Pravidelná technická kontrola (STK) je povinná pro všechna vozidla a její cíl je zajistit, že auto splňuje bezpečnostní a emisní normy. Každý rok stovky řidičů odcházejí z STK s neplatnou kontrolní nálepkou kvůli různým technickým nedostatkům. Pokud se chcete vyhnout komplikacím a nutnosti opakované kontroly, přečtěte si, jaké jsou nejčastější důvody, proč vozidlo STK neprojde.
1. Problémy s emisemi
Jeden z nejčastějších důvodů, proč auto neprojde STK, jsou nevyhovující emise. Důvodem mohou být:
- Zanesený DPF filtr (u dieselů) nebo katalyzátor
- Vadná lambda sonda, která špatně měří složení spalin
- Nesprávně fungující EGR ventil
Pokud chcete předejít problém, doporučuje se pravidelně jezdit delší trasy a tankovat kvalitní palivo s čisticími přísadami.
2. Špatný technický stav brzd
Brzdový systém je klíčový pro bezpečnost a je proto důkladně kontrolován. Časté problémy zahrnují:
- Opotřebované brzdové destičky a kotouče
- Nerovnoměrná brzdná síla
- Netěsné brzdové hadičky nebo nízká hladina brzdové kapaliny
Před STK je dobré nechat brzdy zkontrolovat v servisu, aby se předešlo zbytečným komplikacím. Pokud je nutná výměna, doporučuje se používat kvalitní náhradní díly, které zajistí dlouhou životnost a bezpečnost.
3. Problémy s osvětlením
Mnoho řidičů podceňuje kontrolu světel, ale nefunkční žárovky jsou častým důvodem neúspěchu na STK. Mezi problémy patří:
- Nefunkční brzdová nebo obrysová světla
- Špatně nastavené přední světlomety
- Vybledlé a zašlé plastové kryty světel
Před STK si všechna světla zkontrolujte a případně je vyměňte.
4. Koroze karoserie a podvozku
Silná koroze, zvláště na nosných částech podvozku, je důvodem pro okamžité neprojití STK.
- Povrchová koroze není většinou problém
- Koroze nosných prvků znamená nutnost opravy
Nejlepší ochranou je pravidelná kontrola a antikorozní nátěry.
5. Poškozené čelní sklo
Praskliny na čelním skle mohou znamenat neúspěch na STK, pokud:
- Jsou v zóně řidiče
- Mají větší průměr než 2 cm
Pokud je sklo poškozené, vyplatí se ho před STK nechat opravit nebo vyměnit.
6. Problémy s pneumatikami a podvozkem
Opotřebení pneumatik a podvozku může být další překážkou:
- Hloubka dezénu pneumatiky musí být minimálně 1,6 mm
- Nesprávné rozměry nebo typ pneumatik
- Špatná geometrie kol nebo poškozené zavěšení
Před STK je dobré pneumatiky a zavěšení kol zkontrolovat.
7. Nevyhovující dokumentace
Kromě technického stavu musí být v pořádku i doklady:
- Chybějící nebo neplatná technická kontrola
- Nesoulad mezi technickým průkazem a skutečným stavem vozidla
- Nepovolené úpravy vozidla (např. nehomologované úpravy motoru nebo podvozku)
Před STK si vždy zkontrolujte, zda máte všechny potřebné dokumenty.
Závěrem
Neprojití STK může znamenat nejen ztracený čas, ale i další náklady na opravy a opakování kontroly. Nejlepší způsob, jak tomu předejít, je pravidelná údržba vozidla a kontrola klíčových prvků před technickou kontrolou. Pokud si nejste jistí, doporučuje se navštívit autoservis, kde vám auto před STK zkontrolují a odstraní možné nedostatky.
Zdroj obrázku: KANGWANS / stock.adobe.com