňte agresivně brzdit na poslední chvíli a naučte se využívat motor při brzdění. Ještě před použitím brzd nechejte auto plachtit a pomůže také podřazení na nižší rychlostní stupeň. Samozřejmě tímto způsobem nejde brzdit vždy, ale při dojíždění k obci je tento způsob snadno aplikovatelný. Stejné je to u jízdy z kopce. Nestůjte celou dobu na brzdě, ale zařaďte vhodný rychlostní stupeň a využijte motor. Při brzdění jako takovém je vhodné brzdit krátce a intenzivně, jelikož tak dochází k menšímu zahřívání brzd.

    Styl jízdy je klíčový

    Právě kvůli odlišnému stylu jízdy mohou některým brzdy bez výměny vydržet 150 tisíc kilometrů a jiným pouze několik desítek tisíc. Je tedy jasné, že s častější investicí do brzdového systému musí počítat ti, kteří jezdí agresivně, nebo svůj vůz občas využijí ke sportovní jízdě. V ideálním případě samozřejmě na uzavřeném okruhu.

    Picture of Josef Fencl

    Josef Fencl

    Pro některé jsou auta možná pouhým přibližovadlem, ale k tomu se já nehlásím. Jsem také vášnivý turista, který prochází hlavně inzertní servery s ojetinami. Ideální auto je podle mě nenápadné a prostorné, ale disponuje až nepotřebným výkonem.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *