Lotus Omega: nadupané rodinné auto

Je to rozhodně jedno z těch aut, u kterých se pod kapotou schovává opravdový poklad. Dodnes se o něm bavíme jako o nejlepším autě od Opelu. Sám to ale nedokázal…

Spolupráce Opelu s Lotusem

V názvu můžete slyšet jména hned dvou automobilek. Spolupráce Opelu s britským Lotusem započala v roce 1990 a výroba trvala pouhé dva roky.

I kvůli tomuto faktu nese toto auto mnoho jmen. Lotus je totiž z Anglie, kde se Opelu říká Vauxhall. Mezi ty nejznámější názvy pak patří právě Lotus Omega, či Vauxhall Lotus Carlton.

Jakmile zaznělo slovo Lotus, nejspíš vám hned docvaklo, že se jedná o sporťák. Jde opravdu o vylepšení vcelku obyčejného sedanu nesoucí název Opel Omega A, ze kterého se stalo neskutečně rychlé auto. Veškeré úpravy byly prováděny právě Lotusem. 

Vyrobeno bylo pouhých 950 kusů, z čehož 320 kusů mělo z důvodu anglického původu Lotusu volant vpravo. Dostupný byl v jediné barvě nesoucí název Imperial green. Obě tato tvrzení vám mají říct, o jak moc vzácné auto jde.

Lotus Omega

Co se změnilo od áčkové Omegy

Lotus vylepšil auto jak z vnějšku, tak z vnitřku, včetně motoru. Začali se zadním spoilerem a chladícími otvory na kapotě. Důležité pro marketing bylo nacpat svá loga, kam jen to půjde. Můžete si jich tedy všimnout na blatnících, prahových lištách i volantu. 

Mimo zmíněných blatníků se Lotus zkušeně rozhodl dát na auto širší pneumatiky, což značně pomohlo k lepší stabilitě vozidla při vyšších rychlostech.

Většinou platí pravidlo čím širší disky, tím širší pneumatiky a tento vůz se sedmnáctipalcovými pětipaprskovými disky není výjimkou. 

Když pak otevřete dveře, první co uvidíte, budou pohodlné sportovní sedadla Recaro, která jsou pokrytá měkkou kůží.

Lotus Omega interiér

Teď pojďme konečně k tomu vzácnému motoru. Umístěn je vpředu auta, nicméně kvůli použitému samosvornému diferenciálu má náhon na zadní nápravu. Sami řidiči tvrdí, že kvůli tomu je v nižších rychlostech a na vlhkém povrchu velmi jednoduché se dostat do smyku.

Bavíme se o 24ventilovém šestiválci, jehož původní objem činil tři litry. Blok motoru byl zpevněn a objem vzrostl na 3,6 litru. Díky dvěma turbodmychadlům dosahoval jeho výkon nad hranici 280 kW, tedy okolo 382 koní.

Motor Lotus Omega

Vůz dostal šestistupňovou manuální převodovku z oceňovaného vozu Corvette ZR-1. Klasické tlumiče byly vyměněny za samovyrovnávací, brzdy se o něco zvětšily a díky mezichladiči značky Behr se dokázala teplota kapaliny snížit ze 120 °C na obdivuhodných 60 °C.

Na závěr této kapitoly určitě stojí za zmínku tachometr, na jehož pravé straně byla napsána ve své době vzácná hodnota 300 km/h. Když si majitel s autem ještě trošku pohrál, byl prý schopen dosáhnout i této hodnoty.

Kdo byl proti a proč

Britský parlament, BMW i Mercedes chtěli tento, podle nich nebezpečně rychlý, Opel zakázat. Automobilkám se nelíbila jeho konkurenceschopnost a britskou vládu znepokojovalo využití tohoto nenápadného auta zloději.

Pravda je, že díky úpravám Lotusu se z normálního rodinného auta stal nejrychlejší čtyřdveřový vůz své doby. Maximální rychlost byla neuvěřitelných 285 km/h, čímž se Omega vyrovnala skoro i Ferrari Testarossa a zrychlení z nuly na sto trvalo méně než 5,3 sekundy. Policistům díky tomu zmizel během pár sekund. Jako názorný příklad tady máte legendární video, kde se Švédská policejní hlídka v Saabu 9000 ani zdaleka Opelu Omega nevyrovnala.

Sběratelská hodnota

Lotusu Omega díky svým výkonnostním parametrům a omezené produkci rychle stoupla jeho hodnota.

V současnosti jsou exempláře tohoto modelu velmi drahé. Moc k prodeji jich momentálně není, nicméně cena se pohybuje okolo dvou milionů korun. 

Kdyby někoho zajímalo, v jaké výši se cena pohybovala v devadesátých a nultých letech, bylo to pod 50 000 £, takže plus mínus jeden milion korun.

Toto období ve spojení s automobily byla sama o sobě zlatá éra a tento unikátní vůz je toho jasným důkazem.

Foto ze SportovniVozy.cz

Picture of Matěj Blažek

Matěj Blažek

Auta pro mě rozhodně nejsou jen dopravním prostředkem. Věřím totiž, že mají duši. Především ta stará. Zvuk motoru mě už od mala uklidňuje. I proto mi dělá radost, si jen tak pročistit hlavu jízdou po okreskách. Rád se ale také podívám s obytňákem kamkoliv po Evropě.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *