Volkswagen Brouk – lidový vůz německé říše
Vyrobilo a prodalo se ho celkem více než 21 milionů kusů a z továren vyjížděly novotou vonící auta celkem 64 let. Další auto, které vám představujeme v našem seriálu, tedy Volkswagen Brouk, je skutečně legendou, ale málokdo si uvědomuje, že tenhle vůz vznikl vlastně díky Hitlerovi.
Auto do každé rodiny
Ve třicátých letech se Evropa vyvíjela velmi rychle ve všech ohledech, kromě radikálních politických změn se měnil i technologický život. Zjednodušeně řečeno, nastupující Hitler se rozhodl, že německý lid si na svou stranu získá tak, že bude využívat nejnovějších technologií. Inspiroval se mimo jiné v USA, kde už dvacet let zažíval boom (nejen) Henry Ford se svými vozy a rozhodl se postavil lidový vůz, který by si mohli dovolit všichni.
Geniální konstruktér Porsche na scénu!
Ferdinand Porsche, konstruktér samouk původem ze severočeských, tehdy sudetských, Vratislavic nad Nisou, měl stejný sen. Dlouhá léta šel za cílem zkonstruovat levné auto pro lidi… a jeho cesta se protla s Hitlerem. Jako naprosto apolitický člověk (na dobových fotkách je jediným, kdo nikdy nenosil uniformu SS; jednu dobu zvažoval i spolupráci se Stalinem, odradila ho však nemožnost z jeho země kdykoli bez žádosti a povolení odjet) se Porsche vůbec nezabýval tím, kdo realizaci jeho snu zaplatí, a s radostí se pustil do spolupráce s Hitlerem a jeho režimem, který mu umožnil splnit si celoživotní sen.
Radostí k síle
Auto, které dnes známe jako Brouka, se původně jmenovalo KdF-Wagen, podle organizace Kraft durch Freude (Radostí k síle). Auto se montovalo v automobilce postavené na zelené louce speciálně k tomuto účelu – není divu, dosud se auta montovala ručně a pásovou výrobu vidělo pár šťastlivců pouze v americkém filmu. Zaměstnanci nové automobilky žili v novém městě postaveném kolem továrny. Zpočátku se město jmenovalo Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben neboli Město automobilů Radostí k síle u Fallerslebenu.
Brouk přichází na svět
Základní idea se oficálně objevila v roce 1933, podle Hitlera mělo jít o laciný a snadno opravitelný vůz pro rodinu se dvěma až třemi dětmi. Po mnoha problémech při vývoji v roce 1937 Ferdinand Porsche konečně představil Hitlerovi první prototyp levného vozu. Při tvorbě jeho designu se inspiroval prací Hanse Ledwinky, který pro kopřivnickou Tatru vytvořil model 97 (Tatra dokonce v šedesátých letech na pozdějším VW vysoudila nějaké peníze). Pozdější jméno brouk se objevilo také v této době – v roce 1938 nazval nové německé auto tímto posměšným názvem jeden americký novinář ve svém článku.
Volkswagen Typ 1
Po válce se „Lidový vůz typ jedna„, jak se brouk oficiálně jmenuje, vyráběl v obnovené továrně dál. Město kolem bylo přejmenováno na Wolfsburg, podle nedalekého sídla, a vypukl poválečný výrobní boom. Do roku 1955 bylo vyrobeno milion brouků a v roce 1958 jich bylo dokonce už pět milionů!
Třicet let beze změn
První větší změny na automobilu nastaly až v roce 1967, kdy se výkon motoru zvýšil o 3 kW (!), elektrická soustava byla přepracována z 6 V na 12 V. Dále se změnil vzhled interiéru, základní výbava se posunula na vyšší úroveň a byla vylepšena spojka a posílen brzdový systém.
Konkurence tlačila na změnu
V šedesátých letech sklízel brouk stále ještě úspěchy, ale v sedmdesátých letech se na trhu objevily japonské malé úsporné a hlavně moderní vozy, a tak musela automobilka VW přijít s novým modelem malého vozu, kterým byl neméně legendární Golf.
Výroba modelu Volkswagen Brouk se přestávala vyplácet, a tak se na konci sedmdesátých let její hlavní těžiště přesunulo do Mexika a Brazílie. V USA byl prodej tohoto vozu ukončen v roce 1978, v Evropě až 1985.
Jeden model se vyráběl 64 let
V roce 2003 byla výroba lidového vozu oficiálně ukončena. Na výrobní lince Pueblo v Mexiku sjela z linky poslední limitovaná série, celkem 3000 kusů vozů označených jakko modelový rok 2004 s názvem Última Edición. Celkově bylo za celou dobu produkce vyrobeno úctyhodných 21 529 464 kusů vozů Volkwagen Brouk.
foto: wiki