Někteří z vás možná k francouzským výrobkům přistupují poměrně s nechutí. Drží se kolem nich opar nespolehlivosti, jež je následován špatnou dostupností náhradních součástek. To ale v žádném případě neznamená, že bychom u francouzských automobilek nenašli něco, co by nepotěšilo každého automobilového nadšence. Například slavný benzínový šestiválec, který byl považován za velice spolehlivý a výkonný. Bohužel jak už tomu bývá, tak dnes již nové náhradní součástky do tohoto motoru téměř nekoupíme. Tento motor ale má něco do sebe.
Začalo to snem o osmiválci
Začneme motorem s označenímm PRV. Napadá vás, co by tato zkratka mohla znamenat. Jedná se o Peugeot-Renault-Volvo. Vyráběl se mezi roky 1974 a 1998. První myšlenkou bylo stvořit osmiválec. Jenže přišla ropná krize. Inženýři se proto usnesli na výrobě šestiválce, jenž byl nabízen v několik různých objemech. V průběhu let se vystřídaly celkem dvě generace.
Šestiválec s parametry osmiválce
Jako nejsilnější se do historie zapsala přeplňovaná verze tohoto motoru, kterou používala hlavně automobilka Renault. Koncern PSA do svých vozů instaloval variantu s 24 ventily. V roce 1990 ze společného projektu vycouvala automobilka Volvo, jelikož přišla s vlastní koncepcí. Při zkoumání dimenzí motoru PRV najdete důkazy o tom, že se měl doopravdy stát osmiválcem. Jeden z nich je úhel mezi válci. Ten je 90 stupňů, což je obvyklé právě u motorů s osmi válci.
Spolupráce automobilek a výrobce motorů
Pokud si dobře pamatujete, tak v roce 1997 přišel Peugeot s řadou 406. Disponovala pěknými tvary, díky kterým získala mnoho fanoušků. Pod kapotou se nacházel kompletně přepracovaný šestiválec, na němž spolupracovala skupina PSA a Renault. Do vývoje se přidala také motorářská skupina Francaise de Mécanique. Proč? Byla to firma, jež šestiválce vyráběla, stejně tak jako motor PRV.
Označení objemu motoru neodpovídalo
Tento nový modernizovaný šestiválec se vyráběl celkem 13 let. To znamená v letech 1997 až 2010. Po celou dobu produkce zůstal stejný objem, jenž byl 2,9 litru. No jo, ale kdo z vás si pamatuje označení 2,9 V6? Nikdo, protože francouzské vozy vždy disponovali označením 3,0 V6. Bylo to spíše marketingové. Lépe se pamatuje a evokuje to větší motor. Tento motor měl dvě různá označení. U skupina PSA se schovával pod označení ES9 a u Renaultu jako řada L.
Jak tento šestiválec vznikl?
Psali jsme, že motor PRV sdílel mnoho prvků s osmiválcem. To v případě tohoto nového šestiválce v žádném případě neplatilo. Měl to být šestiválec již od samého začátku. Odpovídá tomu úhel mezi válci o rozměru 60 stupňů. Blok a celý motor byl kompletně vyroben z hliníku. Jeho stavba byla navržena tak, aby byl do karoserie umístěn příčně. Pro znalce můžeme uvést, že mokré vložené válce v tomto případě nahradily suché vložky. Motor se v průběhu doby vyvíjel a měnil. Jeho základ ale zůstal stejný po celou tu dobu. To vše změnily až emisní normy.
Emisní normy: zabiják velkých objemů
Zavedení přísných emisních norem si vyžádalo zavedení změn. Při uvedení na trh tento motor bez potíží splňoval normu Euro 2. Tyto normy sel ale začaly postupně utahovat. V letech 1999 až 2000 patřil do Euro 3, a později v období 2006 až 2010 splňoval emisní limity Euro 4. Následně přišla Euro 5, což jeho výrobu úplně zastavilo. Na jeho místo si automobilky velice rychle našly náhradu. Skupina PSA dosadila přeplňovaný motor typu THP 1,3 litru s označením EP6. Renault to vyřešil o něco zajímavěji, a začal používat přeplňovaný 2,0 l F4R. Přeplňovaní motoru dohnalo menší objemy a poskytovaly tak stejný výkon.
Co ale nikdy neměly
Kde ale ztrácely, tak to byla hladkost chodu a hluk. On totiž onen šestiválec byl známý krásně hladkým chodem a také tím, že byl sotva slyšet. To byly vlastnosti, v nichž s přehledem vynikal. Ono s výkonem to totiž tak slavné nebylo a na konkurenci trochu ztrácel.