Zajímavosti
🕓 4 min

Kultovní auta: Lancia Delta Integrale – 2. díl

Ohlédnutí za slavnou Lancia Delta Integrale

Poprvé se Lancia Delta světu představila v roce 1979 jako velmi praktický rodinný hatchback. Autorem jejího designu je i nám dobře známý Giorgio Giugiaro. V roce 1980 získala Lancia Delta titul Auto roku.

Delta vznikla na platformě, kterou měla společnou s Fiatem Ritmo, a na vývoji „projektu 600“, jak se označoval, se zpočátku podílela i automobilka Saab. Fiat se Saabem se však vydali každý svou cestou a vyvinuli nakonec každý vlastní podvozek.

Ze začátku se Lancia Delta v autosalonech nabízela s motory o objemu 1300 ccm a 1500ccm a odbornou veřejnost při svém představení oslovila zejména praktičností, pružnými motory a na svou dobu výjimečnými jízdními vlastnostmi.

Jenže se brzy ukázalo, že Lancia Delta má velmi poruchové elektrické i mechanické součásti a karoserie, která se vyráběla z ruského plechu, velmi rychle rezla. Kromě toho měla spoustu dalších drobných chyb. Na voze postupně probíhala spousta inovací, jak v motorech, tak na karoserii i podvozku, ale prodeje pořád rychle klesaly a v roce 1984 dosáhly kritické hranice.

Lancia Delta S4 a HF 4WD – první úspěchy v rallye

V roce 1985 Deltu překvapivě zachránil sportovní program Lancie. Světu byla představena první verze tohoto auta s pohonem všech kol s názvem Lancia Delta S4, které se vyrobilo 250 kusů. Byla vyvinuta přímo pro skupinu B sportovních vozů dle homologace FIA a měla i chrommolybdenový rám. V roce 1986 se FIA však po sérii tragických nehod rozhodla ukončit účast vozů s objemem nad 1600 ccm ve skupině B, což byl i případ Delty S4, a tak automobilka přišla s novým modelem.

Byla jím velkosériově vyráběná Delta HF 4WD, která měla zejména unikátní trakční systém s mezinápravovým epicyklickým diferenciálem Fergusson… a podařilo se jí zcela opanovat závody rallye po celém světě.

Když v listopadu 1985 Lancia Delta S4 odstartovala do soutěže mistrovství světa v automobilových soutěžích ve skupině B, měl revoluční model Delta S4 motorem umístěný podélně před/mezi zadní nápravou (hnací hřídel levého zadního kola procházel olejovou vanou motoru), unikátní dvojí přeplňování tvořené mechanickým dmychadlem Volumex (Roots) a turbodmychadlem KKK K26 a trvalý pohonem všech kol s trojicí diferenciálů s omezenou svorností. Už první start na britské RAC rally vynesl dvojici vozů pilotovaných posádkami Toivonen-Cresto a Alen-Kivimäkki první dvě místa v absolutní klasifikaci a ukázal, že potenciál Delty S4 je obrovský. Aby také ne, na 890 kg pohotovostní hmotnosti nomexokevlarového monstra připadalo v době uvedení kolem 450 koní (později to bylo až kolem 560 koní na 8000/min). Od následujícícho roku se však závodilo už pouze ve skupině A.

Legendární Lancia Delta Integrale

První model Delty už s názvem Integrale se podíval na svět v roce 1987 a jméno dostal podle integrálního pohonu všech kol. Celkem šest produkčních verzí modelu Integrale se vyrábělo postupně až do roku 1994 a všechny měly motor o objemu 1995 ccm. V průběhu let se zvyšovala nejen hmotnost vozu, ale také jeho výkon – první verze v roce 1987 měla 185 koní, v roce 1994 disponoval běžně dostupný vůz už výkonem 215 koní.

Úspěchy Lancie

Lancia se nakonec stala nejúspěšnější značkou světových automobilových soutěží všech dob. Na nejvyšším stupínku stanuli jezdci s tímto vozem celkem v 74 světových rally, Lancia získala také první a poslední pohár konstruktérů v rally. Může se pochlubit celkem deseti tituly mistra světa, z toho 6 získali jezdci za volentem modelu Delta HF s pohonem všech kol. V továrním týmu nezapomenutelného designu v barvách Martini Racing se kromě Juhy Kankkunena (2 tituly v MS) vystřídali i Bruno Saby, Miki Biasion (2 tituly v MS), Alen, Didier Auriol, Dario Cerratto a Alex Fiorio.

Týmové tituly mistra světa pro Deltu následovaly v řadě za sebou, od roku 1987 do roku 1992, a získal jej cestovní vůz ve skupině A dle řádů FIA (tady velkosériově vyráběné vozy), která vycházela ze sériové produkce.

Lancia získala rovněž 3 tituly mistra světa v rally ve skupině N a přinesla titul mistra světa 4 pilotům, titul mistra Evropy 15 jezdcům a Dámský pohár MS Minně Sillankorve z Finska.

Kultovní auta: Škoda 130 RS – 1. díl

Kultovní auta: Audi Quattro – 3. díl

Kultovní auta: Peugeot 205 Rallye – 4. díl

Kultovní auta: Lancia Stratos – 5. díl

Kultovní auta: Ford RS2000 – 6. díl

Foto: wikipedia.org 

Picture of Marek Hervíř

Marek Hervíř

Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *