Ohlédnutí za slavnou Lancia Delta Integrale
Poprvé se Lancia Delta světu představila v roce 1979 jako velmi praktický rodinný hatchback. Autorem jejího designu je i nám dobře známý Giorgio Giugiaro. V roce 1980 získala Lancia Delta titul Auto roku.
Delta vznikla na platformě, kterou měla společnou s Fiatem Ritmo, a na vývoji „projektu 600“, jak se označoval, se zpočátku podílela i automobilka Saab. Fiat se Saabem se však vydali každý svou cestou a vyvinuli nakonec každý vlastní podvozek.
Ze začátku se Lancia Delta v autosalonech nabízela s motory o objemu 1300 ccm a 1500ccm a odbornou veřejnost při svém představení oslovila zejména praktičností, pružnými motory a na svou dobu výjimečnými jízdními vlastnostmi.
Jenže se brzy ukázalo, že Lancia Delta má velmi poruchové elektrické i mechanické součásti a karoserie, která se vyráběla z ruského plechu, velmi rychle rezla. Kromě toho měla spoustu dalších drobných chyb. Na voze postupně probíhala spousta inovací, jak v motorech, tak na karoserii i podvozku, ale prodeje pořád rychle klesaly a v roce 1984 dosáhly kritické hranice.
Lancia Delta S4 a HF 4WD – první úspěchy v rallye
V roce 1985 Deltu překvapivě zachránil sportovní program Lancie. Světu byla představena první verze tohoto auta s pohonem všech kol s názvem Lancia Delta S4, které se vyrobilo 250 kusů. Byla vyvinuta přímo pro skupinu B sportovních vozů dle homologace FIA a měla i chrommolybdenový rám. V roce 1986 se FIA však po sérii tragických nehod rozhodla ukončit účast vozů s objemem nad 1600 ccm ve skupině B, což byl i případ Delty S4, a tak automobilka přišla s novým modelem.
Byla jím velkosériově vyráběná Delta HF 4WD, která měla zejména unikátní trakční systém s mezinápravovým epicyklickým diferenciálem Fergusson… a podařilo se jí zcela opanovat závody rallye po celém světě.
Když v listopadu 1985 Lancia Delta S4 odstartovala do soutěže mistrovství světa v automobilových soutěžích ve skupině B, měl revoluční model Delta S4 motorem umístěný podélně před/mezi zadní nápravou (hnací hřídel levého zadního kola procházel olejovou vanou motoru), unikátní dvojí přeplňování tvořené mechanickým dmychadlem Volumex (Roots) a turbodmychadlem KKK K26 a trvalý pohonem všech kol s trojicí diferenciálů s omezenou svorností. Už první start na britské RAC rally vynesl dvojici vozů pilotovaných posádkami Toivonen-Cresto a Alen-Kivimäkki první dvě místa v absolutní klasifikaci a ukázal, že potenciál Delty S4 je obrovský. Aby také ne, na 890 kg pohotovostní hmotnosti nomexokevlarového monstra připadalo v době uvedení kolem 450 koní (později to bylo až kolem 560 koní na 8000/min). Od následujícícho roku se však závodilo už pouze ve skupině A.
Legendární Lancia Delta Integrale
První model Delty už s názvem Integrale se podíval na svět v roce 1987 a jméno dostal podle integrálního pohonu všech kol. Celkem šest produkčních verzí modelu Integrale se vyrábělo postupně až do roku 1994 a všechny měly motor o objemu 1995 ccm. V průběhu let se zvyšovala nejen hmotnost vozu, ale také jeho výkon – první verze v roce 1987 měla 185 koní, v roce 1994 disponoval běžně dostupný vůz už výkonem 215 koní.
Úspěchy Lancie
Lancia se nakonec stala nejúspěšnější značkou světových automobilových soutěží všech dob. Na nejvyšším stupínku stanuli jezdci s tímto vozem celkem v 74 světových rally, Lancia získala také první a poslední pohár konstruktérů v rally. Může se pochlubit celkem deseti tituly mistra světa, z toho 6 získali jezdci za volentem modelu Delta HF s pohonem všech kol. V továrním týmu nezapomenutelného designu v barvách Martini Racing se kromě Juhy Kankkunena (2 tituly v MS) vystřídali i Bruno Saby, Miki Biasion (2 tituly v MS), Alen, Didier Auriol, Dario Cerratto a Alex Fiorio.
Týmové tituly mistra světa pro Deltu následovaly v řadě za sebou, od roku 1987 do roku 1992, a získal jej cestovní vůz ve skupině A dle řádů FIA (tady velkosériově vyráběné vozy), která vycházela ze sériové produkce.
Lancia získala rovněž 3 tituly mistra světa v rally ve skupině N a přinesla titul mistra světa 4 pilotům, titul mistra Evropy 15 jezdcům a Dámský pohár MS Minně Sillankorve z Finska.
Kultovní auta: Škoda 130 RS – 1. díl
Kultovní auta: Audi Quattro – 3. díl
Kultovní auta: Peugeot 205 Rallye – 4. díl
Kultovní auta: Lancia Stratos – 5. díl
Kultovní auta: Ford RS2000 – 6. díl
Foto: wikipedia.org