S tím, že policie pro svou službu auta potřebuje souhlasí všichni. Kde se ale názory rozcházejí, tak to jsou samotné výběry služebních automobilů. Podivné bývají volby modelů a jejich konečné ceny. Během výběru totiž můžeme narazit na nesmyslné „potřeby“ Policie ČR, které často vyhovují již předem vybranému autu.
Zmatky jsou zvyklostí
Naposledy se v nezbytnostech objevily všechny barvy Superbu a nepotřebně velký zavazadlový prostor. Teď je ale situace výrazně jiná. Jedná se totiž o nákup několika tisíc nových služebních vozů. Ty nahradí dosluhující Octavie. A kolik tato aktualizace policejní flotily bude stát? 2,25 miliardy korun.
Cena není vše
Hledá se dodavatel vozů na následující čtyři roky. Podivnosti už začínají tím, že konečný počet aut se bude odvíjet od jejich ceny. Policie tak nehledá určité množství vozů s nejlepším poměrem ceny/výkon, ale vše je téměř libovolné. A zmatené. To jim umožní vybrat si za ty 2 miliardy téměř cokoliv.
Jak se ideální policejní vůz hledá?
Nejdůležitější vlastností už nebude nejnižší cena. Ta bude nově znamenat jen 35% na konečném výsledku. Do filtru se nově přidá i spotřeba vozidla (také 35%) a cenovka servisu s prací a materiálem na 220 000 kilometrů nebo 7 let bude mít váhu 15%. Zbývá nám dalších 15%. Ty se rozdělí mezi jízdní vlastnosti (10%) a cenu policejních servisů (5%).
Položky, které se dají ocenit se budou hodnotit bodově. Spotřeba pohonných hmot bude testována v každodenních podmínkách a rozhodovat se bude po analýze výsledků. A klasicky čím větší žízeň, tím méně bodů. Jízdní vlastnosti budou hodnoceny subjektivně, takže ty se zhodnotí po projížďce policistů v ukázkovém voze.
Ano, je to podivné
Celé se to nezdá zmatené jen vám. Vybírat auta takto podivným způsobem donutí zamyslet se asi každého. Jen jestli se nesnaží, aby byla zakázka co nejméně průhledná.