Historie
🕓 3 min

Lotus Seven – Legenda z Britských ostrovů

Neuvěřitelná bomba – Lotus Seven

Patnáctého května, roku 1957 byl v tichomoří proveden první test britské vodíkové bomby. Puma Grapple explodovala nedaleko ostrova Malden Island v 19 hodin 37 minut britského času silou 300 kilotun TNT.

 

Málokdo si ale uvědomuje, že Grapple nebyla jediná „bomba“, kterou v tomto roce vypustila Velká Británie do světa.

 

V roce 1957 se totiž světu představil automobil, který se stal doslova nesmrtelnou legendou, na jehož základě se staví moderní sportovní vozy i dnes, po téměř šedesáti letech.

 

Jak Chapman k Lotusu přišel

Psal se rok 1948, kdy Colin Anthony Bruce Chapman, tehdejší student londýnské univerzity, postavil první automobil s označením Lotus – Mark I. Ten stál na základech vozu Austin 2 a byl určen primárně pro trialové závody. Ještě v témže roce, kdy byl vůz dokončen s ním Chapman získal první místo.

 

 

Po ukončení konstruktérského studia nastoupil mladý Chapman ke Královskému letectvu. Ani přes nástup na plný pracovní úvazek se Chapman nepřestal věnovat stavbě trialových speciálů a následovaly vozy Mark II a Mark III. Druhý jmenovaný se stal prvním Lotusem, který se účastnil i okruhových závodů a zároveň prvním vozem, který byl prodán soukromému vlastníkovi.

 

Všechny zmíněné, ale i další vozy, jako Mark IV nebo VI se staly ve své kategorii naprostou špičkou a nejednou musela být kvůli dominanci Lotusů upravena pravidla.

 

Lehká karoserie, dokonalá ovladatelnost a nesmrtelný design

Chapmanovi vozy těžily zejména z lehkých hliníkových karosérií a geniálním trubkovým rámům. A právě nízká váha, skvělá ovladatelnost, ale i nesmrtelný design je hlavním důvodem, proč si Lotus Mk VII, lépe známý jako Lotus Seven nebo Super Seven.

 

 

Ten byl postaven na základě Lotusu Mk IV. Přední nápravu vůz převzal ze závodního modelu Lotus Mk X, zatímco zadní náprava pocházela z Austinu Metropolitan.

 

Skládačka cílem k úspěchu

Úspěch každého automobilu je z velké části určen jeho pořizovací cenou. A právě cena byla velké eso v rukávu Lotusu Seven. Ten byl v porovnání s konkurencí levnější i ve své základní verzi. Zákazníci si mohli ale Seven zakoupit i ve formě skládačky. Namísto automobilu tedy dostali krabici součástek, ze kterých si svůj sporťák mohli složit. Na Seven v této podobě se tak nevztahovala daň jako na automobil, čímž se stal velice levným a oblíbeným nástrojem automobilových nadšenců.

 

Nejdéle vyráběný Lotus

Seven se stal nejdéle vyráběným automobilem v historii Lotusu. Z výrobní linky sjížděl Seven od roku 1957 až do roku 1973, kdy přestalo platit daňové zvýhodnění na prodej skládaček. Za tuto dobu jsme se od Lotusu dočkali čtyř generací tohoto sporťáku.

 

V roce, kdy byla produkce Lotusu Seven ukončena, automobilka odprodala práva na výrobu sporťáku na bázi Seven automobilce Caterham, které ve zdokonalování a výrobě těchto skvostů pokračuje až do dnešních dní.

 

Jak vlastně vznikl Ford Model T

 

Foto: Wikimedia.com

Picture of Petr Míka

Petr Míka

Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *