Už jsme probrali několik druhů motorů, představte si však motor, kde mohou být válce ve třech řadách. Zajímavé, že ano? Ale pozor. Není „W“ motor jako „W“ motor. Toto označení používá, jak vějířový motor, tak „W“ motor od automobilky Volkswagen, který se liší.
Obsah Zobrazit
Co je to vějířový motor?
Vějířový motor, má tři řady válců vedle sebe. Velmi zajímavé je, že tyto řady válců pohání jedna kliková hřídel. Středová část válců je v rovině a krajní části jsou nakloněné. Motor nám tak může připomínat tvar šipky, nebo rozevřeného vějíře. Dá se říci, že tento motor má hodně společného s vidlicovým motorem, avšak uprostřed by se dalo říci, sedí ještě řadový.
Jak funguje vějířový motor a co jeho rozvod?
V zásadě stejně, jako většina spalovacích pístových motorů jen s tím rozdílem, že jeden klikový hřídel pohání tři řady pístů. K tomu je samozřejmně třeba minimálně tří vačkových hřídelý, neboť válce jsou od sebe poměrně vzdáleny. Motor, proto může používat zjednodušeně 2 nebo 4 ventily na válec. Díky vzdálenosti válců je rozvod komplikovanější, než u vidlicového, nebo řadového motoru. Je třeba sladit všechny vačky s klikou, což s navýšením jejich počtů komplikuje i časování.
Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.